Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1805842_0001.png
Lovtidende A
2016
3. oktober 2016.
Udgivet den 4. oktober 2016
Nr. 1225.
Bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager
integrationsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder
åbenlyst uddannelsesparate, eller integrationsydelse eller kontanthjælp som
jobparate
I medfør af § 13, stk. 15, i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 468 af 20. maj 2016, og efter forhand-
ling med Beskæftigelsesrådet fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Område og begreber
§ 1.
Denne bekendtgørelse omfatter personer, der ansøger
om eller modtager hjælp, herunder supplerende hjælp, efter
§ 11 i lov om aktiv socialpolitik (integrationsydelse, uddan-
nelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationspro-
grammet efter integrationsloven), og som ansøger om eller
modtager hjælpen som uddannelses- eller jobparate.
§ 2.
Bekendtgørelsen omfatter også en persons ægtefælle,
medmindre
1) ægtefællen har ansøgt om eller modtager hjælp som ak-
tivitetsparat,
2) ægtefællen er under uddannelse eller modtager en of-
fentlig forsørgelsesydelse, som ikke er betinget af, at
modtageren står til rådighed for arbejdsmarkedet, eller
3) ægtefællen har valgt ikke at udnytte sine arbejdsmulig-
heder, jf. lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 10.
Stk. 2.
Kravet om frigørelsesattest, jf. § 14, gælder dog ik-
ke for en deltidsarbejdende ægtefælle, hvis dennes månedli-
ge indtægt svarer til eller er højere end det beløb, den pågæl-
dende ville kunne få i hjælp efter § 11 i lov om aktiv social-
politik.
§ 3.
Ved »rådighed« forstås i denne bekendtgørelse, at en
person søger at udnytte sine
1) arbejdsmuligheder bl.a. ved aktivt at søge arbejde og
ved at tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud m.v. i medfør af
integrationsprogrammet efter integrationsloven eller
anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, hvis
personen er jobparat eller åbenlyst uddannelsesparat,
eller
2) uddannelsesmuligheder ved at stå til rådighed for ud-
dannelse på ordinære vilkår samt en indsats rettet mod
uddannelse på ordinære vilkår, hvis personen er uddan-
nelsesparat.
Stk. 2.
Ved »kontaktforløb« forstås for personer, der er
jobparate, et individuelt og fleksibelt forløb, som tilrettelæg-
ges og gennemføres med henblik på, at personen hurtigst
muligt opnår ordinær beskæftigelse, jf. lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats eller integrationsloven. For personer, der
er uddannelsesparate, forstås ved »kontaktforløb« et indivi-
duelt og fleksibelt forløb med henblik på, at personen hur-
tigst muligt påbegynder og gennemfører en studie- eller er-
hvervskompetencegivende uddannelse på almindelige vil-
kår, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3.
Ved »cv« forstås de oplysninger om personens ar-
bejds- og uddannelsesmæssige baggrund, kvalifikationer og
øvrige forhold af betydning for jobcenterets bistand med at
finde arbejde, som skal indlægges i Beskæftigelsesministeri-
ets database (Jobnet).
Kapitel 2
Generelle rådighedsbetingelser
§ 4.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller job-
parat, jf. § 1, kan kun få hjælp efter § 11 i lov om aktiv so-
cialpolitik, hvis den pågældende står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat,
skal dog kun stå til rådighed for arbejdsmarkedet, indtil den
pågældende skal påbegynde uddannelse på ordinære vilkår.
En person, der er uddannelsesparat, jf. § 1, kan kun få hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik, hvis den pågældende
står til rådighed for uddannelse på ordinære vilkår eller en
indsats rettet mod uddannelse på ordinære vilkår.
§ 5.
En person, der har ansøgt om eller modtager integra-
tionsydelse eller kontanthjælp som jobparat, skal for at stå
til rådighed ved første henvendelse til kommunen om hjælp
tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcenteret, og kommu-
nen skal sørge for, at det sker, jf. kapitel 5 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 26 a, stk. 2.
Stk. 2.
