Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mattias Tesfaye
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
20. oktober 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 643 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mat-
tias Tesfaye (S).
”Ministeren
bedes oplyse
–
med relevante citater
–
hvad der står i loven, i bekendt-
gørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og
kontanthjælpsmodtagere.”
Svar:
Spørgsmål nr. 643:
J.nr. 2017-6790
Rådighedsreglerne for modtagere af integrationsydelse og kontanthjælp fremgår af
§ 13, stk. 1, 2, 14 og 15, samt § 13 a i lov om aktiv socialpolitik (lovbekendtgørelse
nr. 269 af 21. marts 2017). Bestemmelserne har følgende ordlyd:
"§
13.
Det er en betingelse for at få kontanthjælp efter § 11, at ansøgeren ikke har et rimeligt
tilbud om arbejde, og at personen aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder. Det er en be-
tingelse for at få uddannelseshjælp efter § 11, at ansøgeren står til rådighed for ordinær uddan-
nelse eller en indsats rettet mod ordinær uddannelse. Ansøgerens ægtefælle skal også udnytte
sine arbejds- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 2.
Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får kontant-
hjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmulighe-
der, hvis personen
1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret eller hos anden aktør, et møde i rehabiliterings-
teamet eller fra en rådighedsvurdering i jobcenteret,
3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
4) undlader at give meddelelse til jobcenteret eller arbejdsgiveren om sygdom i tilfælde, hvor
den ledige er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud m.v. i
medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller skal møde til jobsamtale hos
en arbejdsgiver,
5) undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den ledige er ind-
kaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølg-
ning,
6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning eller
7) udebliver fra dele af integrationsprogrammet efter integrationsloven.
.
.
.
Stk. 14.
For personer, der modtager integrationsydelse, herunder personer, der er omfattet af
integrationslovens §§ 26 og 26 a, men som ikke er omfattet af stk. 13, finder stk. 1, 1. og 3. pkt.,
og stk. 2, 4, 5 og 7-10 tilsvarende anvendelse.
Stk. 15.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nær-
mere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-7, herunder regler om, hvornår kommu-
nen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.
.
.
.