Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1805841_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
20. oktober 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 643 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mat-
tias Tesfaye (S).
”Ministeren
bedes oplyse
med relevante citater
hvad der står i loven, i bekendt-
gørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og
kontanthjælpsmodtagere.”
Svar:
Spørgsmål nr. 643:
J.nr. 2017-6790
Rådighedsreglerne for modtagere af integrationsydelse og kontanthjælp fremgår af
§ 13, stk. 1, 2, 14 og 15, samt § 13 a i lov om aktiv socialpolitik (lovbekendtgørelse
nr. 269 af 21. marts 2017). Bestemmelserne har følgende ordlyd:
13.
Det er en betingelse for at få kontanthjælp efter § 11, at ansøgeren ikke har et rimeligt
tilbud om arbejde, og at personen aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder. Det er en be-
tingelse for at få uddannelseshjælp efter § 11, at ansøgeren står til rådighed for ordinær uddan-
nelse eller en indsats rettet mod ordinær uddannelse. Ansøgerens ægtefælle skal også udnytte
sine arbejds- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 2.
Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får kontant-
hjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmulighe-
der, hvis personen
1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret eller hos anden aktør, et møde i rehabiliterings-
teamet eller fra en rådighedsvurdering i jobcenteret,
3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
4) undlader at give meddelelse til jobcenteret eller arbejdsgiveren om sygdom i tilfælde, hvor
den ledige er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud m.v. i
medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller skal møde til jobsamtale hos
en arbejdsgiver,
5) undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den ledige er ind-
kaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølg-
ning,
6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning eller
7) udebliver fra dele af integrationsprogrammet efter integrationsloven.
.
.
.
Stk. 14.
For personer, der modtager integrationsydelse, herunder personer, der er omfattet af
integrationslovens §§ 26 og 26 a, men som ikke er omfattet af stk. 13, finder stk. 1, 1. og 3. pkt.,
og stk. 2, 4, 5 og 7-10 tilsvarende anvendelse.
Stk. 15.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nær-
mere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-7, herunder regler om, hvornår kommu-
nen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.
.
.
.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om bekendtgørelser og i vejledninger om rådighedsforpligtelsen for integrationsydelses- og kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
§ 13 a.
For en person, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11, og som er åbenlyst
uddannelsesparat eller er jobparat er det en betingelse, at den pågældende udnytter sine ar-
bejdsmuligheder ved at søge arbejde på den måde, der er sædvanlig inden for det pågældende
område. Personen skal endvidere efter krav fra jobcenteret søge konkrete job. En person, der
modtager integrationsydelse eller uddannelseshjælp efter § 11 som åbenlyst uddannelsesparat,
skal udnytte sine arbejdsmuligheder, indtil den pågældende skal påbegynde ordinær uddannelse.
Stk. 2.
En person, som modtager integrationsydelse eller kontanthjælp som jobparat, skal hur-
tigst muligt efter tilmelding som arbejdssøgende i jobcenteret sørge for at lægge en beskrivelse
af tidligere beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og øvrige forhold af betydning for jobcente-
rets bistand med at finde arbejde ind i Jobnet efter de regler, der gælder herom i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medfør heraf eller i integrationslovens § 26 a, stk. 3,
medmindre personen efter integrationslovens § 26 a, stk. 6, er undtaget fra at lægge sit cv på
Jobnet. Personen skal herefter vedligeholde sin beskrivelse (cv) efter de regler, der er fastsat
herom i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medfør heraf eller i integrations-
lovens § 26 a, stk. 4, medmindre personen efter integrationslovens § 26 a, stk. 6, er undtaget fra
at lægge sit cv på Jobnet.
Stk. 3.
En person, der modtager integrationsydelse eller uddannelseshjælp som åbenlyst ud-
dannelsesparat, eller en person, der modtager kontanthjælp som aktivitetsparat, skal hurtigst
muligt og senest 3 uger efter første henvendelse til kommunen om hjælp lægge sit cv ind i Job-
net, jf. stk. 2, 1. pkt. Stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for en person, som er åbenlyst
uddannelsesparat, eller som er aktivitetsparat.
Stk. 4.
En person, som er åbenlyst uddannelsesparat eller er jobparat, og som modtager hjælp
efter § 11, skal være aktivt jobsøgende. Personen skal overholde de aftaler, der fremgår af Job-
net, og som er indgået med kommunen om, hvordan og inden for hvilke områder den pågælden-
de skal søge job. Personen skal endvidere løbende registrere alle jobsøgningsaktiviteter i en
joblog på Jobnet. 1.-3. pkt. gælder tilsvarende for en jobparat integrationsydelsesmodtager, som
er omfattet af integrationsprogrammet i integrationsloven, jf. integrationslovens § 26 a, stk. 1. En
jobparat integrationsydelsesmodtager, som er blevet undtaget fra kravet om løbende at registrere
sine jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. integrationslovens § 26 a, stk. 6, skal doku-
mentere sin aktive jobsøgning som aftalt med jobcenteret, jf. integrationslovens § 26, stk. 3."
Bemyndigelsen i § 13, stk. 15, til at fastsætte nærmere regler om anvendelsen af
bestemmelserne i § 13, stk. 1-7, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1225 af 3. okto-
ber 2016 om rådighed for personer, der ansøger om eller modtager integrations-
ydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannel-
sesparate, eller integrationsydelse og kontanthjælp som jobparate.
Derudover er der mere generelt redegjort for regler og praksis vedrørende rådighed
og sanktioner i vejledning nr. 10013 af 13. oktober 2016 om rådighed og sanktio-
ner for personer, der ansøger om eller modtager integrationsydelse, uddannelses-
hjælp eller kontanthjælp.
Bekendtgørelsen og vejledningen er vedlagt som bilag.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2