En person, der har ansøgt om eller modtager inte-
grationsydelse eller uddannelseshjælp som åbenlyst uddan-
nelsesparat, skal senest 1 uge fra første henvendelse til kom-
BE006966
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 16/13157
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om bekendtgørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
3. oktober 2016.
2
Nr. 1225.
munen om hjælp tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcen-
teret, og kommunen skal sørge for, at det sker, jf. kapitel 5 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3.
Personen skal løbende tjekke sine jobforslag på
Jobnet og dermed bekræfte, at pågældende er arbejdssøgen-
de efter de regler, der er fastsat herom i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og regler fastsat i medfør heraf eller i in-
tegrationslovens § 26 a, stk. 2.
Stk. 4.
Jobcenteret kan beslutte, at en person, der modta-
ger integrationsydelse som led i et integrationsprogram,
undtages fra kravet om at tjekke sine jobforslag på Jobnet,
hvis personens sproglige og it-mæssige forudsætninger ikke
er tilstrækkelige til, at personen kan opfylde kravet, jf. § 26
a, stk. 6, i integrationsloven. Jobcenteret skal aftale med per-
sonen, hvordan den pågældende i stedet skal dokumentere
sine jobsøgningsaktiviteter, jf. integrationslovens § 26, stk.
3.
§ 6.
En person, der er jobparat, skal hurtigst muligt og se-
nest 3 uger efter tilmeldingen som arbejdssøgende i jobcen-
teret lægge et cv ind i Jobnet for at stå til rådighed. Personen
skal løbende ajourføre oplysningerne i Jobnet efter de reg-
ler, der følger af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
integrationsloven.
Stk. 2.
Hvis der foreligger oplysninger fra en tidligere til-
melding som arbejdssøgende (cv), skal oplysningerne straks
på ny gøres tilgængelige, hvis personen igen bliver tilmeldt
som arbejdssøgende.
Stk. 3.
Jobcenteret kan beslutte, at en person, der modta-
ger integrationsydelse som led i et integrationsprogram,
undtages fra kravet om at lægge et cv på Jobnet inden for 3
uger, hvis personens sproglige og it-mæssige forudsætninger
ikke er tilstrækkelige til, at personen kan opfylde kravet, jf.
§ 26 a, stk. 6, i integrationsloven.
§ 7.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller job-
parat, skal kunne og ville overtage arbejde med dags varsel.
Stk. 2.
Personen skal kunne overtage arbejde ved arbejds-
tids begyndelse dagen efter, at personen er henvist til arbej-
det af jobcenteret eller anden aktør, medmindre personen
henvises til arbejdet med tiltrædelse samme dag.
Stk. 3.
Personen skal kunne og ville møde til samtaler, til-
bud m.v., jf. § 10, stk. 1, og § 12, stk. 1, dagen efter, at per-
sonen har modtaget indkaldelse hertil fra jobcenteret eller
anden aktør.
Stk. 4.
Personen skal kunne møde i tilbuddet 8 dage efter,
at tilbuddet er gjort tilgængeligt digitalt via »Min Plan« på
Jobnet. Tilbud, der er givet i forbindelse med en jobsamtale
eller ved, at personen er gjort opmærksom på tilbuddets
startdato på anden vis, f.eks. ved brev eller telefon, kan dog
igangsættes på et tidligere tidspunkt.
§ 8.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller job-
parat, skal kunne overtage rimeligt arbejde med op til fuld
sædvanlig arbejdstid. Dog er en person, der ikke kan tage ar-
bejde med op til fuld sædvanlig arbejdstid, men som vurde-
res at kunne tage et ordinært arbejde, så pågældende bliver i
stand til at forsørge sig selv inden for 3 måneder, omfattet af
bekendtgørelsens regler.
Stk. 2.
Rimeligt arbejde er alt arbejde, som den pågælden-
de skønnes at kunne klare.
