Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1816332_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
[email protected]
11. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 614 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 614:
J.nr. 2017-6727
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger
på offentlig forsørgelse om året og herunder hvor meget kommunen ville kunne
spare om året, hvis den gjorde det lige så godt som en gennemsnitskommune hhv.
den bedste kommune?
Opgørelsen bedes foretaget for følgende kommuner:
- Assens
- Brøndby
- Brønderslev
- Dragør
- Esbjerg
- Favrskov
- Fredensborg
- Gentofte
- Gladsaxe
- Glostrup
- Greve
- Gribskov
- Herlev
- Hillerød
- Holbæk
- Horsens
- Ikast-Brande
- Kerteminde
- København
- Lolland
- Mariagerfjord
- Morsø
- Nordfyns
- Odense
- Randers
- Ringkøbing-Skjern
- Rødovre
- Samsø
- Silkeborg
- Slagelse
- Struer
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på offentlig forsørgelse, til beskæftigelsesministeren
- Svendborg
- Sønderborg
- Thisted
- Vejle
- Vesthimmerland
- Viborg
- Vordingborg
- Aalborg
- Aarhus
Svar:
Når der regnes kommunale besparelsespotentialer, skal der tages højde for den
kommunale udligning mellem kommunerne, da ændringer i de kommunale udgifter
i én kommune påvirker udligningen i de øvrige kommuner. Yderligere påvirkes
budgetgarantien. Da der spørges ind til potentielle ændringer i 40 kommuner, der
alle i udgangspunkt har unikke besparelsespotentialer, som påvirkes af lokale for-
hold, er der valgt at regne i
offentlige
besparelsespotentialer frem for kommunale i
dette svar.
Generelt skal der tages det forbehold, at beregningerne i denne besvarelse ikke gi-
ver et fyldestgørende billede af hvordan de enkelte kommuner performer. Der tages
ikke højde for forskelle i rammevilkårene imellem kommunerne, demografiske- og
socioøkonomiske forskelle, fordeling af borgere på ydelsesgrupper og adskillige
andre faktorer, som har betydning for beregningerne.
Derfor skal de beregnede besparelsespotentialer ses som regneeksempler, som ikke
kan sammenlignes på tværs af kommuner.
Af tabel 3 fremgår de offentlige forsørgelsesudgifter i 2016 for hver af de 40 ud-
valgte kommuner. Udgifterne dækker alene over ydelsesudgifter og ikke driftsud-
gifter til den aktive indsats. De samlede offentlige udgifter til forsørgelse var på ca.
110 mia. kr. i 2016.
Fordeles de samlede offentlige forsørgelsesudgifter ud på antallet af personer i den
arbejdsdygtige alder, 16-64 år, i de enkelte kommuner, ses det, at de offentlige for-
sørgelsesudgifter i en gennemsnitlig kommune (svarende til landsgennemsnittet)
var på ca. 30.000 kr. pr. person i den arbejdsdygtige alder i 2016. Kommunen med
de laveste gennemsnitlige forsørgelsesudgifter pr. person i den arbejdsdygtige alder
i 2016 var Gentofte kommune, med en gennemsnitlig udgift på knap 16.000 kr. pr.
borger i den arbejdsdygtige alder.
Af kolonne a) fremgår de enkelte kommuners beregningstekniske besparelsespo-
tentiale, såfremt de havde haft gennemsnitlige offentlige forsørgelsesudgifter pr.
person i den arbejdsdygtige alder.
Af kolonne b) fremgår de enkelte kommuners beregningstekniske besparelsespo-
tentiale til, såfremt de havde haft de samme gennemsnitlige offentlige forsørgel-
sesudgifter pr. person i den arbejdsdygtige alder, som Gentofte kommune.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på offentlig forsørgelse, til beskæftigelsesministeren
1816332_0003.png
Tabel 1. Offentlige forsørgelsesudgifter og beregningstekniske besparelsespotentialer
fordelt på kommuner i 2016.
Kommuner
Offentlige
forsørgelses-
udgifter,
mio. kr.
Gns. offent-
lige forsør-
gelsesudgif-
ter pr. bor-
ger i den ar-
bejdsdygtige
alder, kr.
30.400
37.100
36.300
36.200
19.000
34.000
25.700
26.000
15.800
24.300
28.000
25.100
28.200
28.800
23.100
33.000
32.600
33.100
37.300
23.200
55.400
35.200
39.700
36.500
34.300
35.200
31.600
28.500
29.800
35.300
36.000
37.400
36.700
37.400
29.400
36.200
32.100
40.100
a) Bereg-
ningsteknisk
besparelses-
potentiale ift.
en gennem-
snitlig kom-
mune, mio.
kr.
170
130
120
-
260
-
-
-
-
-
-
-
-
-
110
120
70
100
-
610
120
110
110
520
300
40
-
-
240
70
250
280
180
-
130
100
260
b) Bereg-
ningsteknisk
besparelses-
potentiale ift.
den bedste
kommune,
mio. kr.
Hele landet
Assens
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Esbjerg
Favrskov
Fredensborg
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Herlev
Hillerød
Holbæk
Horsens
Ikast-Brande
Kerteminde
København
Lolland
Mariagerfjord
Morsø
Nordfyns
Odense
Randers
Ringkøbing-Skjern
Rødovre
Silkeborg
Slagelse
Struer
Svendborg
Sønderborg
Thisted
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
109.600
900
800
800
200
2.500
700
600
700
1.100
400
800
700
500
700
1.400
1.800
800
500
10.300
1.400
900
500
600
4.600
2.200
1.100
700
1.700
1.700
500
1.300
1.600
1.000
2.100
800
1.900
1.100
530
450
440
30
1.320
290
240
-
370
170
280
300
230
220
750
940
430
300
3.290
960
500
290
370
2.450
1.190
540
310
780
960
250
770
930
570
950
450
970
660
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om at redegøre for, hvor mange penge nedenstående kommuner bruger på offentlig forsørgelse, til beskæftigelsesministeren
1816332_0004.png
Aalborg
Aarhus
4.100
6.800
29.400
29.200
-
-
1.900
3.100
Anm.: Forsørgelsesudgifter dækker over forsørgelsesudgifterne til alle ydelser, der findes i Jobindsats.dk. Det
gælder derfor: a-dagpenge, kontantydelse, arbejdsmarkedsydelse, særlig uddannelsesydelse, kontanthjælp, uddan-
nelseshjælp, revalidering og forrevalidering, integrationsydelse, sygedagpenge, jobafklaringsforløb, ressourcefor-
løb, ledighedsydelse, fleksjob, førtidspension og efterløn. Samsø er taget ud af opgørelserne, grundet for få perso-
ner i kontanthjælpssystemet.
Kilde: Jobindsats.dk, dst.dk og egne beregninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4