Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1816341_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
[email protected]
11. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 626 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 626:
J.nr. 2017-6727
”Hvis
erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen for ikkevestlige indvandrere i kom-
munen var lige så høj som hhv. gennemsnitskommunen og den kommune med den
højeste frekvens, hvor mange flere ville så være i beskæftigelse, og hvor stor ville
gevinsten
i kroner og øre
være for den enkelte kommune?
Opgørelsen bedes foretaget for følgende kommuner:
- Assens
- Brøndby
- Brønderslev
- Dragør
- Esbjerg
- Favrskov
- Fredensborg
- Gentofte
- Gladsaxe
- Glostrup
- Greve
- Gribskov
- Herlev
- Hillerød
- Holbæk
- Horsens
- Ikast-Brande
- Kerteminde
- København
- Lolland
- Mariagerfjord
- Morsø
- Nordfyns
- Odense
- Randers
- Ringkøbing-Skjern
- Rødovre
- Samsø
- Silkeborg
- Slagelse
- Struer
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om, hvis erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen for ikkevestlige indvandrere i kommunen var lige så høj som hhv. gennemsnitskommunen og den kommune med den højeste frekvens, hvor mange flere ville så være i beskæftigelse, til beskæftigelesministeren
- Svendborg
- Sønderborg
- Thisted
- Vejle
- Vesthimmerland
- Viborg
- Vordingborg
- Aalborg
- Aarhus
Svar:
Når der regnes kommunale besparelsespotentialer, skal der tages højde for den
kommunale udligning mellem kommunerne, da ændringer i de kommunale udgifter
i én kommune påvirker udligningen i de øvrige kommuner. Yderligere påvirkes
budgetgarantien. Da der spørges ind til potentielle ændringer i 40 kommuner, der
alle i udgangspunkt har unikke besparelsespotentialer, som påvirkes af lokale for-
hold, er der valgt at regne i
offentlige
besparelsespotentialer frem for kommunale i
dette svar.
Spørgsmålet tolkes således, at der spørges til økonomiske gevinster i forhold til be-
skæftigelsesfrekvenser. En stigning i erhvervsfrekvensen betyder ikke nødvendig-
vis, at flere borgere kommer i arbejde, men at flere borgere står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet. En stigning i beskæftigelsesfrekvensen betyder, at borgere som står
til rådighed for arbejdsmarkedet kommer i beskæftigelse. Derfor er der regnet på
gevinsten ved en stigning i beskæftigelsesfrekvensen.
Opgørelsen i tabel 1 viser en beregningsteknisk gennemsnitlig beskæftigelsesmæs-
sige påvirkning af den offentlige saldo baseret på gennemsnitlige aktiveringsudgif-
ter, ydelsesudgifter og skatter uden udligning. Dvs. at øvrige offentlige udgifter så-
som udgifter til sundhedsvæsenet, uddannelsesområdet, socialområdet mv. ikke er
indregnet. Beregningen er baseret på antal fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i
hver kommune i 2016, de kommunale beskæftigelsesfrekvenser ultimo november
2016 samt fordelingen af ledige på dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse i kommunen i 2016.
Generelt må det understreges, at beregningerne i denne besvarelse ikke giver et
fuldt retvisende billede af, hvordan de enkelte kommuner performer. Der tages ikke
højde for forskelle i rammevilkårene imellem kommunerne, demografiske- og so-
cioøkonomiske forskelle og adskillige andre faktorer, som har betydning for bereg-
ningerne. Derfor skal de beregnede besparelsespotentialer ses som regneeksempler,
som ikke kan sammenlignes på tværs af kommuner.
Hvis beskæftigelsesfrekvensen blandt ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
øges til samme niveau som en gennemsnitlig kommune (svarende til landsgennem-
snittet), vil det for Assens Kommune svare til, at yderligere 61 fuldtidspersoner
ville være i beskæftigelse. Den beregningstekniske økonomiske gevinst forbundet
hermed ville være ca. 14 mio. kr.
