Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1787243_0001.png
TALE
21. august 2017
Samrådstale om problemer med IT-understøttelse af
Jobreformen den 30. august
(Det talte ord gælder)
J.nr. 2017- 3977
Samrådsspørgsmål BZ
Finder ministrene det acceptabelt, at der er sket 11 IT-koks i forbindelse med im-
plementeringen af kontanthjælpsloftet m.v.?
Samrådsspørgsmål BÆ
Hvad vil ministrene gøre for at sikre, at skatteborgerne ikke kommer til at betale for
KMD’s mange IT-koks?
Samrådsspørgsmål BØ
Vil ministrene garantere, at der ikke sker IT-koks næste gang regeringen forringer
ydelserne for udsatte og arbejdsløse borgere?
Samrådsspørgsmål BÅ
Hvad agter ministeren konkret at gøre for sikre, at der ikke sker IT-koks næste
gang, regeringen forringer ydelserne for udsatte og arbejdsløse borgere?
Indledning
Samrådet i dag handler om IT-understøttelsen af
jobreformen og de mange IT-systemfejl hos KMD,
som vi også tidligere har drøftet ved det samråd,
som blev afholdt i april.
Der er denne gang stillet fire spørgsmål. Og lad os
starte med det første
spørgsmål BZ,
som tager ud-
gangspunkt i den fejlliste, der blev udarbejdet i
forbindelse med besvarelsen af BEU 394.
Det
lyder: ”Finder ministeren det acceptabelt, at
der er sket 11 IT-koks i forbindelse med imple-
menteringen af
kontanthjælpsloftet m.v.?”
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om oversendelse af talepapir fra damrådet om it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil starte med at sige, at listen nu indeholder
12 fejl. Den 12. fejl drejer sig om 88 borgere, der
fik udbetalt deres særlige støtte med to dages for-
sinkelse den 2. juni.
Fejlen blev opdaget meget hurtigt, og det er årsa-
gen til, at fejlen trods alt var meget begrænset.
Men den kan ikke undskyldes.
Og nej, jeg finder det på ingen måde acceptabelt,
som jeg også sagde sidst, at der er sket så mange
fejl. 12 fejl er 12 fejl for mange.
Jeg har heller ikke på nogen måde ændret hverken
holdning eller nedprioriteret området siden det sid-
ste samråd i april
snarere tværtimod.
Jeg finder det fortsat helt uacceptabelt og stærkt
bekymrende, at KMD, som er kommunernes og
Udbetaling Danmarks primære IT-leverandør på
ydelsesområdet, ikke har været i stand til at levere
en sikker IT implementering af jobreformen.
Det, der er sket, må ikke ske
og derfor følger jeg
fortsat området meget tæt.
I forrige uge mødtes jeg for anden gang med
KMD’s direktør,
hvor jeg igen understregede, at
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om oversendelse af talepapir fra damrådet om it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
jeg har en klar forventning om, at KMD fremover
leverer en IT-understøttelse uden flere fejl.
På mødet fik jeg bekræftet, at KMD har foretaget
de nødvendige prioriteringer og allokering af res-
sourcer for at få styr på den resterende implemen-
tering.
Jeg er naturligvis glad for, at KMD tager proble-
merne meget alvorligt, og at de udviser handling.
Det gælder ikke mindst ved den seneste fejl, som
blev rettet op meget hurtigt.
IT-understøttelsen af jobreformen har da også si-
den mit første møde med KMD i april fungeret
stort set efter hensigten.
Det er derfor min klare forventning, at KMD fort-
sat vil foretage de nødvendige prioriteringer, så
den løbende drift sker uden yderligere fejl.
Jeg kan videre oplyse, at jeg i går oversendte det
brev, som KMD sendte som opfølgning på vores
møde, til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Det andet
spørgsmål BÆ
lyder:
”Hvad vil ministe-
ren gøre for at sikre, at skatteborgerne ikke kom-
mer til at betale for KMDs mange IT-koks?”
