Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1681249_0001.png
TALE
5. oktober 2016
Samrådstale vedr. Spm B og C
J.nr. 16/14540
Sociale Ydelser
MTA
(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål B
Ministeren bedes forholde sig til de seneste ugers
begivenheder, hvor adskillige kommuner både har
fejlinformeret samt videregivet forkerte og/eller
mangelfulde informationer til tusindvis af borgere
vedrørende kontanthjælpsloftet og 225-timers reg-
len. Der henvises i denne forbindelse til de på
BEU alm. del - bilag 266 omdelte eksempler. Fin-
der ministeren forløbet acceptabelt i forhold til at
sikre borgernes retssikkerhed? Vil ministeren re-
degøre for, hvordan man har forsøgt at imøde-
komme de bekymringer om manglende støtte til at
sikre en ordentlig implementering som bl.a. KL
fremsatte allerede ved høringen af lovforslaget?
Samrådsspørgsmål C
Kan ministeren bekræfte, at kommunerne har de
fornødne ressourcer og kompetencer til at varetage
udrulningen og administrationen af regeringens
kontanthjælpsloft, således at borgernes retssikker-
hed bliver - og forbliver - opretholdt? Der henvises
bl.a. til Ankestyrelsens praksisundersøgelse om
anvendelsen af sanktioner over for uddannelses-
og kontanthjælpsmodtagere, der viser enorme ud-
fordringer med varetagelsen af borgernes retssik-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
kerhed allerede under det nuværende og noget me-
re simple sanktionssystem.
Svar:
Tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne besvare spørgsmålene samlet, da de
begge vedrører implementeringen af Jobreform fa-
se 1.
Spørgsmål B
I forhold til det første spørgsmål om administrati-
onen, og de fejl der refereres til, er jeg selvfølgelig
meget ærgerlig over de fejl, der er sket.
Fejlene bestod for det første i, at borgere i Jylland
(bortset fra Aarhus) og på Fyn modtog breve om
indplacering i forhold til kontanthjælpsloftet med
henholdsvis Esbjerg kommune og Odense kom-
mune som afsenderkommune.
For det andet fik en gruppe borgere beklageligvis
meddelt en forkert loftsstørrelse, fordi den regi-
strering af samlivsstatus, som kommunerne havde
foretaget, ikke i første omgang kom med i brevene
fra KMD.
Fejlene blev hurtigt rettet op af KMD, som på
vegne af kommunerne havde udsendt brevene. Få
dage efter blev der udsendt nye breve med korrekt
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
afsenderkommune. Og med hensyn til fejlen ved-
rørende samlivsstatus sendte KMD også på kom-
munernes vegne nye breve med korrekt loftsstør-
relse ca. en uge efter fejlen.
Ingen af de nævnte fejl har haft økonomisk betyd-
ning for de berørte – og begge fejl blev hurtigt ret-
tet, så Udbetaling Danmark har et korrekt grundlag
at træffe afgørelse på.
Det ændrer ikke på, jeg er meget ærgerlig over fej-
lene, for det må selvfølgelig have fremstået forvir-
rende for de borgere, der fik flere breve pga. det
her.
I forhold til retssikkerheden mere generelt må jeg
dog sige, at de her sager ikke gør mig bekymret -
netop fordi fejlene hurtigt blev rettet, og fordi de
ikke har haft konsekvenser for de berørte.
Som jeg har haft lejlighed til at fortælle om på en
række tidligere samråd, så er det min opfattelse, at
der har været den nødvendige tid til at sikre en
hensigtsmæssig implementering, og at kommuner-
ne har fået den nødvendige vejledning om, hvor-
dan de skal håndtere de nye regler.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at vi fra lov-
givers og myndighedernes side gør, hvad vi kan,
for at understøtte kommunernes implementering.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
Og vi har gjort og gør fortsat meget for at give de
bedst mulige betingelser.
Kommunerne har fået tid til at forberede imple-
menteringen af denne reform: Aftalen blev indgået
tilbage i november 2015, og lovforslaget blev
sendt i høring inden jul. Loven blev vedtaget i
midten af marts, trådte i kraft den 1. april 2016
men sådan at den først fik virkning for borgernes
ydelser fra 1. oktober.
KL og Udbetaling Danmark har været tæt inddra-
get i den tekniske og lovgivningsmæssige ud-
møntning af aftalen om Jobreform fase I. Derud-
over har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring været i en tæt og løbende dialog med KL og
UDK om deres udvikling af de it-systemer, der
skal understøtte reformen.
Der er løbende blevet udsendt vejledninger, ret-
ningslinjer og andet kommunikationsmateriale til
kommunerne. Det drejer sig bl.a. om:
Udsendelse af orienteringsskrivelse til kommuner-
ne
ved lovforslagets fremsættelse og vedtagelse.
Brev til landets borgmestre
med orientering om
lovforslagets indhold og kommunens forpligtelser.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
En startvejledning,
som blev udsendt den 18.
marts, dagen efter vedtagelsen af lovforslaget.
Vejledning og bekendtgørelse om varsling til 225-
timersreglen,
som blev udsendt kort tid efter ved-
tagelsen af loven.
