Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1807967_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. oktober 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 655 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 655:
J.nr. 20175200373
”I
forlængelse af samråd den 27. september 2017 om besparelser i Arbejdstilsynet,
jf. BEU alm. del - samrådsspørgsmål DA-DC, ønskes en redegørelse
fordelt på
hvert af årene 2012 til nu
for, hvor mange bøder (antal og samlet beløb), Arbejds-
tilsynet har uddelt samt for, hvor mange bøder (antal og samlet beløb), som er ble-
vet betalt i det pågældende tidsrum. Hvad er årsagen til, at størrelsen af de enkelte
bøder er blevet sat op, mens provenuet er faldet?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har
oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet
kan udstede et administrativt bødeforlæg, når der er tale om klare
og ukomplicerede sager, hvor der er en dokumenteret risiko for ulykker eller er-
hvervssygdomme. Der skal foreligge en klar retspraksis på området, og modtageren
af bøden skal ikke modsætte sig, at sagen afgøres på denne måde. Alle tre betingel-
ser skal være opfyldt.
Hvis modtageren af et administrativt bødeforlæg oplyser, at vedkommende ikke
ønsker at betale bøden eller ikke reagerer på bøden, sender Arbejdstilsynet i stedet
en anmeldelse til politiet. Arbejdstilsynet kan også udstede et administrativt bøde-
forlæg, hvis virksomheden ikke har efterkommet et påbud.
Arbejdstilsynets oplysninger om antal sager og bødeindtægter vedrørende overtræ-
delse af arbejdsmiljølovgivningen (AML) og lovgivningen om registeret for uden-
landske tjenesteydere (RUT) for årene 2012-2017 fremgår af nedenstående tabel.
Det bemærkes, at oversigten er svær at sammenligne på tværs af år, da der bl.a. er
sket ændringer i arbejdsmiljølovgivningens strafferegler, der betyder, at Arbejdstil-
synet kun i begrænset omfang har kunnet udstede bødeforlæg siden 1. januar 2016,
Alle overtrædelser begået 1. januar 2016 eller senere, hvor der foreligger skærpen-
de og/eller særligt skærpende omstændigheder, er i stedet blevet fremsendt til poli-
tiet med indstilling om tiltalerejsning. Der er derfor en nedgang i antallet af sager
og indgåede beløb for bødeforlæg for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen si-
den 1. januar 2016. Dette er uddybet nærmere nedenfor.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvor mange bøder (antal og samlet beløb), Arbejdstilsynet har uddelt, til beskæftigelsesministeren
1807967_0002.png
Det skal også bemærkes, at antal sager og bøder m.v. i 2017 er opgjort frem til den
30. juni 2017.
Tabel. Bødeforlæg udstedt af Arbejdstilsynet
Årstal
2012*
2013*
2014
Antal bøde- AML: 171
AML: 192
AML: 381
forlæg ud-
stedt
Rut: 114
RUT: 313
Beløb ud-
AML:
AML:
AML:
stedt (mio.
3,905
4,185
10,075
kr.)
RUT:
RUT: 3,121
1,140
Antal bøde- AML: 99
AML: 108
AML: 217
forlæg ved-
RUT: 49
RUT: 134
taget
Antal bøde- AML: 83
AML: 103
AML: 194
forlæg ved-
taget og
RUT: 34
RUT: 109
betalt
Samlet be-
1.288.963 3.633.462 7.245.797
løb (kr.)
indgået
**
2015
AML: 450
RUT: 268
AML:
13,265
RUT: 2,800
AML: 256
RUT: 138
AML: 224
RUT: 103
10.114.479
AML: 80
RUT: 117
AML: 74
RUT: 99
2.549.727
AML: 14
RUT: 53
AML: 13
RUT: 49
1.390.882
2016
AML: 138
RUT: 255
AML: 3,655
RUT: 2,860
2017
AML: 45
RUT: 110
AML: 0,465
RUT: 1,160
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
*Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforlæg den 1. juli 2013.
** De anførte tal er ikke udtryk for de reelle indtægter det pågældende år. Tallene indeholder tab på debitorer,
hvilket er afskrivninger på tidligere år i form af ikke inddrevne bøder.
Hvis et bødeforlæg udstedt af Arbejdstilsynet accepteres (vedtages) og betales af
virksomheden, registreres bøden som en indtægt for Arbejdstilsynet. Hvis et accep-
teret bødeforlæg ikke betales af virksomheden, inddrives bøden af SKAT. Når bø-
den inddrives af SKAT, vil den ikke fremgå som en indtægt for Arbejdstilsynet, og
beløbene for disse overtrædelser indgår derfor ikke i
”Samlet
beløb indgået” i
ovenstående tabel.
Hvis virksomheden ikke accepterer Arbejdstilsynets bødeforlæg, sender Arbejdstil-
synet i stedet sagen til politiet med indstilling om tiltalerejsning. De bøder for over-
trædelser, som udstedes af politiet, eller som afgøres ved domstolene, vil ikke
fremgå som en indtægt for Arbejdstilsynet, og beløbene for disse overtrædelser
indgår derfor ikke i
”Samlet
beløb indgået” i ovenstående tabel.
En række af arbejdsmiljølovgivningens strafferegler blev ændret med virkning fra
den 1. januar 2016. Ændringerne indebærer, at bødeniveauet forhøjes, hvis der fo-
religger skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder, ligesom området
for særligt skærpende omstændigheder er blevet udvidet. Derudover medfører lov-
ændringerne, at det er den samlede forhøjede bøde, der skal differentieres efter
virksomhedens størrelse.
Det er en betingelse for, at Arbejdstilsynet kan udstede et bødeforlæg, at der er en
klar og fast retspraksis for bødens størrelse. Efter lovændringen foreligger en sådan
klar og fast retspraksis ikke for så vidt angår bøder, der skal forhøjes på grund af
skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder. Det betyder, at for over-
trædelser, der er begået den 1. januar 2016 eller senere, er kun sager, hvor bøden
ikke
skal forhøjes på grund af skærpende og/eller særligt skærpende omstændighe-
der afgjort ved, at Arbejdstilsynet har udstedt et bødeforlæg. Alle overtrædelser
begået 1. januar 2016 eller senere, hvor der foreligger skærpende og/eller særligt
skærpende omstændigheder, er i stedet blevet fremsendt til politiet med indstilling
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvor mange bøder (antal og samlet beløb), Arbejdstilsynet har uddelt, til beskæftigelsesministeren
om tiltalerejsning. Disse sager og beløb indgået for disse overtrædelser fremgår
derfor ikke af ovenstående tabel.
Faldet i indtægterne for bødeforlæg udstedt af Arbejdstilsynet efter 2015 skyldes
derfor først og fremmest, at arbejdsmiljølovgivningens strafferegler blev ændret
med virkning fra den 1. januar 2016, og at der ikke herefter har været fast retsprak-
sis på området.
Arbejdstilsynet har henvendt sig til Rigsadvokaten med henblik på at få afklaret,
om der er så klar og fast en retspraksis for størrelsen på de bøder for overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen, der skal forhøjes på grund af skærpende og/eller sær-
ligt skærpende omstændigheder, at Arbejdstilsynet igen kan udstede bødeforlæg.
Arbejdstilsynet afventer p.t. Rigsadvokatens udtalelse, men det forventes, at det vil
være muligt for Arbejdstilsynet at udstede sådanne bødeforlæg inden udgangen af
2017.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3