Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1816343_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
[email protected]
11. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 625 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 625:
J.nr. 2017-6727
”Vil
ministeren redegøre for, hvor stor gevinsten er
i kroner og øre
for den en-
kelte kommune, hver gang man hæver hhv. erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen
med 1 pct. point for danskere?
Opgørelsen bedes foretaget for følgende kommuner:
- Assens
- Brøndby
- Brønderslev
- Dragør
- Esbjerg
- Favrskov
- Fredensborg
- Gentofte
- Gladsaxe
- Glostrup
- Greve
- Gribskov
- Herlev
- Hillerød
- Holbæk
- Horsens
- Ikast-Brande
- Kerteminde
- København
- Lolland
- Mariagerfjord
- Morsø
- Nordfyns
- Odense
- Randers
- Ringkøbing-Skjern
- Rødovre
- Samsø
- Silkeborg
- Slagelse
- Struer
- Svendborg
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om at redegøre for, hvor stor gevinsten er – i kroner og øre – for den enkelte kommune, hver gang man hæver hhv. erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen med 1 pct. point for danskere, til beskæftigelsesministeren
1816343_0002.png
- Sønderborg
- Thisted
- Vejle
- Vesthimmerland
- Viborg
- Vordingborg
- Aalborg
- Aarhus
Svar:
Når der regnes kommunale besparelsespotentialer, skal der tages højde for den
kommunale udligning mellem kommunerne, da ændringer i de kommunale udgifter
i én kommune påvirker udligningen i de øvrige kommuner. Yderligere påvirkes
budgetgarantien. Da der spørges ind til potentielle ændringer i 40 kommuner, der
alle i udgangspunkt har unikke besparelsespotentialer, som påvirkes af lokale for-
hold, er der valgt at regne i
offentlige
besparelsespotentialer frem for kommunale i
dette svar.
Spørgsmålet tolkes således, at der ønskes svar på hvor stor den økonomiske gevinst
er, hvis gruppen af borgere i beskæftigelse øges med 1 pct. point. En stigning i er-
hvervsfrekvensen betyder ikke nødvendigvis, at flere borgere kommer i arbejde,
men at flere borgere står til rådighed for arbejdsmarkedet. En stigning i beskæfti-
gelsesfrekvensen betyder, at borgere som står til rådighed for arbejdsmarkedet
kommer i beskæftigelse. Derfor er der regnet på gevinsten ved en stigning i be-
skæftigelsesfrekvensen i denne besvarelse.
Yderligere tolkes det, at der spørges til personer med dansk oprindelse.
Opgørelsen i tabel 1 viser en beregningsteknisk gennemsnitlig beskæftigelsesmæs-
sige påvirkning af den offentlige saldo baseret på gennemsnitlige aktiveringsudgif-
ter, ydelsesudgifter og skatter uden udligning. Dvs. at øvrige offentlige udgifter så-
som udgifter til sundhedsvæsenet, uddannelsesområdet, socialområdet mv. ikke er
indregnet. Beregningen er baseret på antal fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i
hver kommune i 2016, de kommunale beskæftigelsesfrekvenser ultimo november
2016 samt fordelingen af ledige på dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse i kommunen i 2016. Der er ikke taget højde for forskelle i al-
dersfordeling og socioøkonomisk status.
I Assens Kommune svarede beskæftigelsen blandt borgere med dansk oprindelse til
13.703 fuldtidsstillinger i 2016. Hvis beskæftigelsesfrekvensen blandt personer
med dansk oprindelse steg med 1 pct. point i Assens Kommune, ville det betyde, at
yderligere 188 fuldtidspersoner ville være i beskæftigelse. Den beregningstekniske
økonomiske gevinst forbundet hermed ville være 52,2 mio. kr.
Tabel 1. Beregningstekniske offentlige mindreudgifter som følge af den direkte be-
skæftigelsesvirkning på den offentlige saldo i mio. kr. ved at hæve beskæftigelsesfre-
kvensen for personer med dansk oprindelse med 1 pct.point for udvalgte kommuner i
2016.
Antal beskæftigede,
fuldtidspersoner
13.703
9.046
Antal ekstra i beskæfti-
gelse, fuldtidspersoner
188
123
Beregningsteknisk
økonomisk gevinst,
mio. kr.
52,2
33,1
Assens
Brøndby
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om at redegøre for, hvor stor gevinsten er – i kroner og øre – for den enkelte kommune, hver gang man hæver hhv. erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen med 1 pct. point for danskere, til beskæftigelsesministeren
1816343_0003.png
Brønderslev
Dragør
Esbjerg
Favrskov
Fredensborg
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Herlev
Hillerød
Holbæk
Horsens
Ikast-Brande
Kerteminde
København
Lolland
Mariagerfjord
Morsø
Nordfyns
Odense
Randers
Ringkøbing-Skjern
Rødovre
Silkeborg
Slagelse
Struer
Svendborg
Sønderborg
Thisted
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Aalborg
Aarhus
12.400
4.992
39.708
17.921
12.870
24.699
22.343
7.621
17.242
14.118
9.304
18.156
24.944
29.728
14.056
7.651
196.373
11.665
14.594
6.644
9.825
61.929
33.816
19.197
12.497
32.837
26.148
6.808
18.573
23.423
14.354
39.438
12.326
33.928
14.060
72.796
108.379
168
61
540
225
165
313
287
98
215
183
121
226
335
394
184
106
2.580
183
198
92
135
883
461
249
161
428
363
94
266
324
195
511
168
448
204
1.021
1.489
46,6
17,4
148,1
63,8
45,9
87,9
78,6
26,6
60,0
50,5
32,9
62,4
91,3
108,0
51,3
29,6
722,7
49,0
54,8
25,7
37,5
244,4
126,4
69,0
44,0
118,8
98,1
26,0
73,3
89,2
54,0
141,6
46,5
123,6
55,6
284,0
419,6
Anm.: Tabellen viser den gennemsnitlige beskæftigelsesmæssige påvirkning af den offentlige saldo baseret på gen-
nemsnitlige ydelsesudgifter, aktiveringsudgifter og skatter uden udligning. Beregningen er baseret på antal ikke-
vestlige indvandrere i alderen 16-64 år i arbejdsstyrken i hver kommune i 2016, de kommunale beskæftigelsesfrekven-
ser opdelt på køn for henholdsvis ikke-vestlige indvandrere, vestlige indvandrere og personer med dansk oprindelse i
alderen 16-64 år ultimo november 2016 samt fordelingen af ledige på dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps-
modtagere, uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og uddannelsesparate integrationsydel-
sesmodtagere for henholdsvis mænd og kvinder i kommunen i 2016. Samsø er taget ud af opgørelsen grundet for få
personer på offentlig forsørgelse.
Kilde: Beregninger på baggrund af Jobindsats og Danmarks Statistik
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3