Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1791475_0001.png
Til alle landets borgmestre
Beskælflgelsesminisleran
Ved Stranden 8
1061 Kobenhavn K
T +45 72 20 50 Dl
[email protected]
wwwbm,dk
CVR 10172748
Kære borgmestre
Det er meget vigtigt, at kommunerne håndhæver de sanktionsregler, som Folketin-
get har indfØrt og som skal sikre, at kontanthjælpsmodtagere reelt står til rådighed.
Og samtidig er det afgørende, at reglerne forvaltes korrekt overfor borgerne.
Ankestyrelsen har netop offentliggjort den tredje ud af tre praksisunclersøgelser af
kommunernes anvendelse af sanktioner på kontanthjælpsområdet (vedlagt).
Den nye undersØgelse tegner et billede af, at kommunerne har for mange fejl i de
res administration af sanktionsområdet, og den lægger sig i en række af tidligere
undersøgelser, der viser det samme.
Jeg vil gerne understrege, at det er meget vigtigt for regeringen, at kommunerne
har stort fokus på en sikker håndtering af rådigheds- og sanktionsreglerne.
Jeg har noteret mig, at et bredt flertal i Folketinget bakker op om at ville forenkle
reglerne på beskæftigelsesområdet og gøre det nemmere for kommunerne at efter-
leve reglerne. Derfor vil jeg meget gerne drøfte med kommunerne, om der er noget
i de regler og rammer på området, som kan justeres, så det bedre understØtter en ef
fektiv brug af sanktioner. Jeg vil nu tage kontakt til KL, og bede dem om at komme
med forslag til, hvordan vi kan skabe grundlaget for en mere effektiv og korrekt
brug af sanktioner på kontanthjælpsområdet. Det skal ses i sammenhæng med rege
ringens ambition om en gennemgribende forenkling af lov om aktiv beskæftigel
sesindsats, hvor KL ligeledes er inviteret til at komme med forslag til forenklinger.
Det er kommunerne, der har erfaringerne med reglerne og derfor også dem, der
bedst kan komme med anbefalinger til, hvordan vi fx kan forenkle systemet.
Herefter vil jeg overveje, hvilke politiske initiativer, der evt, skal tages, så vi får et
sanktionssystem, der bedst muligt sikrer, at borgeren står til rådighed og møder en
klar konsekvens, hvis ikke det er tilfældet.
I lyset af den debat, der med jævne mellemrum popper op om, hvorvidt religiøse
forhold må tillægges betydning, når kommunen skal vurdere om en borger reelt
står til rådighed for arbejdsmarkedet vil jeg samtidig benytte lejligheden til at un
derstrege at religiøse, kulturelle eller moralske hensyn som udgangspunkt ikke er
rimelige grunde til at blive fritaget for rådighedsforpligtelsen.
-
24
MAR.
2017
J.nr. 2017-1368
Det forhold, at en borger bærer fx niqab eller burka, hindrer ikke i sig selv eller ge
nerelt, at en modtager af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp er
jobparat, eller at en modtager af arbejds!øshedsdagpenge står til rådighed for ar
bejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om at man ifølge Aarhus Kommune skal arbejdsprøves for at modtage kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
1791475_0002.png
Men hvis en borger fx direkte siger nej til et konkret job, som borgeren kan klare,
alene fordi vedkommende ikke kan bære niqab eller burka, eller fordi arbejdet ek
sempelvis indebærer håndtering af svinekød eller alkohol, så skal borgeren sankti
oneres. Sanktionen vil i givet fald være nedsættelse eller ophør af hjælpen i en pe
riode.
Jeg forventer, at Ii kommunerne med udgangspunkt i den nye praksisundersøgelse
kigger jeres praksis efter i sømmene, og så ser jeg frem til dialogeri med KL om,
hvordan vi skaber grundlaget for en mere effektiv og korrekt brug af sanktioner på
kontanthjælpsområdet.
Venlig hilsen
Troels Lund Po sen
2