Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1789751_0001.png
TALE
13. september 2017
Taleudkast til brug for samråd den 14. september
2017 om nedsættelsen af seniortænketank for et
bedre arbejdsliv
J.nr.2017-4595
Center for Arbejdsliv (I)
KVK
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Leif Lahn Jensen (S). Der er
stillet fire samrådsspørgsmål.
Samrådsspørgsmål CA
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen nu nedsætter en
seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, når regeringen tilbage i sep-
tember 2015 lukkede en tilsvarende seniortænketank for et godt seniorar-
bejdsliv med
følgende begrundelse: ”Løsninger på, hvordan seniorer får et
bedre arbejdsliv, skal findes i forbindelse med større reformer på beskæfti-
gelsesområdet og i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.”
Samrådsspørgsmål CB
Har regeringen ændret holdning til, hvorvidt en seniortænketank er en god
idé?
Samrådsspørgsmål CC
Hvor mange timer brugte embedsmændene i ministerierne forgæves på, og
hvilke øvrige udgifter var der afholdt til, den seniortænketank, som regerin-
gen lukkede tilbage i september 2015?
Samrådsspørgsmål CD
Hvad skal de 5 mio. kr., der er afsat til den nye seniortænketanks arbejde
bruges på?
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/9-17 om hvorfor regeringen nu nedsætter en seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, til beskæftigesesministeren
Besvarelse
[Indledning]
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
Regeringen er optaget af, at flere danskere bliver en del af
det arbejdende fællesskab
det gælder også seniorer. Hvis
det skal lykkes, skal vi både se på vilkårene for seniorer og
på holdninger hos den enkelte og hos virksomhederne.
Det nytter ikke, hvis det kun er i skåltalerne, at vi hylder se-
niorerne.
Derfor vil jeg gerne takke for denne lejlighed til at drøfte
indsatsen for fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet
med jer. Det er et vigtigt emne, som jeg meget gerne vil høre
jeres forslag til.
[Baggrunden for en ny seniortænketank]
Danskerne har fået et bedre helbred og lever længere.
Der har, siden Velfærdsaftalen blev indgået i 2006, været
enighed blandt en bred kreds af Folketingets partier [rege-
ringspartierne, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Ra-
dikale Venstre] om, at pensionsalderen skal stige i takt med,
at danskerne lever længere.
Det er ikke nogen hemmelighed, at regeringen
og den tid-
ligere venstreregering
mener, at der er behov for, at dan-
skerne trækker sig lidt senere tilbage fra arbejdsmarkedet,
end det er tilfældet i dag.
Derfor indgik vi i slutningen af juni i år en
Aftale om flere år
på arbejdsmarkedet
med Dansk Folkeparti, så vi får skabt de
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/9-17 om hvorfor regeringen nu nedsætter en seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, til beskæftigesesministeren
bedst mulige rammer for, at danskerne kan se fordelene ved
at blive lidt længere på arbejdsmarkedet.
[Mangel på arbejdskraft]
Flere leveår og bedre helbred kan og skal omsættes til flere
gode og aktive år på arbejdsmarkedet.
Jeg har allerede mødt mange seniorer, der både kan og vil
blive på arbejdsmarkedet, fx i de landsdækkende Senior Er-
hverv-netværk, hvor ledige seniorer går sammen for at hjæl-
pe og inspirere hinanden til at komme i job igen.
Vi er ude af krisen, og arbejdsmarkedet er nu i klar frem-
gang. Ledigheden er på det laveste niveau i 40 år, når man
ser bort fra overophedningen i 2007 og 2008.
Risikoen for, at der igen opstår mangel på arbejdskraft, og
virksomhederne må sige nej til ordrer, fordi de ikke kan få
den nødvendige arbejdskraft, er dermed kommet tættere på.
Hvis ikke vi gør noget for at øge kapaciteten på arbejdsmar-
kedet, risikerer vi at sætte opsvinget i stå.
Derfor har vi har brug for seniorerne og deres værdifulde ar-
bejdskraft ude på de danske virksomheder.
[Flere år på arbejdsmarkedet]
Jeg mener, at vi med aftalen fra juni har taget nogle meget
vigtige skridt for at løse den opgave. Aftalen indebærer
blandt andet, at:
Det bliver muligt at melde sig ud af efterlønsordningen og
få efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/9-17 om hvorfor regeringen nu nedsætter en seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, til beskæftigesesministeren
Det bliver muligt at få udbetalt opsat pension hurtigere og
mere fleksibelt.
Der igangsættes en målrettet indsat for at fastholde senio-
rer
og her spiller Tænketanken for et længere og godt
seniorarbejdsliv jo en væsentlig rolle.
[Tænketank for et længere og godt seniorarbejdsliv]
Og hvordan hænger det så sammen med, at V-regeringen
nedlagde den seniortænketank, som SR-regeringen havde
nedsat?
Det var
og er
vores opfattelse, at løsningerne på fasthol-
delse af seniorer på arbejdsmarkedet skulle findes i forbin-
delse med større reformer og i samarbejde med arbejdsmar-
kedets parter.