§ 9.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller job-
parat, skal som udgangspunkt kunne overtage arbejde med
en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op
til 3 timer med offentlige transportmidler. Efter 3 måneders
sammenlagt ledighed skal personen kunne overtage arbejde
med en samlet daglig transporttid på mere end 3 timer med
offentlige transportmidler. I særlige tilfælde skal personen
dog kunne overtage arbejde med en samlet daglig transport-
tid fra bopæl til arbejdssted på op til 4 timer med offentlige
transportmidler.
Stk. 2.
Hvis personen bor i et område, hvor det er nødven-
digt med længere transporttid end sædvanligt, må den på-
gældende acceptere denne transporttid.
Stk. 3.
En person, der er mellem- eller højtuddannet, skal
uanset daglig transporttid kunne overtage arbejde, hvis det
er nødvendigt for at få ledige stillinger besat med kvalifice-
ret arbejdskraft.
§ 10.
En person, der modtager integrationsydelse eller
kontanthjælp som jobparat, skal møde til indkaldte
1) jobsamtaler i jobcenteret eller hos anden aktør, med-
mindre personen er fritaget for personligt at møde op til
samtalerne i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats eller integrationslovens § 20, stk. 1, 7.
og 8. pkt.,
2) møder i rehabiliteringsteamet,
3) rådighedsvurderinger i jobcenteret,
4) opfølgningssamtaler i kommunen og
5) jobsamtaler som led i en sygeopfølgning, medmindre
personen er fritaget for personligt at møde op til samta-
lerne i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats og foranstaltninger som led i sygeopfølg-
ning.
Stk. 2.
En person, der modtager integrationsydelse eller
uddannelseshjælp som uddannelsesparat, skal møde til ind-
kaldte
1) individuelle samtaler i jobcenteret som led i kontaktfor-
løbet i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) møder i rehabiliteringsteamet,
3) rådighedsvurderinger i jobcenteret,
4) opfølgningssamtaler i kommunen og
5) individuelle samtaler som led i en sygeopfølgning eller
foranstaltninger som led i sygeopfølgning.
Stk. 3.
Hvis en person, der er jobparat, er fritaget for per-
sonligt at møde op til samtaler, jf. stk. 1, nr. 1 og 5, holdes
kontakten telefonisk, digitalt eller ved brev.
Stk. 4.
En person, der er jobparat, skal give meddelelse til
jobcenteret, arbejdsgiveren eller anden aktør om sygdom i
tilfælde, hvor den pågældende
1) skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,
2) er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats eller tilbud m.v. i medfør af integrationspro-
grammet efter integrationsloven, eller
3) er indkaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning
eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om bekendtgørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
3. oktober 2016.
3
Nr. 1225.
Stk. 5.
En person, der er uddannelsesparat, herunder åben-
lyst uddannelsesparat, skal give meddelelse til jobcenteret,
arbejdsgiveren eller anden aktør om sygdom i tilfælde, hvor
den pågældende
1) skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,
2) er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, eller
3) er indkaldt til en individuel samtale som led i sygeop-
følgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølg-
ning.
Arbejdssøgning, udnyttelse af uddannelsesmuligheder m.v.
§ 11.
En person, der er jobparat, skal være aktivt arbejds-
søgende. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat, skal
være aktivt arbejdssøgende, indtil den pågældende skal på-
begynde uddannelse på ordinære vilkår. Personen skal søge
rimeligt arbejde, jf. § 8, stk. 2, og skal så vidt muligt søge
arbejde med fuld sædvanlig arbejdstid eller arbejde, der kan
føre til selvforsørgelse, jf. § 8, stk. 1, og arbejde, der udby-
des hele året.
Stk. 2.
Personen skal søge arbejde på den måde, der er
sædvanlig inden for det pågældende område.
Stk. 3.
Personen skal efter krav fra jobcenteret eller anden
aktør søge konkrete job.
Stk. 4.
Personen skal overholde de aftaler, der fremgår af
Jobnet, der er indgået med kommunen om, hvordan og in-
den for hvilke områder, den pågældende skal søge job.
Stk. 5.
