Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1795294_0001.png
TALE
September 2017
Talepapir til samråd i Beskæftigelsesudvalget den 27.
september om Arbejdstilsynets bevillinger
Det talte ord gælder
J.nr. 2017 - 5814
CAL
JDLM
Samrådsspørgsmål DA, DB og DC er stillet efter
ønske fra Leif Lahn Jensen (S)
Spørgsmålenes ordlyd:
1) Vil ministeren forklare, hvordan Arbejdstilsynet
skal kunne fortsætte med at sikre et ordentligt
arbejdsmiljø på landets arbejdspladser i en tid
med stigende arbejdspres og øgede problemer
med stress, når regeringen vil fyre 28 pct. af Ar-
bejdstilsynets medarbejdere i de kommende år,
jf. artikel i avisen.dk den 31. august 2017:
”Løkke og Co. vil fyre 28 pct. af Arbejdstilsy-
net: ”Fuldstændig forkert medicin””?
Der hen-
vises til
https://www.avisen.dk/loekkes-plan-
amputerer-arbejdstilsynet_459862.aspx
2) Er ministeren enig med Dansk Folkepartis be-
skæftigelsesordfører Bent Bøgsted i, at ”Ar-
bejdstilsynet skal have et godt, fast niveau at ar-
bejde ud fra uden elevatortrafik”, jf. artikel i
avisen.dk den 31. august 2017: ”Løkke og Co.
vil fyre 28 pct. af Arbejdstilsynet: "Fuldstændig
forkert medicin"”? Der henvises til
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
https://www.avisen.dk/loekkes-plan-amputerer-
arbejdstilsynet_459862.aspx
3) Er ministeren tilfreds med, at antallet af virk-
somhedsbesøg foretaget af Arbejdstilsynet er
faldet fra 30.861 i 2015 til blot 21.715 i 2016 og
hvordan forventer ministeren, at udviklingen vil
fortsætte i 2017 og i den kommende finanslovs-
periode (de næste fire år)?
Besvarelse
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet, hvor vi får lej-
lighed til at drøfte regeringens finanslovforslag
og Arbejdstilsynets bevillinger.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at
danskernes arbejdsmiljø står højt på min dags-
orden, og det er også et spørgsmål, som vi gen-
tagne gange har diskuteret her i den tid, jeg har
været beskæftigelsesminister. Og vi har haft fle-
re forespørgselsdebatter og samråd om Arbejds-
tilsynet og arbejdsmiljø.
Og jeg noterer mig med glæde, at vi nu har fået
nedsat et ekspertudvalg, som nu skal se på,
hvordan vi får rettet op på den kedelige udvik-
ling i 2020-målene.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Der er kommet gang i arbejdet, og jeg er helt
tryg ved, at Pia Gjellerup og de mennesker, som
er udpeget til ekspertudvalget kommer til at ud-
føre et grundigt stykke arbejde.
[Spm. DA - Besparelser i Arbejdstilsynet]
For at besvare det første spørgsmål om regerin-
gens finanslovforslag er det vigtigt at huske på,
at Arbejdstilsynet igennem en årrække og skif-
tende regeringer har fået tildelt midlertidige be-
villinger.
Disse bevillingsløft afspejler politiske priorite-
ringer bl.a. vedr. ordnede forhold på arbejds-
pladsen og tidligere de særlige tilsynsindsatser.
Det er bredt kendt, at der var tale om
midlertidi-
ge
bevillinger.
Når det er sagt, er regeringen selvfølgelig fortsat
optaget af at sikre ordnede forhold på det dan-
ske arbejdsmarked
både af hensyn til den en-
kelte medarbejder og af hensyn til virksomhe-
derne, så de konkurrerer på lige vilkår.
Og det kan I jo også læse sort på hvidt i regerin-
gens finanslovforslag for 2018.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Her står det nemlig, at vi vil søge opbakning til,
at en del af forhandlingsreserven anvendes til
højt prioriterede områder.
Og for regeringen er et af disse højt prioriterede
områder netop indsatsen for ordnede forhold på
arbejdsmarkedet.
Derved har vi allerede gjort det meget tydeligt,
at vi er klar til at tage en drøftelse af social
dumping-indsatsen under finanslovforhandlin-
gerne.
Jeg har også tidligere tilkendegivet, at jeg gerne
tager en drøftelse af bevillingsniveauet for Ar-
bejdstilsynet. Og det står jeg ved!
Vi skal dog huske, at Arbejdstilsynet ikke er den
eneste aktør, der har et ansvar for arbejdsmiljøet
i Danmark.
Arbejdsmiljø er sådan set ikke kun noget, Ar-
bejdstilsynet kommer og banker ind i hovedet af
folk på deres besøg.
Et godt arbejdsmiljø er noget, der arbejdes med
hver dag ude på de enkelte virksomheder. Der
gøres en kæmpe indsats af både virksomheder
og medarbejdere. Og det skal vi understøtte.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Der kan være flere forskellige redskaber til at
skabe et bedre arbejdsmiljø. Og måske også
nogle andre redskaber end dem, vi har i værk-
tøjskassen i dag.
I forligskredsen er der bred enighed om, at den
arbejdsmiljøindsats, der er i dag, ikke er god
nok. Og derfor giver det også sig selv, at mere
af det samme ikke i sig selv er løsningen.
Det centrale må først og fremmest være at finde
ud af, hvad der virker, og hvad der skal til for at
sikre en positiv udvikling i danskernes arbejds-
miljø.
Og der har jeg stor tiltro til det ekspertudvalg,
som jeg har nedsat, og hvor arbejdsmarkedets
parter sidder med. De har fået til opgave at
komme med anbefalinger til en ny og forbedret
indsats.
