Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1882277_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
18. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. august 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
539 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 539:
J.nr. 2017-6115
Ministeren bedes redegøre for en sammenstilling af de samlede årlige omkostnin-
ger til dagpenge i perioden 2005-2017 og fremskrevet fra 2017-2023, hvis det an-
tages, at der ikke havde fundet en mindreregulering sted. Opgørelserne bedes be-
regnet med de faktiske omkostninger, samt med tilbageløb, men uden adfærd.
Svar:
Det henvises til svaret på BEU 538 i forhold til størrelsen af merudgifterne, hvis
der ikke havde fundet en mindreregulering sted i perioden 2005-2023.
De samlede årlige omkostninger til dagpenge efter de gældende regler og uden
mindrereguleringerne fremgår af tabel 1. Der er vist både udgifterne før skat og til-
bageløb og udgifterne efter skat og tilbageløb. Udgifterne efter gældende regler i
årene 2022-2023 er angivet med udgifterne i 2021 og udgifter uden den afdæmpede
regulering i årene 2022-2023 skal således set i forhold til dette udgiftsniveau.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om at redegøre for en sammenstilling af de samlede årlige omkostninger til dagpenge, til beskæftigelsesministeren
1882277_0002.png
Tabel 1. Udgifter til dagpenge efter gældende regler og uden mindrere-
guleringer (uden adfærdsvirkninger). Mio. kr. løbende priser
Udgifter til dagpenge efter gældende
regler
Før skat og tilba-
geløb
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Udgifter til dagpenge uden mindreregu-
leringer (uden adfærdsvirkninger)
Efter skat og tilba- Før skat og tilbage- Efter skat og tilba-
geløb
løb
geløb
20.405,2
15.955,2
11.595,5
7.943,2
14.734,0
21.674,6
21.014,0
22.128,4
19.730,9
17.619,7
16.773,7
15.856,3
16.396,6
15.541,5
15.386,3
15.616,6
15.630,2
15.630,2
15.630,2
9.628,7
7.528,9
5.471,6
3.748,2
6.952,6
10.227,7
9.916,0
10.441,8
9.310,5
8.314,3
7.915,1
7.482,2
7.737,1
7.333,6
7.260,4
7.369,1
7.375,5
7.375,5
7.375,5
20.436,4
16.027,0
11.680,4
8.022,3
14.916,9
21.991,6
21.315,8
22.521,5
20.075,8
17.944,0
17.077,9
16.197,7
16.825,3
16.119,5
16.078,3
16.441,3
16.578,9
16.703,1
16.828,1
9.643,4
7.562,7
5.511,7
3.785,5
7.038,9
10.377,3
10.058,4
10.627,4
9.473,2
8.467,3
8.058,7
7.643,3
7.939,4
7.606,4
7.586,9
7.758,2
7.823,2
7.881,8
7.940,7
Anm: Mindrereguleringer omfatter både mindrereguleringen i forhold til lønudviklingen og den afdæmpede regulering.
Udgifter til dagpenge omfatter udgifterne på 17.32.01.10 Dagpenge ved arbejdsløshed og 17.32.11.10 Uddannelses-
ydelse til forsikrede ledige. De faktiske udgifter i årene 2005-2016 er regnskabstal, mens der er tale om budgetterede
udgifter i 2017-2021. Udgifterne i 2022-2023 er angivet med udgifterne i 2021.
Kilde: De årlige finanslove og finansloven for 2018 samt egne beregninger.
De skønnede adfærdsmæssige konsekvenser uden mindreregulering i tabel 2 er lig
adfærdsvirkningen i svaret på BEU 538 tabel 4.
I første kolonne af tabel 2 er vist beskæftigelsesvirkningen i form af lavere struktu-
rel beskæftigelse. Den lavere beskæftigelse medfører en tilsvarende stigning i an-
tallet af dagpengemodtagere, som fremgår af den anden kolonne. Således ville der
fx være et fald i beskæftigelsen på ca. 3.000 fuldtidspersoner og en tilsvarende
stigning på ca. 3.000 fuldtidspersoner på dagpenge i 2017 uden mindreregulering i
forhold til gældende regler.
I tredje kolonne er vist merudgiften til dagpenge grundet ændret adfærd, hvis der
ikke havde været mindreregulering. I den sidste kolonne er vist den samlede mer-
udgift inkl. merudgiften som følge af, at der er mindre skat og tilbageløb via af-
giftssystemet af dagpenge, end af den alternative lønindkomst.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om at redegøre for en sammenstilling af de samlede årlige omkostninger til dagpenge, til beskæftigelsesministeren
1882277_0003.png
Tabel 2. Adfærdsmæssige konsekvenser ved merudgifter uden mindre-
regulering. Mio. kr. i løbende priser
Strukturel
Dagpengemodtagere Merudgifter til Merudgifter efter
beskæftigelsesvirkning ved ændret adfærd, dagpenge ved skat og tilbage-
fuldtidspersoner
ændret adfærd løb ved ændret
adfærd
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
-300
-800
-1.100
-1.400
-1.800
-2.200
-2.200
-2.600
-2.200
-2.100
-2.000
-2.300
-3.000
-4.300
-5.300
-6.300
-7.300
-8.200
-9.100
300
800
1.100
1.400
1.800
2.200
2.200
2.600
2.200
2.100
2.000
2.300
3.000
4.300
5.300
6.300
7.300
8.200
9.100
65
170
230
290
385
475
465
555
465
450
425
505
650
935
1.165
1.390
1.620
1.845
2.065
90
225
305
380
510
630
615
730
610
595
560
665
855
1.230
1.530
1.825
2.115
2.405
2.690
Anm: De adfærdsmæssige konsekvenser er beregnet på bagrund af de mellemfristede forløb af dagpengeledige fra
Finansministeriet. samt en anvendt elasticitet for ydelsesændring på 1.47 beregnet på baggrund af dagpengemodel-
len.
Kilde: De årlige finanslove og finanslovforslaget for 2018, mellemfristede dagpengeforløb fra Finansministeriet, samt
egne beregninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3