Personen skal løbende registrere alle jobsøgnings-
aktiviteter i en joblog på Jobnet. Dette gælder dog ikke for
en person, som modtager integrationsydelse som led i et in-
tegrationsprogram, og hvor jobcenteret har besluttet, at per-
sonen undtages fra kravet om at registrere sin jobsøgning i
joblog på Jobnet, hvis personens sproglige og it-mæssige
forudsætninger ikke er tilstrækkelige til, at personen kan op-
fylde kravet, jf. § 26 a, stk. 6, i integrationsloven.
§ 12.
En person skal deltage i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og tilbud m.v. i medfør af integrati-
onsprogrammet efter integrationsloven, medmindre perso-
nen i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats eller integrationslovens § 16, stk. 4, ikke er forpligtet til
at tage imod tilbud eller anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning. For ansøgere om integrationsydelse eller ud-
dannelseshjælp, der er uddannelsesparate, og som ikke har
en ungdomsuddannelse, er det en betingelse, at personen
deltager i en læse-, skrive- og regnetest. For ansøgere om in-
tegrationsydelse eller kontanthjælp, der ikke har en ung-
domsuddannelse, er det en betingelse, at personen deltager i
en læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at
der er behov for det, medmindre personen er omfattet af et
integrationsprogram efter integrationsloven. En person, der
modtager integrationsydelse eller uddannelseshjælp som ud-
dannelsesparat, skal for at udnytte sine uddannelsesmulighe-
der endvidere medvirke ved beskæftigelsesfremmende for-
anstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. Tilsvarende gælder for per-
soner, der modtager integrationsydelse som led i et integrati-
onsprogram og har fået tilbud om aktiviteter pålagt efter in-
tegrationslovens § 16 a.
Stk. 2.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller
jobparat, og som deltager i tilbud efter lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats eller anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, skal kunne overtage arbejde, jf. §§ 7-9, og
søge arbejde, jf. § 11, medmindre jobcenteret udtrykkeligt
har fraveget kravet efter de regler, der følger af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3.
En person, som deltager i tilbud m.v. efter integra-
tionsloven, og som modtager integrationsydelse som led i et
integrationsprogram, skal kunne overtage arbejde, jf. §§ 7-9,
og søge arbejde, jf. § 11.
§ 13.
En person kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet,
selv om personen har borgerligt ombud eller andet erhverv i
det offentliges interesse, som begrænser muligheden for at
overtage arbejde.
Kapitel 3
Supplerende hjælp og frigørelsesattest m.v.
§ 14.
En person, der er uddannelsesparat, og som arbejder
på nedsat tid, kan kun få supplerende integrationsydelse el-
ler uddannelseshjælp, hvis den pågældende kan påbegynde
uddannelse på ordinære vilkår eller en indsats rettet mod ud-
dannelse på ordinære vilkår. En person, der er jobparat, og
som arbejder på nedsat tid, kan kun få supplerende integrati-
onsydelse eller kontanthjælp, hvis den pågældende kan
overtage arbejde, jf. §§ 7-9, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 2.
Hvis personen har et opsigelsesvarsel, skal arbejds-
giveren erklære at ville se bort fra opsigelsesvarslet, hvis
personen skulle få tilbudt andet arbejde, som bevirker, at
den pågældende i højere grad eller helt bliver selvforsørgen-
de, medmindre den nedsatte arbejdstid til enhver tid kan pla-
ceres, så arbejdstiden ikke er til hinder for overtagelse af an-
det arbejde.
Stk. 3.
Arbejdsgiverens erklæring, jf. stk. 2, skal fremgå
af en frigørelsesattest eller af en ansættelseskontrakt.
Stk. 4.
Personen kan få supplerende hjælp fra ansættelses-
forholdets første dag, når arbejdsgiverens erklæring er mod-
taget i kommunen i underskrevet stand senest 5 uger efter, at
ansættelsesforholdet er begyndt, eller efter at personen skal
have en frigørelsesattest for at kunne få supplerende hjælp.
