Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1816330_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
[email protected]
11. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 615 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 615:
J.nr. 2017-6727
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger
på hhv. kontanthjælp og integrationsydelse om året og herunder for, hvor meget
kommunen ville kunne spare om året, hvis den gjorde det lige så godt som en gen-
nemsnitskommune hhv. den bedste kommune?
Opgørelsen bedes foretaget for følgende kommuner:
- Assens
- Brøndby
- Brønderslev
- Dragør
- Esbjerg
- Favrskov
- Fredensborg
- Gentofte
- Gladsaxe
- Glostrup
- Greve
- Gribskov
- Herlev
- Hillerød
- Holbæk
- Horsens
- Ikast-Brande
- Kerteminde
- København
- Lolland
- Mariagerfjord
- Morsø
- Nordfyns
- Odense
- Randers
- Ringkøbing-Skjern
- Rødovre
- Samsø
- Silkeborg
- Slagelse
- Struer
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på hhv. kontanthjælp og integrationsydelse, til beskæftigelsesministeren
1816330_0002.png
- Svendborg
- Sønderborg
- Thisted
- Vejle
- Vesthimmerland
- Viborg
- Vordingborg
- Aalborg
- Aarhus
Svar:
Når der regnes kommunale besparelsespotentialer, skal der tages højde for den
kommunale udligning mellem kommunerne, da ændringer i de kommunale udgifter
i én kommune påvirker udligningen i de øvrige kommuner. Yderligere påvirkes
budgetgarantien. Da der spørges ind til potentielle ændringer i 40 kommuner, der
alle i udgangspunkt har unikke besparelsespotentialer, som påvirkes af lokale for-
hold, er der valgt at regne i
offentlige
besparelsespotentialer frem for kommunale i
dette svar.
Generelt skal der tages det forbehold, at beregningerne i denne besvarelse ikke gi-
ver et fuldt retvisende billede af hvordan de enkelte kommuner performer. Der ta-
ges ikke højde for forskelle i rammevilkårene imellem kommunerne, andelen af
personer på kontanthjælpsydelser (kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrati-
onsydelse) i de enkelte kommuner, fordelingen mellem job- og aktivitetsparate,
demografiske- og socioøkonomiske forskelle og adskillige andre faktorer, som har
betydning for beregningerne. Derfor skal de beregnede besparelsespotentialer ses
som regneeksempler, som ikke kan sammenlignes på tværs af kommuner.
Kontant- og uddannelseshjælp
Fordeles de offentlige forsørgelsesudgifter til kontant- og uddannelseshjælp på an-
tallet af personer i den arbejdsdygtige alder, 16-64 år, i de enkelte kommuner, ses
det, at de offentlige forsørgelsesudgifter til kontant- og uddannelseshjælp i en gen-
nemsnitlig kommune (svarende til landsgennemsnittet) var på ca. 5.000 kr. i 2016.
Kommunen med de laveste gennemsnitlige forsørgelsesudgifter til kontant- og ud-
dannelseshjælp pr. person i den arbejdsdygtige alder i 2016 var Allerød kommune,
med en gennemsnitlig udgift på knap 2.000 kr., jf. tabel 1.
Af kolonne a) fremgår de enkelte kommuners beregningstekniske besparelsespo-
tentiale til kontant- og uddannelseshjælp, såfremt de havde haft de samme gennem-
snitlige offentlige forsørgelsesudgifter til kontant- og uddannelseshjælp pr. person i
den arbejdsdygtige alder, som en gennemsnitskommune.
Af kolonne b) fremgår de enkelte kommuners beregningstekniske besparelsespo-
tentiale til kontant- og uddannelseshjælp, såfremt de havde haft de samme gennem-
snitlige offentlige forsørgelsesudgifter til kontant- og uddannelseshjælp pr. person i
den arbejdsdygtige alder, som Allerød kommune.
Tabel 1. Offentlige forsørgelsesudgifter til kontant- og uddannelseshjælp og bereg-
ningstekniske besparelsespotentialer fordelt på kommuner i 2016, 2017-pl.
Kommuner
Offentlige
Gns. offentli-
a) Beregnings-
b) Beregnings-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på hhv. kontanthjælp og integrationsydelse, til beskæftigelsesministeren
1816330_0003.png
forsørgelses-
udgifter,
mio. kr.
Alle kommuner
Assens
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Esbjerg
Favrskov
Fredensborg
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Herlev
Hillerød
Holbæk
Horsens
Ikast-Brande
Kerteminde
København
Lolland
Mariagerfjord
Morsø
Nordfyns
Odense
Randers
Ringkøbing-
Skjern
Rødovre
Silkeborg
Slagelse
Struer
Svendborg
Sønderborg
Thisted
Vejle
Vesthimmer-
land
Viborg
Vordingborg
Aalborg
Aarhus
18.090
130
190
110
20
440
70
100
120
190
80
90
90
100
110
250
310
100
60
2.950
220
130
50
80
940
360
100
150
250
360
60
210
210
110
310
110
230
180
750
1.020
ge forsørgel-
sesudgifter
pr. borger i
den arbejds-
dygtige al-
der, kr.