At vi så at sige skulle tage problemerne oppe fra og ned. Det
må man sige, at vi har gjort
og det forsætter vi i øvrigt
med.
Vi har med
Beskæftigelsesreformen,
som blev vedtaget med
et bredt flertal i Folketinget, og med
trepartsaftalen om til-
strækkelig og kvalificeret arbejdskraft
haft stort fokus på at
styrke og målrette opkvalificering for ledige. Det gælder og-
så for ledige seniorer.
Som I ved, handler
den tredje runde af trepart,
som vi star-
tede op i august 2017, om voksen- og efteruddannelse. Målet
er at give virksomheder og medarbejdere, herunder seniorer,
adgang til en mere målrettet og fleksibel voksen-, efter og
videreuddannelsesindsats, som motiverer til opkvalificering
og omstilling i takt med udviklingen på arbejdsmarkedet.
Vi er kommet langt med reformer og med samarbejdet med
arbejdsmarkedets parter, men det sker jo nogle gange, at man
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/9-17 om hvorfor regeringen nu nedsætter en seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, til beskæftigesesministeren
finder tid til en rolig og eftertænksom stund
også for en
regering.
Var det så en fejl at nedlægge SR-regeringens seniortænke-
tank?
Indledningsvist vil jeg lige understrege, at der aldrig nåede at
blive afholdt møder i SR-regeringens tænketank. Af samme
grund blev der heller ikke udbetalt honorar til medlemmerne.
Det er klart, at embedsmænd i Beskæftigelsesministeriet har
anvendt arbejdstid på arbejdet med tænketanken, men Be-
skæftigelsesministeriet har ikke nærmere oplysninger om
anvendte timer.
Når det er sagt, interesserer det mig faktisk ikke, om nogle
vælger at se det som en fejl. For min skyld kan man kalde
det, hvad man vil. Det vigtige er, at vi bidrager positivt til
arbejdet med at se på seniorernes vilkår på arbejdsmarkedet.
Nu vil partierne bag
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
nedsætte en tænketank, som står på skuldrene af de reformer
og aftaler, vi har lavet. Og denne gang er der afsat midler til
arbejdet.
Samtidig er den klart forankret i en samlet målrettet indsats
for fastholdelse af seniorer. Aftalepartierne har nemlig afsat
en pulje på 250 mio. kr. over perioden 2018-2025 til konkre-
te initiativer, der skal styrke seniorers mulighed for at blive
længere på arbejdsmarkedet. Det viser meget godt, at vi me-
ner det alvorligt, når vi sammen med Dansk Folkeparti vil
gøre en forskel for seniorer på arbejdsmarkedet.
Derudover har regeringen også nedsat et ekspertudvalg, som
skal udrede arbejdsmiljøindsatsen og komme med anbefalin-
ger til en ny og forbedret indsats på området. Et godt ar-
bejdsmiljø forebygger nedslidning og er med til at sikre, at
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/9-17 om hvorfor regeringen nu nedsætter en seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, til beskæftigesesministeren
flest muligt er i stand til at blive på arbejdsmarkedet gennem
hele den erhvervsaktive alder.
Tænketanken for et længere og godt seniorarbejdsliv
får nu
en vigtig opgave med at pege på tiltag, der kan medvirke til
at seniorer i højere grad end i dag fastholdes på arbejdsmar-
kedet, og som kan styrke beskæftigelsesindsatsen til ledige
seniorer.
Formålet med tænketanken er både at forøge kvaliteten i se-
niorarbejdslivet og understøtte en fortsat stigning i beskæfti-
gelsen.
Tænketanken skal:
Inddrage relevante aktører på arbejdsmarkedet og blandt
civilsamfundet, og indsamle viden om, hvad der virker og
kan styrkes ude på arbejdspladserne.
Bearbejde holdninger og skabe debat om muligheder og
udfordringer ved flere ældre medarbejdere på arbejdsmar-
kedet.
Derudover får tænketanken til opgave at gennemføre et
nabotjek i lande som har større succes med at fastholde
seniorer.
I den kommende tid vil vi tage fat på sammensætning og
kommissorium for tænketanken.
Ud af puljen på de 250 mio. kr. er der indtil videre afsat 5
mio. kr. til tænketankens arbejde. Det er mere, end man kan
sige om SR-regeringens tænketank.
Den konkrete disponering er ikke faslagt endnu, men det
fremgår af aftalen, at tænketankens produkter kan være rap-
porter, debatarrangementer, kampagner mv. Derudover vil
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/9-17 om hvorfor regeringen nu nedsætter en seniortænketank for et godt seniorarbejdsliv, til beskæftigesesministeren
der kunne være udgifter forbundet med fx honorarer, analy-
searbejde.
Samlet set har vi med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
skabt et solidt fundament for en stærkere indsats for seniorer
på arbejdsmarkedet. Og jeg håber som sagt, at det bliver et
fælles fundament, som alle Folketingets partier vil være med
til at bygge videre på.
Det var alt fra mig i første omgang
tak for ordet.
7