De 5 uger regnes fra og med den dag, arbejdsgiveren har
krav på et opsigelsesvarsel. Hvis kommunen modtager ar-
bejdsgiverens erklæring efter udløbet af 5-ugers-fristen, kan
personen tidligst få supplerende hjælp fra den dag, kommu-
nen modtog erklæringen.
Stk. 5.
Hvis en ægtefælle har deltidsarbejde, hvor den må-
nedlige indtægt svarer til eller er højere end det beløb, den
pågældende ville kunne få i hjælp efter § 11 i lov om aktiv
socialpolitik, skal ægtefællen ikke have frigørelsesattest.
Stk. 6.
Kommunen kan i ganske særlige tilfælde efter en
konkret vurdering udbetale hjælp efter § 11 i lov om aktiv
socialpolitik i op til 6 måneder, uden at der foreligger en fri-
gørelsesattest.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om bekendtgørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
3. oktober 2016.
4
Nr. 1225.
Kapitel 4
Fritagelse for rådighedsforpligtelsen
§ 15.
En person skal ikke stå til rådighed for en uddannel-
se, et arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, tilbud m.v. i medfør af integrationsprogrammet efter
integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende for-
anstaltning, herunder medvirke ved en læse-, skrive- og reg-
netest, jf. § 12, stk. 1, 2. pkt., eller beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 16 a i integrations-
loven, hvis
1)
tilbuddet ikke kan anses for rimeligt på grund af for-
hold, der vedrører tilbuddets indhold,
2)
den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller
arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at
helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse el-
ler det hidtidige arbejde fortsættes,
3)
afstanden mellem bopæl og uddannelses- eller ar-
bejdssted medfører en urimelig belastning af den på-
gældende på grund af transportvanskeligheder eller
den tid, der går til transport, jf. § 9,
4)
den pågældende har ret til fravær ved graviditet, bar-
sel og adoption, i det omfang der under fravær efter
bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, §
8, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge
ved graviditet, barsel og adoption,
5)
den pågældende er nødt til at passe sine børn, og der
ikke kan anvises anden pasningsmulighed,
6)
den pågældende modtager støtte efter lov om social
service til pasning af handicappet barn eller døende
nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpen-
ge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,
7)
den pågældende holder ferie efter § 13, stk. 11 og 12,
i lov om aktiv socialpolitik,
8)
den pågældende aftjener værnepligt,
9)
arbejdet er omfattet af en overenskomstmæssig kon-
flikt,
10) arbejdet omfatter udvikling og fremstilling af krigs-
materiel, eller
11) den pågældende er fritaget fra rådighedsforpligtelsen
som følge af, at pågældende er omfattet af en mindre
intensiv indsats, jf. § 21 f, stk. 1, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats eller § 16, stk. 4, i integrationslo-
ven.
Stk. 2.
En person, der er fritaget for rådighedsforpligtelsen
efter stk. 1, nr. 2, 4 og 6-9, er fritaget, så længe fritagelses-
grunden varer. Er fritagelsesgrunden efter stk. 1 alene knyt-
tet til det konkrete afgivne tilbud, skal personen fortsat være
til rådighed for et andet tilbud.
Kapitel 5
Rådighedsvurdering
§ 16.
Jobcenteret skal undersøge og vurdere en persons
rådighed, hvis der opstår tvivl om rådigheden, herunder hvis
der er tvivl om, hvorvidt personen kan overtage arbejde, jf.
§§ 7-9, er arbejdssøgende, jf. § 11, eller udnytter sine ud-
dannelsesmuligheder, jf. § 3. Jobcenteret skal konkret vur-
dere, om en person med sin adfærd udviser en manglende
vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse, tilbud
m.v.
Stk. 2.
Jobcenteret skal vurdere, om en person fortsat op-
fylder betingelserne om at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder, hvis personen gentagne gange melder
sig syg, når personen er givet et tilbud m.v. Rådighedsvur-
deringen skal foretages, hvis en person har sygemeldt sig
mindst 2 gange inden for en kortere periode eller flere end 2
gange inden for en længere periode. Ved en kortere periode
forstås en periode på 2 til 4 måneder, og ved en længere pe-
riode forstås en periode på op til 12 måneder. Jobcenteret
skal dog ikke foretage en rådighedsvurdering, hvis det ikke
vurderes relevant.
