Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1689754_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
18. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 51 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 51:
J.nr. 20165200342
”Ministerens bedes redegøre for følgende spørgsmål vedrørende Arbejdstilsynet:
1) Hvilke ledere i Arbejdstilsynet er ansat med aftale om resultatbonus?
2) Efter hvilke kriterier udløses den enkeltes bonus?
3) Hvor mange personer har Arbejdstilsynet nyansat/genansat et år før den
store fyringsrunde?
4) Hvor mange personer har Arbejdstilsynet nyansat/genansat efter den store
fyringsrunde?
5) hvor mange personer har Arbejdstilsynet nyansat/genansat efter at ledelsen
første gang blev klar over at ministeren ønskede reduktion af bemandingen
i Arbejdstilsynet?
6) Har der været signaler om dårligt arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet før den nylig
offentliggjorte undersøgelse?
7) Har der været klager over ledelsen fra enkeltpersoner, tillidsrepræsentanter
eller arbejdsmiljørepræsentanter de seneste 10 år?
8) Vil ministeren oversende oversigt over de sidste 15 års aktiviteter af midlertidig
eller projektlignende karakter med angivelse af perioder, indhold og antal
ansatte, der var omfattet, heraf hvor mange nyansættelser, der har været tale
om?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse i Arbejdstilsynet, som oply-
ser følgende:
”Ad spørgsmål 1
Det er alene Arbejdstilsynets direktør, der er ansat med en aftale om resultatlønstil-
læg.
Ad spørgsmål 2
Direktørens resultatløn opgøres hvert år i juni på baggrund af det foregående års
indsats. Departementschefen beslutter størrelsen på det samlede resultatlønstillæg.
Resultatlønstillægget til direktøren kan maksimalt udgøre 15 % af den samlede løn
(eksklusiv åremålstillæg og pensionsbidrag).
Resultatlønnen opgøres på baggrund af:
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilke ledere i Arbejdstilsynet er ansat med aftale om resultatbonus m.v., til beskæftigelsesministeren
En vurdering af målopfyldelsen af resultatkravene i styrelsens strategi med bi-
lag. Fuld målopfyldelse giver ved ambitiøst fastsatte resultatkrav i udgangs-
punktet 7,5 pct. resultatlønstillæg.
En eventuel skønsmæssig forhøjelse/nedsættelse på grund af ekstraordinære re-
sultater og/eller særlige omstændigheder vedrørende opgavevaretagelsen. Den
skønsmæssige vurdering foretages af departementschefen. Den skønsmæssige
forhøjelse kan maksimalt udgøre 7,5 pct. resultatlønstillæg, mens der ikke er en
grænse for, hvor meget departementschefen kan trække fra resultatlønnen i den
skønsmæssige vurdering.
Ad spørgsmål 3
Der blev truffet endelig beslutning om afskedigelser i Arbejdstilsynet efter det med
Folketingets vedtagelse af finansloven for 2016 den 17. december 2015 stod klart,
at en række bevillinger til Arbejdstilsynet ville blive reduceret og/eller bortfalde.
Besvarelsen af spørgsmålet omhandler derfor perioden fra den 17. december 2014
til og med den 16. december 2015.
I perioden har Arbejdstilsynet nyansat/genansat 67 medarbejdere inklusiv enkelte
midlertidige ansættelser. Hovedparten af disse ansættelser er genbesættelser.
Tallene er opgjort uden studenter- og elevansættelser, ansættelser efter det sociale
kapitel samt ansættelser i Grønland.
Ad spørgsmål 4
I perioden fra den 17. december 2015 til og med den 1. november 2016 har Ar-
bejdstilsynet nyansat/genansat 25 medarbejdere inklusiv enkelte midlertidige an-
sættelser. Hovedparten af disse ansættelser er genbesættelser.
Tallene er opgjort uden studenter- og elevansættelser, ansættelser efter det sociale
kapitel samt ansættelser i Grønland.
Ad spørgsmål 5
Finanslovforslaget for 2016 blev præsenteret den 29. september 2015, hvoraf det
fremgik, at bevillingerne til blandt andet særlige tilsynsindsatser ville blive videre-
ført på et reduceret niveau fra 2016 og frem.
I perioden fra præsentation af finanslovsforslaget for 2016 til vedtagelsen af sam-
me, dvs. fra den 29. september 2015 til og med den 17. december 2015, har Ar-
bejdstilsynet ansat én ny medarbejder.
