Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
4. oktober 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 588 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 588:
J.nr.2017-6296
”Ministeren
bedes oplyse, hvorvidt en familiesammenført flygtning kan anses for
at være flygtning i forhold til lov om aktiv socialpolitik på lige fod med den ægte-
fælle, der først kom til Danmark og fik asyl i Danmark, og hvorvidt den familie-
sammenførte flygtning kan anses for at have været udsat for en social begiven-
hed?”
Svar:
Lov om aktiv socialpolitik definerer ikke målgrupper på baggrund af opholds-
grundlag. Loven skelner således ikke mellem, om borgeren har opholdsgrundlag
som flygtning eller opholdsgrundlag som familiesammenført. Det er dog en grund-
læggende betingelse for at modtage hjælp efter loven, at modtageren opholder sig
lovligt i Danmark.
Familiesammenføring til en herboende ægtefælle er ikke i sig selv en social begi-
venhed, der udløser ret til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og i udgangspunk-
tet skal den herboende ægtefælle kunne forsørge sig selv og sin ægtefælle.
Udlændingemyndighederne kan dog i ganske særlige tilfælde give tilladelse til fa-
miliesammenføring med en herboende ægtefælle, selv om den herboende ikke er i
stand til at forsørge sig selv og sin ægtefælle. I sådanne situationer vil disse perso-
ner, så længe de har lovligt ophold i Danmark, have samme rettigheder til at mod-
tage hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv socialpolitik, som andre borgere.
I forhold til hvilke tilfælde, der kan gives tilladelse til familiesammenføring med en
herboende ægtefælle, som ikke er i stand til at forsørge sig selv, oplyser Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet følgende:
”Efter
udlændingelovens § 9, stk. 5, er det som udgangspunkt en betingelse for æg-
tefællesammenføring, at den herboende ægtefælle i 3 år forud for afgørelsen om
opholdstilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller in-
tegrationsloven. Herudover er opholdstilladelse som udgangspunkt betinget af, at
ansøgeren og den herboende ægtefælle ikke modtager hjælp efter lov om aktiv so-
cialpolitik eller integrationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse.