Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1882393_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
18. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. august 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
545 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 545:
J.nr. 2017-6115
Ministeren bedes redegøre for meromkostningen ved at afskaffe nedreguleringen af
dagpengene som følge af skattereform 2012, og i stedet regulere dem i takt med
pris- og lønudviklingen. Der tages udgangspunkt i det aktuelle ledighedstal. Opgø-
relserne bedes beregnet med de faktiske omkostninger, samt med tilbageløb, men
uden adfærd.
Svar:
Det skønnes, at en regulering med pris- og lønudviklingen i stedet for både satsre-
guleringen og den afdæmpede regulering samlet set vil medføre merudgifter på ca.
167,7 mio. kr. inklusive adfærd.
Hvis man anvender reguleringen med pris- og lønudviklingen i stedet for både sats-
reguleringen og den afdæmpede regulering skønnes udgifterne til arbejdsløsheds-
dagpenge i 2017 at udgøre 16.466,0 mio. kr. eller 69,4 mio. kr. mere end efter de
gældende regler. Efter skat og tilbageløb skønnes merudgiften at udgøre 32,7 mio.
kr. i 2017. Det bemærkes, at beregningen af konsekvenserne af anvendelse af et
andet grundlag for reguleringen af satserne kun er foretaget for et enkelt år.
Beskæftigelsesvirkningen af, at anvende reguleringen med pris- og lønudviklingen
i stedet for både satsreguleringen og den afdæmpede regulering skønnes at være et
fald på knap 500 fuldtidspersoner i 2017. Således ville der være en stigning på
knap 500 fuldtidspersoner på dagpenge i 2017 i forhold til gældende regler. Som
følge af ændret adfærd skønnes en merudgift på ca. 105 mio. kr. til dagpenge end
efter gældende regler. Efter skat og tilbageløb skønnes en yderligere merudgift,
som følge af, at der er mindre skat og tilbageløb via afgiftssystemet for dagpenge,
end den alternative lønindkomst. Den samlede merudgift efter skat og tilbageløb
skønnes herefter, at udgøre knap 135 mio. kr. i 2017.
Det forudsættes, at der med det aktuelle ledighedstal forstås den skønnede ledighed
i 2017, som lå til grund for budgetteringen af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge
på finansloven for 2017. Budgetteringen af udgifter til arbejdsløshedsdagpenge i
2017 på finansloven for 2017 er baseret på en skønnet bruttoledighed på 108.000
fuldtidspersoner i 2017 ifølge Økonomisk Redegørelse, december 2016.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at redegøre for meromkostningen ved at afskaffe nedreguleringen af dagpengene som følge af skattereform 2012, til beskæftigelsesministeren
1882393_0002.png
Der er på finansloven for 2017 budgetteret med udgifter til arbejdsløshedsdagpenge
på 16.396,6 mio. kr. Der er anvendt en afdæmpet regulering på 1,6 pct. Satsregule-
ringen er på 2,0 pct., mens der er et fradrag som følge af den afdæmpede regulering
på 0,4 pct.-point i 2017.
Ifølge Økonomisk Redegørelse, december 2017, skønnes lønningerne i den private
sektor at stige med 2,5 pct. i 2017, mens forbrugerpriser skønnes at stige med 1,2
pct.
1
I forhold til en samlet pris- og lønudvikling forudsættes det, at prisstigninger
vægter 40 pct. og lønstigninger 60 pct.
2
På dette grundlag fås en samlet skønnet
pris- og lønstigning i 2017 på 1,98 pct.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
1
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Økonomisk Redegørelse, december 2017, bilagstabel
B.20 og B.21.
2
Moderniseringsstyrelsen udarbejder et generelt pris- og lønindeks for den statslige sektor
til brug for fastprisberegninger. I den forbindelse anvendes et vægtet gennemsnit, hvor stig-
ningen i lønninger vægter med 60 pct. og forbrugerpriserne med 40 pct.
2