Glostrup Kommune er den kommune, som har den højeste beskæftigelsesfrekvens
for målgruppen og betegnes derfor som den bedste kommune. Hvis beskæftigelses-
frekvensen blandt ikke-vestlige indvandrere og efterkommere øges til samme ni-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om, hvis erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen for ikkevestlige indvandrere i kommunen var lige så høj som hhv. gennemsnitskommunen og den kommune med den højeste frekvens, hvor mange flere ville så være i beskæftigelse, til beskæftigelesministeren
1816341_0003.png
veau som i den bedste kommune, vil det for Assens Kommune svare til, at yderli-
gere 125 fuldtidspersoner ville være i beskæftigelse. Den beregningstekniske øko-
nomiske gevinst forbundet hermed ville være 31 mio. kr.
Tabel 1. Beregningstekniske offentlige merudgifter ved at hæve beskæftigelsesfre-
kvensen for indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande til samme niveau
som en gennemsnitlig kommune og som den bedste kommune i 2016.
Hvis beskæftigelsesfrekvensen øges til
samme niveau som en gennemsnitlig
kommune.
niveau
Antal ekstra i beskæftigel-
se, fuldtidspersoner
61
-
10
4
65
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
44
-
62
19
32
56
1.001
58
-
-
-
88
-
132
114
13
80
21
57
61
474
1.054
Økonomisk ge-
vinst, mio. kr.
14
-
2
1
15
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10
-
14
5
7
13
205
13
-
-
-
20
-
29
25
3
18
5
13
14
99
216
Hvis beskæftigelsesfrekvensen
øges til samme niveau, som i
bedste kommune.
Antal ekstra i be-
Økonomisk ge-
skæftigelse, fuld-
vinst, mio. kr.
tidspersoner
125
31
277
72
70
18
35
9
462
117
76
19
148
38
211
54
277
72
0
0
98
26
56
14
12
3
34
9
210
53
336
86
100
26
99
25
4.304
1099
166
41
113
29
71
18
115
29
2.193
556
326
83
106
75
206
459
36
298
376
104
541
106
309
141
1.241
3.000
27
20
52
117
9
75
95
26
138
27
78
35
317
764
Assens
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Esbjerg
Favrskov
Fredensborg
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Herlev
Hillerød
Holbæk
Horsens
Ikast-Brande
Kerteminde
København
Lolland
Mariagerfjord
Morsø
Nordfyns
Odense
Randers
Ringkøbing-
Skjern
Rødovre
Silkeborg
Slagelse
Struer
Svendborg
Sønderborg
Thisted
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Aalborg
Aarhus
Anm.: Tabellen viser den gennemsnitlige beskæftigelsesmæssige påvirkning af den offentlige saldo baseret på gen-
nemsnitlige ydelsesudgifter, aktiveringsudgifter og skatter uden udligning. Beregningen er baseret på antal ikke-
vestlige indvandrere i alderen 16-64 år i arbejdsstyrken i hver kommune i 2016, de kommunale beskæftigelsesfrekven-
ser opdelt på køn for henholdsvis ikke-vestlige indvandrere, vestlige indvandrere og personer med dansk oprindelse i
alderen 16-64 år ultimo november 2016 samt fordelingen af ledige på dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps-
modtagere, uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og uddannelsesparate integrationsydel-
sesmodtagere for henholdsvis mænd og kvinder i kommunen i 2016. Samsø er taget ud af opgørelsen grundet for få
personer på offentlig forsørgelse.
Kilde: Beregninger på baggrund af Jobindsats og Danmarks Statistik
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om, hvis erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen for ikkevestlige indvandrere i kommunen var lige så høj som hhv. gennemsnitskommunen og den kommune med den højeste frekvens, hvor mange flere ville så være i beskæftigelse, til beskæftigelesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4