Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1791473_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. september 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. august 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
530 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 530:
J.nr. 17/11710
”Ifølge
Aarhus Kommune skal man i øjeblikket arbejdsprøves for at modtage kon-
tanthjælp. Kommunens rådmand for beskæftigelse Thomas Medom udtaler:
”Vi fortolker reglerne sådan, at man skal stå til rådighed og at denne rådighed skal
afprøves og ikke blot konstateres. Man kan altså ikke alene, fordi en borger bærer
burka, standse hjælpen. Man skal afprøve rådigheden og benytte sanktionsmulig-
hederne i lov om beskæftigelse §§35-41. I sidste ende kan hjælpen stoppes via
sanktionsreglerne.” Kan ministeren redegøre for, om Aarhus Kommunes tolkning
er repræsentativ for kommunernes behandling af kontanthjælpsmodtagere, der bæ-
rer burka og niqab?"
Svar:
Alle kommuner har ansvar for at administrere beskæftigelseslovgivningen
og
herunder reglerne om rådighed og sanktioner
korrekt og i overensstemmelse med
intentionen i lovgivningen.
Jeg henviser i den forbindelse til mit svar på spørgsmål nr. 529 (BEU alm. del),
som indeholder en redegørelse for reglerne for så vidt angår problemstillingen om-
kring burka mv. og kommunernes rådighedsvurdering. Jeg henviser desuden til det
brev jeg sendte til kommunerne i foråret 2017 (vedlagt).
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen