Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1831269_0001.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2017
EU-retskontoret
Mia Enghardt Korsholm
2017-0032/01-0006
518576
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 611 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 21. september
2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om en redegørelse for de øvrige EU-landes definition af begrebet "vandrende arbejdstager", til justitsministeren
1831269_0002.png
Spørgsmål nr. 611 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”Vil
ministeren give en redegørelse for de øvrige EU-landes de-
finition af begrebet "vandrende arbejdstager"?
Svar:
Som
opfølgning på B 48 om gennemførelse af initiativerne i planen ”Dansk
velfærd i Europa” udarbejdede
Beskæftigelsesministeriet notatet
”Sammen-
fatning og opdatering af tidligere kortlægninger m.v. vedrørende adgang til
velfærdsydelser i lyset af de EU-retlige
forpligtelser”
1
, der blev oversendt
til Folketinget den 28. marts 2017. I notatet er der bl.a. foretaget et nabotjek
af de øvrige EU-/EØS-landes praksis om arbejdstagerbegrebet efter TEUF
artikel 45. Nabotjekket er baseret på rapporten
”Comparative Report
2015
The concept of worker under Article 45 TFEU and certain non-standard
forms of employment”
2
, som er udarbejdet af ekspertgruppen
”FresSco”,
der er et uafhængigt netværk af juridiske eksperter fra alle EU-medlemssta-
terne, der yder EU-Kommissionen juridisk bistand inden for blandt andet
arbejdskraftens frie bevægelighed. Der kan henvises til Beskæftigelsesmi-
nisteriets notat.
Det bemærkes dog, at det fremgår af Beskæftigelsesministeriets notat, at
Finland har en mere restriktiv praksis end Danmark i forhold til, hvornår en
EU-/EØS-borger betragtes som en arbejdstager efter TEUF artikel 45. Det
anføres i den forbindelse, at Finland ifølge ovennævnte rapport stiller et ab-
solut krav om enten 18 timers beskæftigelse ugentligt eller alternativt 80
timers beskæftigelse på fire uger med arbejde i alle uger, samt i begge til-
fælde en indtægt på 1.165 euro om måneden.
Beskæftigelsesministeriet har for nyligt været i kontakt med de finske myn-
digheder og er i den forbindelse blevet opmærksom på, at ekspertgruppens
rapport er en ukorrekt gengivelse af finsk praksis. Finland har, ifølge det
oplyste fra de finske myndigheder, ikke en absolut grænse for, hvor mange
timers beskæftigelse ugentligt der skal til, før en EU-EØS-borger betragtes
som arbejdstager i henhold til TEUF artikel 45. I Finland foretages derimod
ligesom i Danmark
en konkret vurdering i lyset af EU-Domstolens prak-
sis på området.
1
Notatet er tilgængeligt på Folketingets hjemmeside:
http://www.ft.dk/samling/20161/alm-
del/EUU/bilag/521/1737559/index.htm
2
Rapporten er tilgængelig på EU-Kommissionens hjemmeside dedikeret til FresSco:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=1098.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om en redegørelse for de øvrige EU-landes definition af begrebet "vandrende arbejdstager", til justitsministeren
Den finske praksis, der er gengivet i rapporten, er, ifølge det oplyste, ude-
lukkende
knyttet til kriteriet ”beskæftigelse”
for såkaldte grænsegængere
omfattet af forordning 883/04 om sociale sikringsordninger, der bl.a. regu-
lerer, hvilket EU-lands sociale sikringsordning vandrende arbejdstagere og
grænsegængere er omfattet af.
3