[Spm. DB - Fast bevillingsniveau]
I forhold til spørgsmål DB om et fast bevil-
lingsniveau, vil jeg indledningsvist understrege,
at midlertidige bevillinger ikke
kun
er et pro-
blem.
Midlertidige bevillingsløft kan give plads til po-
litiske prioriteringer og kan være med til at sæt-
te fokus på et tiltrængt område i en periode.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Derved sikrer vi os også, at skatteborgernes
penge bruges på baggrund af aktiv politisk prio-
ritering
og at finansloven ikke bare afspejler
en automatisk gentagelse af sidste års bevil-
lingsniveauer. Det synes jeg er en sund og de-
mokratisk tilgang.
Når det er sagt, vil jeg
som jeg også tidligere
har tilkendegivet
foretrække, at Arbejdstilsy-
net har nogle mere stabile økonomiske rammer.
Og det vil jeg gerne arbejde for.
Men det er i sagens natur ikke noget, der drøftes
på et samråd.
Og jeg synes, at vi skal have det i den rigtige
rækkefølge. Nu har jeg nedsat et ekspertudvalg
og så må vi jo se, hvad det ekspertudvalg kom-
mer med af anbefalinger, og i den forbindelse
kommer vi også til at diskutere de økonomiske
rammer for at sikre, at vi har et stærkt og vel-
fungerende Arbejdstilsynet, men også får et
bedre arbejdsmiljø.
[Spm. DC - Fald i virksomhedsbesøg]
Drøftelsen af midlertidige bevillinger leder hen
til det sidste spørgsmål om antallet af tilsynsbe-
søg.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Det er korrekt, at antallet af tilsynsbesøg er fal-
det fra 2015 til 2016. Og ressourcerne har selv-
følgelig en betydning for aktivitetsniveauet. Det
kan ikke være anderledes.
Når det er sagt, besluttede partierne i arbejds-
miljøforligskredsen i 2015, at tilsynsindsatsen
skulle målrettes yderligere i form af en mere ri-
sikobaseret tilgang.
Det betyder, at langt hovedparten af tilsynene
fra og med 2016 er blevet udført på virksomhe-
der, der er udvalgt ud fra en risikovurdering.
Derudover har vi også i 2016 indført det udvi-
dede risikobaserede tilsyn. Det betyder, at der i
særligt udvalgte belastede brancher bliver gjort
en ekstra målrettet indsats for at afdække ar-
bejdsmiljøproblemer inden for det psykiske og
det ergonomiske område. Det er et udtryk for, at
vi bruger ressourcerne, hvor behovet er størst.
Tilsynsindsatsen er altså blevet målrettet de
virksomheder, som har størst risiko for arbejds-
miljøproblemer.
Og tilsynsbesøg på virksomheder, hvor der
er
problemer, tager nu en gang længere tid end be-
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
søg på virksomheder, hvor der
ikke
er proble-
mer.
Det ser jeg som et udtryk for en klog priorite-
ring
at vi nu i højere grad bruger ressourcerne
der, hvor behovet er størst, og fører tilsyn med
de virksomheder, som har størst risiko for pro-
blemer med arbejdsmiljøet.
Og når vi ser på tidsforbruget i 2016, så brugte
Arbejdstilsynet 4,8 timer pr. tilsyn på de virk-
somheder, som er udtaget pga. en risikovurde-
ring. Til sammenligning tog det i gennemsnit
kun 2,9 timer at besøge de virksomheder, som
blev udvalgt tilfældigt. Det viser mig, at vi prio-
riterer vores tid rigtigt.
Og sagt helt enkelt
så vil jeg hellere have, at
Arbejdstilsynet bruger
3 timer
på én virksomhed
med store arbejdsmiljøproblemer, end
én time
på 3 virksomheder, der har styr på arbejdsmiljø-
et.
Og jeg håber, at vi i arbejdsmiljøforligskredsen
vil blive ved med at sikre, at vi fortsat får udvik-
let arbejdsmiljøindsatsen, og at vi får styrket ri-
sikobaseringen.
Det er jo også noget af det, ekspertudvalget skal
kigge på.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne igen understrege, at
jeg er meget optaget af danskernes arbejdsmiljø.
Og jeg ser frem til at drøfte ekspertudvalgets
anbefalinger med forligskredsen, når de er klar
medio 2018.
Det er derfor, at jeg har nedsat ekspertudvalget.
Og i den kommende fremtid ser jeg frem til fi-
nanslovsforhandlingerne, hvor regeringen som
sagt vil søge tilslutning til, at der skal prioriteres
midler til sikring af ordnede forhold på ar-
bejdsmarkedet.
Jeg ser også frem til de mange samråd om ar-
bejdsmiljø, som der er indkaldt til i Beskæfti-
gelsesudvalget i løbet af efteråret. Det her er jo
det første i en række af samråd. Det er jo også
en mulighed for, at jeg kan få at vide, hvad ud-
valget er optaget af i forhold til arbejdsmiljøom-
rådet.
Og jeg bestræber mig på at lytte til de forslag,
der kommer. På et af de seneste samråd var der
er et forslag om, at vi skulle iværksætte en ind-
sats i byggeriet.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27/9-17 om besparelser i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Og det har vi besluttet at sætte i værk. Indsatsen
starter op i slutningen af året. Derudover har vi
også igangsat en indsats i landbruget.
Byggeriet og landbruget er udvalgt, fordi det er
nogle af de brancher, hvor vi desværre ser, at
der er alt for mange, som bliver slået ihjel af at
gå på arbejde eller kommer meget alvorligt til
skade.
Så i forhold til det spørgsmål om, hvorvidt der
vil blive taget politiske initiativer, mens ek-
spertudvalget arbejder
som flere partier har
været bekymret for
kan man allerede nu kon-
statere, at det gør der.
Tak for ordet.
10