Mit svar på det er det samme som sidst, at der er
tale om kontraktuelle forhold mellem kommunerne
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om oversendelse af talepapir fra damrådet om it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
og ATP på den ene side og deres it-leverandører
på den anden side. Og der synes jeg, at man må
forvente, at hvis en leverandør ikke leverer det af-
talte, så er det ikke kunden, der skal betale for det.
Jeg vil gerne
som jeg også gjorde ved sidste
samråd
præcisere, at det helt grundlæggende er
kommunernes og Udbetaling Danmarks ansvar at
sikre, at der sker en sikker og korrekt implemente-
ring og administration af nye ydelsesregler.
Derfor er det også kommunerne og Udbetaling
Danmark, der har ansvaret for, at deres IT-
leverandør leverer systemløsninger i henhold til
deres kontraktuelle forpligtigelser.
Jeg har grundlægende tillid til, at kommunerne og
Udbetaling Danmark lever op til det ansvar. Men
som jeg sagde før, følger jeg naturligvis området
tæt, så jeg også kan være med til at sikre, at vi
kommer i mål med jobreformen uden flere pro-
blemer.
De to sidste spørgsmål BØ og BÅ vil jeg besvare
samlet. De går begge på det fremtidige, og hvad
jeg vil gøre for at undgå lignende IT-fejl fremover.
Jeg er helt enig med Leif Lahn Jensen i, at der
IKKE må ske fejl af den karakter næste gang, der
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om oversendelse af talepapir fra damrådet om it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
kommer nye regler. Og det er uanset hvem, der
sidder i regering på det tidspunkt.
Jeg vil gerne endnu en gang gøre udvalget op-
mærksom på, at der fra Beskæftigelsesministeriets
side er gjort en lang række tiltag for at understøtte
implementeringen af jobreformen.
Implementering af større reformer er højt priorite-
ret i ministeriet.
Jeg kan desværre ikke garantere, at der aldrig sker
fejl hos kommunernes og Udbetaling Danmarks
IT-leverandører.
Til gengæld kan jeg garantere, at jeg fortsat vil ha-
ve stort fokus på implementering
både af jobre-
formen, og hvis der på et tidspunkt kommer andre
og nye regler.
Jeg vil også gerne understrege, at når der laves ny
lovgivning på beskæftigelsesområdet, er det fast
procedure at inddrage kommunerne og Udbetaling
Danmark så tidligt som muligt i lovgivningspro-
cessen.
Det sker netop for at trykprøve nye regler på ydel-
sesområdet i forhold til hvilke IT-tilretninger, der
skal foretages og ikke mindst inden for hvilken
tidshorisont.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om oversendelse af talepapir fra damrådet om it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Det blev der også gjort med jobreformen. Reglerne
blev udformet i tæt samarbejde med myndigheder-
ne, og de blev indrettet med henblik på, at de kun-
ne IT-understøttes.
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne understrege, at jeg finder det
problematisk, at vi står med en udbyder af digitale
IT-løsninger til det offentlige, der gentagne gange
har lavet fejl.
Derfor er det min forventning, at fejl af den her ka-
rakter, som vi har oplevet med KMD i forbindelse
med implementeringen af jobreformen, er noget,
der forhåbentlig hører fortiden til.
Vi skal sikre os, at der er rimelig tid til at imple-
mentere nye regler, når Folketinget beslutter at
ændre reglerne
og det er afgørende for alle de
initiativer og lovgivningsmæssige forslag, der lig-
ger under beskæftigelsesministeriet.
Men vi må så også forvente, at de leverandører,
der har ansvaret for de forskellige systemer, er de-
res ansvar bevidst
og sikrer en systemunderstøt-
telse uden fejl.
Samtidig må vi notere os, at Udbetaling Danmark
har en bestyrelse, der når de indgår kontrakter, fx
med KMD, også har et ansvar.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om oversendelse af talepapir fra damrådet om it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Jeg følger fortsat området tæt, og jeg forventer lø-
bende at have en drøftelse med KMD’s admini-
strerende direktør, Eva Berneke, ift. hvordan disse
IT-udfordringer, som har været, og som ikke kan
udelukkes kommer i fremtiden, håndteres, for at
sikre, at de triste fejl ikke gentager sig.
7