Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1816345_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
[email protected]
11. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 624 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 624:
J.nr. 2017-6727
”Vil
ministeren redegøre for, hvor stor gevinsten er
i kroner og øre
for den en-
kelte kommune, hver gang man hæver hhv. erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen
med 1 pct. point for ikkevestlige indvandrere?
Opgørelsen bedes foretaget for følgende kommuner:
- Assens
- Brøndby
- Brønderslev
- Dragør
- Esbjerg
- Favrskov
- Fredensborg
- Gentofte
- Gladsaxe
- Glostrup
- Greve
- Gribskov
- Herlev
- Hillerød
- Holbæk
- Horsens
- Ikast-Brande
- Kerteminde
- København
- Lolland
- Mariagerfjord
- Morsø
- Nordfyns
- Odense
- Randers
- Ringkøbing-Skjern
- Rødovre
- Samsø
- Silkeborg
- Slagelse
- Struer
- Svendborg
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 624: Spm. om at redegøre for, hvor stor gevinsten er – i kroner og øre – for den enkelte kommune, hver gang man hæver hhv. erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen med 1 pct. point for ikkevestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
1816345_0002.png
- Sønderborg
- Thisted
- Vejle
- Vesthimmerland
- Viborg
- Vordingborg
- Aalborg
- Aarhus
Svar:
Når der regnes kommunale besparelsespotentialer, skal der tages højde for den
kommunale udligning mellem kommunerne, da ændringer i de kommunale udgifter
i én kommune påvirker udligningen i de øvrige kommuner. Yderligere påvirkes
budgetgarantien. Da der spørges ind til potentielle ændringer i 40 kommuner, der
alle i udgangspunkt har unikke besparelsespotentialer, som påvirkes af lokale for-
hold, er der valgt at regne i
offentlige
besparelsespotentialer frem for kommunale i
dette svar.
Spørgsmålet tolkes således, at der ønskes svar på hvor stor den økonomiske gevinst
er, hvis gruppen af borgere i beskæftigelse øges med 1 pct. point. En stigning i er-
hvervsfrekvensen betyder ikke nødvendigvis, at flere borgere kommer i arbejde,
men at flere borgere står til rådighed for arbejdsmarkedet. En stigning i beskæfti-
gelsesfrekvensen betyder, at borgere som står til rådighed for arbejdsmarkedet
kommer i beskæftigelse. Derfor er der regnet på gevinsten ved en stigning i be-
skæftigelsesfrekvensen i denne besvarelse.
Opgørelsen i tabel 1 viser en beregningsteknisk gennemsnitlig beskæftigelsesmæs-
sig påvirkning af den offentlige saldo baseret på gennemsnitlige aktiveringsudgif-
ter, ydelsesudgifter og skatter uden udligning. Dvs. at øvrige offentlige udgifter så-
som udgifter til sundhedsvæsenet, uddannelsesområdet, socialområdet mv. ikke er
indregnet. Beregningen er baseret på antal fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i
hver kommune i 2016, de kommunale beskæftigelsesfrekvenser ultimo november
2016 samt fordelingen af ledige på dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse i kommunen i 2016. Der er ikke taget højde for forskelle i al-
dersfordeling og socioøkonomisk status.
I Assens kommune svarede beskæftigelsen blandt ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere til 234 fuldtidsstillinger i 2016. Hvis beskæftigelsesfrekvensen blandt
ikke-vestlige indvandrere og efterkommere steg med 1 pct. point i Assens Kom-
mune, ville dette betyde, at 6 fuldtidspersoner ekstra ville være i beskæftigelse.
Den beregningstekniske økonomiske gevinst forbundet hermed vil være 1,4 mio.
kr.
Tabel 1. Beregningstekniske offentlige mindreudgifter, som følge af den direkte be-
skæftigelsesvirkning, på den offentlige saldo i mio. kr., ved at hæve beskæftigelsesfre-
kvensen for indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande med 1 pct.point for
udvalgte kommuner i 2016.
Antal beskæftigede,
fuldtidspersoner
234
2.882
269
141
Antal ekstra i beskæfti-
gelse, fuldtidspersoner
6
51
5
3
Beregningsteknisk
økonomisk gevinst,
mio. kr.
1,4
13,3
1,4
0,7
Assens
Brøndby
Brønderslev
Dragør
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 624: Spm. om at redegøre for, hvor stor gevinsten er – i kroner og øre – for den enkelte kommune, hver gang man hæver hhv. erhvervs- og beskæftigelsesfrekvensen med 1 pct. point for ikkevestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
1816345_0003.png
Esbjerg
Favrskov
Fredensborg
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Herlev
Hillerød
Holbæk
Horsens
Ikast-Brande
Kerteminde
København
Lolland
Mariagerfjord
Morsø
Nordfyns
Odense
Randers
Ringkøbing-Skjern
Rødovre
Silkeborg
Slagelse
Struer
Svendborg
Sønderborg
Thisted
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Aalborg
Aarhus
1.776
383
1.313
1.693
3.174
1.140
1.556
438
1.349
1.218
1.146
1.581
770
211
26.847
420
417
149
219
4.531
1.188
650
1.873
963
1.636
253
636
1.106
413
2.059
373
1.109
306
3.086
7.986
36
7
23
31
55
18
27
8
22
20
22
31
14
5
500
9
9
4
5
108
24
12
31
19
34
5
15
24
8
42
8
23
7
70
176
9,1
1,9
6,1
7,8
14,4
4,8
6,9
2,0
5,7
5,1
5,5
7,9
3,6
1,3
127,8
2,3
2,1
0,9
1,3
27,4
6,2
3,1
8,1
4,7
8,5
1,2
3,8
6,0
2,1
10,6
1,9
5,8
1,8
17,7
44,9
Anm.: Tabellen viser den gennemsnitlige beskæftigelsesmæssige påvirkning af den offentlige saldo baseret på gen-
nemsnitlige ydelsesudgifter, aktiveringsudgifter og skatter uden udligning. Beregningen er baseret på antal ikke-
vestlige indvandrere i alderen 16-64 år i arbejdsstyrken i hver kommune i 2016, de kommunale beskæftigelsesfrekven-
ser opdelt på køn for henholdsvis ikke-vestlige indvandrere, vestlige indvandrere og personer med dansk oprindelse i
alderen 16-64 år ultimo november 2016 samt fordelingen af ledige på dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps-
modtagere, uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og uddannelsesparate integrationsydel-
sesmodtagere for henholdsvis mænd og kvinder i kommunen i 2016. Samsø er taget ud af opgørelsen grundet for få
personer på offentlig forsørgelse.
Kilde: Beregninger på baggrund af Jobindsats og Danmarks Statistik
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3