Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1792547_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lisbeth Bech Poulsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
26. september 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
549 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem (MFU)
Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 549:
J.nr. 2017 - 5733
”Kan
ministeren oplyse, hvor mange der bor i Danmark og samtidig arbejder i Syd-
slesvig, samt hvordan de - og især for det danske mindretal - vil blive berørt af de
nye pensionsregler?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at tal fra samarbejdsorganisationen i grænseregionen
”Region
Søn-
derjylland
Schleswig” viser, at der pr. 30. juni 2016 var registreret knap 700 bor-
gere med
ansættelse
i Tyskland og med
dansk bopæl.
Heraf arbejdede knap 500 i
Schleswig-Holstein. Det skal nævnes, at der er tale om en skøn, samt at opgørelsen
ikke omfatter arbejdstagere i minijobs, tjenestemandsansatte /tjenestemands-
lignende ansættelsesforhold, og heller ikke selvstændige og freelancere.
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
ændrer ikke på de aftaler, som Danmark har
indgået for personer, der er ansat ved enkelte danske institutioner i Slesvig, hvor-
ved der kan optjenes dansk social pension ved ansættelse i de omfattede institutio-
ner.
Aftalen ændrer heller ikke ved, at der ikke kan optjenes ret til pension i Danmark,
hvis der samtidig optjenes sociale pensionsrettigheder i et andet land. Vandrende
arbejdstagere i EU er som hovedregel omfattet af lovgivningen i det land, hvor de
er beskæftigede. Det følger af EF-forordning 883/04 om koordinering af de sociale
sikringsordninger. Det betyder som udgangspunkt, at personer med ansættelse i an-
det EU-land og bopæl i Danmark optjener ret til social pension i beskæftigelseslan-
det og i dette tilfælde Tyskland. Dette følger af både forordning 883/04 og af lov
om social pension.
En bopæls- eller beskæftigelsesperiode tilbagelagt i udlandet vil således som ud-
gangspunkt
ikke
indgå i optjeningstiden til dansk social pension. Det gælder både
efter de gældende og efter de nye regler. Hvis man ikke har haft bopæl i tilstrække-
lig lang tid i Danmark i optjeningsperioden til at få ret til fuld dansk pension, vil
der være ret til en brøkpension. Personer, der har boet eller arbejdet i et andet land
vil i mange tilfælde have optjent ret til social pension der. Den pension, der er op-
tjent i udlandet vil kunne udbetales sideløbende med den danske sociale pension
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 549: MFU spm. om, hvor mange der bor i Danmark og samtidig arbejder i Sydslesvig, til beskæftigelsesministeren
Efter lov om social pension kan man i visse situationer sidestille bopælstid i udlan-
det med bopæl her i riget, når det skal opgøres, hvor meget pension, man har op-
tjent ret til. Det drejer sig fx om ophold i udlandet, hvor man er beskæftiget i of-
fentlig dansk interesse. Aftalen ændrer
ikke
på betingelserne for, hvad der skal til
for, at disse perioder kan indgå i opgørelsen af bopælstiden.
Efter den indgåede
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
ændres kravet for optje-
ning af ret til fuld dansk folke- eller førtidspension, således at man skal have haft
fast bopæl i riget (Danmark, Færøerne og på Grønland) 9/10 af optjeningsperioden
fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen eller tidspunktet for tilkendelse af før-
tidspension. Det betyder for eksempel, at en dansker med en folkepensionsalder på
67 år skal være bosat i riget (Danmark, Færøerne og på Grønland) i minimum 46,8
år ud af den sammenlagte optjeningsperiode på 52 år. Tilsvarende vil eksempelvis
gælde for en tysker omfattet af EF-forordning 883/04 om koordinering af de socia-
le sikringsordninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2