Guide til undtagelsesbestemmelsen til 225-
timersreglen,
som skal hjælpe kommunerne til at
afklare, hvilke målgrupper der er dækket af undta-
gelsesbestemmelsen.
Pjece,
der på pædagogisk vis forklarer, hvordan
225-timersreglen virker for forskellige personty-
per, og hvordan borgeren – selv med få timers be-
skæftigelse – kan komme fri af 225-timersreglen
og få en øget indkomst.
Information på Borger.dk,
der giver generel og
overordnet vejledning om de nye regler i forbin-
delse med 225-timersreglen.
Vejledning og bekendtgørelse til kontanthjælpslof-
tet,
som blev udsendt i slutningen af juni. Det vil
sige tre måneder før ydelserne kunne blive nedsat.
En reformhjemmeside i regi af STAR,
som løbende
opdateres med en tidsplan for STAR’s implemen-
teringsunderstøttende aktiviteter.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
Temamøder
i maj/juni måned for jobcentermedar-
bejdere i hele landet afholdt af STAR.
Så alt i alt er der gennemført en omfattende indsats
for at sikre at reglerne kan administreres korrekt
og til tiden.
[Afrunding på spørgsmål B]
Det er kommunerne og Udbetaling Danmark, som
har ansvaret for den praktiske og it-mæssige im-
plementering af de nye regler.
Selvom alle parter har gjort et stort stykke arbejde
for at sikre en god implementering af ny lovgiv-
ning, så er det jo ikke en garanti for, at der ikke
kan ske fejl.
Det afgørende er, at fejlene i KMDs breve blev
rettet hurtigt, og inden Udbetaling Danmark traf
afgørelser om nedsættelse af hjælpen.
***
Spørgsmål C
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af spørgsmål C,
hvor der spørges til, om kommunerne har de for-
nødne ressourcer og kompetencer til at varetage
udrulningen af kontanthjælpsloftet og administra-
tionen af kontanthjælpsloftet.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
Her vil jeg indledningsvist henvise til, at der er
indgået en aftale med kommunerne om den øko-
nomiske kompensation i forbindelse med imple-
mentering og administration af de nye regler. Så
de rammer har været på plads.
Kommunerne er således blevet kompenseret for de
administrative merudgifter med ca. 60 mio. kr.
frem til og med 2019. Herefter kompenseres de
med 12,6 mio. kr. årligt.
[225-timersreglen]
Konkret i forhold til 225-timersreglen er det sådan,
at kommunerne har skullet gennemgå borgernes
sager for at vurdere, om den enkelte skal være om-
fattet eller undtaget fra arbejdskravet.
Det er en opgave, som skal foregå som en integre-
ret del af kontaktforløbet – dvs. som et led i de
samtaler, som jobcentret under alle omstændighe-
der skal afholde med borgerne.
Samtidig er selve reglerne om opgørelsen af ar-
bejdstimer og optælling af perioder på ydelser mv.
blevet udformet på en måde, som i meget vid ud-
strækning kan it-understøttes, så kommunerne ikke
manuelt skal opgøre de krav til beskæftigelse og
perioder, der gælder for 225-timersreglen.
[Kontanthjælpsloftet]
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
Reglerne om kontanthjælpsloftet er ligeledes ud-
formet sådan, at de i videst muligt omfang kan it-
understøttes.
Selvom det er korrekt, at sammenhængen mellem
de forskellige ydelser i kontanthjælpsloftet er
kompleks – så vil alle afgørelser blive baseret på
beregninger, som udføres af Udbetaling Danmark
baseret på et objektivt grundlag. Det giver i sig
selv en større retssikkerhed for borgerne.
I begrundelsen for samrådsspørgsmål C er der
henvist til Ankestyrelsens praksisundersøgelse om
anvendelsen af sanktioner over for uddannelses-
og kontanthjælpsmodtagere.
Det er korrekt, at praksisundersøgelserne af kom-
munernes administration af sanktionsreglerne vi-
ser, at kommunerne har mange – og efter min me-
ning alt for mange - fejl, når det gælder overhol-
delsen af de forvaltningsmæssige krav, når der
træffes afgørelse om brugen af sanktioner.
Det er naturligvis utilfredsstillende, og det skal
blive bedre.
Det er også derfor, at Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering som opfølgning på praksisunder-
søgelsen har taget kontakt til KL med henblik på,
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2016 om udrulningen af regeringens kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
at KL understøtter kommunernes implementering
og administration af sanktionsreglerne.
Men jeg mener ikke at afgørelser på sanktionsom-
rådet kan sammenlignes med administrationen af
kontanthjælpsloftet. Det er to forskellige ting.
Sanktionsreglerne blev senest fastlagt og ændret i
forbindelse med den tidligere regerings kontant-
hjælpsreform, og den praksisundersøgelse, som
spørgeren henviser til omhandler i særlig grad ad-
ministrationen af de nye sanktionsregler, der blev
indført som led i den reform.
Derfor mener jeg heller ikke, vi skal blande de
kommunale udfordringer ift. afgørelser om sankti-
oner indført som led i den sidste kontanthjælpsre-
form ind i debatten om kontanthjælpsloftet. Men
jeg erkender selvfølgelig, at administrationen på
sanktionsområdet skal blive bedre fremover.
Tak for ordet.
9