§ 17.
Jobcenteret skal endvidere vurdere rådigheden for
en person, der som jobparat ansøger om eller modtager inte-
grationsydelse eller kontanthjælp, hvis personen
1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret eller hos an-
den aktør, et møde i rehabiliteringsteamet eller fra en
rådighedsvurdering i jobcenteret,
3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
4) undlader at give meddelelse til jobcenteret, en arbejds-
giver eller anden aktør om sygdom i tilfælde, hvor den
pågældende skal møde til et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, møde til et tilbud m.v. i medfør
af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller
møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,
5) undlader at give meddelelse om sygdom til jobcenteret
eller anden aktør i tilfælde, hvor personen er indkaldt
til en jobsamtale som led i en sygeopfølgning eller for-
anstaltninger som led i sygeopfølgning,
6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger
som led i sygeopfølgning, eller
7) udebliver fra dele af integrationsprogrammet efter inte-
grationsloven.
§ 18.
Jobcenteret skal vurdere rådigheden for en person,
der som uddannelsesparat ansøger om eller modtager inte-
grationsydelse eller uddannelseshjælp, hvis personen
1) er vurderet til at være åbenlyst uddannelsesparat og af-
slår et arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra en individuel samtale i jobcenteret, et mø-
de i rehabiliteringsteamet eller en rådighedsvurdering i
jobcenteret,
3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
4) undlader at give meddelelse om sygdom til jobcenteret
i tilfælde, hvor den ledige er givet et tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats,
5) undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen
i tilfælde, hvor personen er indkaldt til en individuel
samtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger
som led i sygeopfølgning, eller
6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger
som led i sygeopfølgning.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om bekendtgørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
3. oktober 2016.
5
Nr. 1225.
§ 19.
Ved vurderingen efter §§ 16-18 skal kommunen ta-
ge stilling til, om personen skal have en sanktion efter §§
35-41 i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 2.
Ved vurderingen skal kommunen endvidere sikre
sig, at personen selv gør en indsats for at komme ud af sin
ledighed ved bl.a. at udnytte sine uddannelses- eller arbejds-
muligheder, deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats eller tilbud m.v. i medfør af integrationspro-
grammet efter integrationsloven.
Stk. 3.
Ved vurderingen skal der samtidig foretages en
vurdering af, om personen fortsat modtager hjælp som job-
eller uddannelsesparat.
Kapitel 6
Oplysningspligt
§ 20.
En person skal medvirke til sin sags oplysning.
Modtager personen hjælp, skal personen oplyse om ændrin-
ger af betydning for hjælpen, jf. § 11 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Stk. 2.
Personen skal, jf. stk. 1, bl.a. oplyse kommunen
om
1) eventuelle begrænsninger i rådigheden i forhold til at
udnytte sine uddannelsesmuligheder,
2) eventuelle begrænsninger i rådigheden for arbejdsmar-
kedet,
arbejdssøgning, eller
afslag på og ophør i uddannelse eller arbejde, afslag på
og ophør i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats og tilbud m.v. i medfør af integrationsprogram-
met efter integrationsloven, samt om grunden til afsla-
get eller ophøret.
Stk. 3.
For kommunens opfølgning i kontaktforløbet,
kommunens opfølgning på integrationskontrakten, jf. inte-
grationslovens §§ 19 og 20, og kommunens sagsbehandling
og adgang til indhentelse af oplysninger gælder i øvrigt reg-
lerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationslo-
ven, lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v. samt lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område.
Kapitel 7
Ikrafttræden
§ 21.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. oktober 2016.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1757 af 15. december 2015 om
rådighed for personer der ansøger om eller modtager inte-
grationsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsespara-
te, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller integrations-
ydelse eller kontanthjælp som jobparate ophæves.
3)
4)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 3. oktober 2016
M
ORTEN
B
INDER
/ Bent Nielsen