Ad spørgsmål 6
Af formelle indikationer kan det nævnes, at medarbejdere i samarbejdsorganisatio-
nen i juni 2016 afleverede et notat, der udtrykker bekymring over trivslen. Af nota-
tet fremgår det, at en væsentlig del af de ansatte i Arbejdstilsynet oplever, at deres
trivsel og samarbejdsmuligheder har været hæmmet på grund styrelsens store orga-
nisationsændringer. På baggrund af en drøftelse af notatet på et hovedsamarbejds-
udvalgsmøde blev der nedsat et underudvalg, der har til opgave at drøfte tiltag til at
forbedre trivslen. Direktøren for Arbejdstilsynet står i spidsen for arbejdet.
Arbejdstilsynet har et arbejdsmiljøcertifikat, og styrelsens eget arbejdsmiljø gen-
nemgås af et såkaldt certificeringsorgan, der gennemfører regelmæssige audits.
Certificeringsorganet noterede sig ved audit i marts 2016, at organisationen for ti-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilke ledere i Arbejdstilsynet er ansat med aftale om resultatbonus m.v., til beskæftigelsesministeren
den er præget af dalende motivation som følge af igangværende forandringer i form
af organisationsændringer og afskedigelsesrunden i december 2015.
Arbejdstilsynets øverste ledelse tager både signalerne fra medarbejderne og deres
repræsentanter samt resultaterne fra trivselsundersøgelsen meget alvorligt. På den
baggrund sker der en opfølgning på undersøgelsen på alle niveauer i organisatio-
ner, og i den kommende tid forventes der igangsat en række konkrete initiativer for
at styrke trivslen i Arbejdstilsynet. Eksempelvis blev der i november 2016 afholdt
et stort og tværgående seminar, hvor der blev arbejdet konkret og målrettet med
spørgsmålet om, hvad der skal til for at forbedre trivslen i Arbejdstilsynet. Efter det
tværgående seminar igangsættes flere konkrete handlinger, der skal medvirke til at
forbedre trivslen i Arbejdstilsynet.
Ad spørgsmål 7
Arbejdstilsynets ledelse tager eventuelle klager meget alvorligt. Såfremt der klages
over ledelsens håndtering af Arbejdstilsynets eget arbejdsmiljø i fx et tilsynscenter,
håndteres dette internt. Konkret vil klagen blive behandlet fortroligt i et andet til-
synscenter, end det der klages over. Ved vurdering af klagen vil der blive lagt vægt
på, om denne ville give anledning til, at Arbejdstilsynet ville tage på tilsynsbesøg,
hvis der havde været tale om en anden virksomhed med tilsvarende problemer.
Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at videregive oplysninger om klager over ar-
bejdsmiljø, idet det af arbejdsmiljølovens § 79 Stk. 2 fremgår, at: ”Arbejdstilsynet
må ikke over for arbejdsgiveren eller andre oplyse, at Arbejdstilsynet har modtaget
en klage”.
Arbejdstilsynets tavshedspligt er reguleret i denne særlige tavshedsbestemmelse,
som udvider den almindelige tavshedspligt efter forvaltningsloven og straffeloven.
Af lovbemærkningerne til lov nr. 508 af 19. maj 2010 fremgår det, at bestemmel-
sen har til formål at sikre en ansat, som klager til Arbejdstilsynet over arbejdsmiljø-
forhold mod, at Arbejdstilsynet videregiver oplysninger om klagen. Det fremgår li-
geledes af lovbemærkningerne, at der i forbindelse med lovændringen har været et
ønske om at fastholde en effektiv beskyttelse af klagers anonymitet. Beskyttelsen i
lovens § 79, stk. 2 omfatter oplysninger om klagens indhold, oplysninger som iden-
tificerer klageren, oplysninger om, at der er klaget, og oplysninger om, at et til-
synsbesøg foretages som følge af en klage.
Ad spørgsmål 8
Det er ikke muligt at lave en oversigt over de sidste 15 års aktiviteter af midlertidig
eller projektlignende karakter. Det skyldes, at der i en organisation som Arbejdstil-
synet hele tiden er aktiviteter af varierende størrelse, der startes op og afsluttes. Det
bemærkes, at projekter og midlertidige aktiviteter generelt planlægges og udføres
af Arbejdstilsynets eksisterende medarbejdere og altså ikke medfører nyansættel-
ser.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Arbejdstilsynet.
Som beskæftigelsesminister er jeg naturligvis optaget af, at der er nogle velfunge-
rende institutioner i ministeriet med dygtige medarbejdere, der trives og løser op-
gaver med høj faglig kvalitet. Det gælder naturligvis også Arbejdstilsynet. Jeg har
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilke ledere i Arbejdstilsynet er ansat med aftale om resultatbonus m.v., til beskæftigelsesministeren
noteret mig, at Arbejdstilsynet har igangsat en række initiativer til at forbedre med-
arbejdernes trivsel. Jeg vil følge området tæt.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
4