5.000
5.150
8.700
5.150
2.550
6.000
2.450
4.000
2.500
4.250
5.950
3.000
3.900
5.650
3.450
5.750
5.450
3.850
4.650
6.650
8.950
4.950
4.050
4.650
7.050
5.850
3.050
6.300
4.550
7.400
4.450
5.900
4.800
4.350
4.500
4.900
3.900
6.700
5.350
4.400
teknisk bespa-
relsespoten-
tiale ift. en
gennemsnitlig
kommune,
mio. kr.
3,0
81,6
2,5
-
70,8
-
-
-
-
13,3
-
-
11,3
-
32,0
24,3
-
-
728,0
96,3
-
-
-
268,7
50,8
-
30,6
-
116,4
-
32,2
-
-
-
-
-
45,8
49,5
-
teknisk bespa-
relsespotenti-
ale ift. den
bedste kom-
mune, mio. kr.
79,0
149,9
68,5
4,7
294,4
14,8
48,7
25,7
100,3
57,0
31,6
47,0
65,1
47,3
165,9
197,2
47,2
37,9
2.091,7
171,3
77,8
25,6
48,0
677,4
239,2
38,4
104,9
145,5
267,0
31,2
141,4
126,6
63,1
178,1
66,4
116,2
128,8
480,9
573,0
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på hhv. kontanthjælp og integrationsydelse, til beskæftigelsesministeren
1816330_0004.png
Anm.: Fanø, Læsø, Samsø, Ærø og Vallensbæk er taget ud af opgørelserne, grundet for få personer i kontant-
hjælpssystemet.
Kilde: Jobindsats.dk, dst.dk og egne beregninger.
Integrationsydelse
Fordeles de offentlige forsørgelsesudgifter til integrationsydelse på antallet af per-
soner i den arbejdsdygtige alder, 16-64 år, i de enkelte kommuner, ses det at de of-
fentlige forsørgelsesudgifter til integrationsydelse i en gennemsnitlig kommune
(svarende til landsgennemsnittet) var på knap 400 kr. i 2016. Kommunen med de
laveste gennemsnitlige forsørgelsesudgifter til integrationsydelse pr. person i den
arbejdsdygtige alder i 2016 var Brøndby kommune, med en gennemsnitlig udgift
på ca. 50 kr., jf. tabel 2.
Af kolonne a) fremgår de enkelte kommuners beregningstekniske besparelsespo-
tentiale til integrationsydelse, såfremt de havde haft de samme gennemsnitlige of-
fentlige forsørgelsesudgifter til integrationsydelse pr. person i den arbejdsdygtige
alder, som en gennemsnitskommune.
Af kolonne b) fremgår de enkelte kommuners beregningstekniske besparelsespo-
tentiale til integrationsydelse, såfremt de havde haft de samme gennemsnitlige of-
fentlige forsørgelsesudgifter til integrationsydelse pr. person i den arbejdsdygtige
alder, som Brøndby kommune.
Tabel 2. Offentlige forsørgelsesudgifter til integrationsydelse og beregningstekniske
besparelsespotentialer fordelt på kommuner i 2016, 2017-pl.
Kommuner
Offentlige for-
sørgelsesud-
gifter, mio. kr.
Gns. offentli-
ge forsørgel-
sesudgifter
pr. borger i
den arbejds-
dygtige al-
der, kr.
390
770
50
710
640
420
620
260
290
140
140
330
630
100
400
440
410
380
a) Beregnings-
teknisk bespa-
relsespoten-
tiale ift. en
gennemsnitlig
kommune,
mio. kr.
b) Beregnings-
teknisk bespa-
relsespotenti-
ale ift. den
bedste kom-
mune, mio. kr.
Alle kommu-
ner
Assens
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Esbjerg
Favrskov
Fredensborg
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Herlev
Hillerød
Holbæk
Horsens
Ikast-Brande
1.400
20
-
15
5
30
20
5
15
5
-
10
15
-
10
20
25
10
9,3
-
6,8
2,0
1,9
6,5
-
-
-
-
-
5,7
-
0,4
2,2
1,1
-
17,8
-
14,2
4,7
26,9
16,4
5,1
11,4
4,2
1,4
8,5
13,9
0,9
11,0
17,2
20,4
8,3
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på hhv. kontanthjælp og integrationsydelse, til beskæftigelsesministeren
1816330_0005.png
Kerteminde
København
Lolland
Mariagerfjord
Morsø
Nordfyns
Odense
Randers
Ringkøbing-
Skjern
Rødovre
Silkeborg
Slagelse
Struer
Svendborg
Sønderborg
Thisted
Vejle
Vesthimmer-
land
Viborg
Vordingborg
Aalborg
Aarhus
10
50
15
10
10
10
50
25
15
5
30
20
10
20
20
15
30
15
30
15
45
65
650
110
510
480
680
680
360
440
500
110
500
360
700
540
500
560
420
580
520
640
330
280
3,6
-
3,0
2,3
3,5
5,2
-
3,4
3,9
-
6,1
-
3,9
5,5
4,8
4,5
2,1
4,3
7,7
6,7
-
-
8,4
27,2
11,4
11,1
7,7
11,2
42,2
24,4
15,6
1,6
25,3
15,3
8,2
17,6
20,1
13,6
26,2
11,9
28,0
16,0
39,3
54,6
Anm.: Samsø er taget ud af opgørelserne grundet for få personer i kontanthjælpssystemet.
Kilde: Jobindsats.dk, dst.dk og egne beregninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
5