Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1780981_0001.png
Til Beskæftigelsesministeriet
1. august 2017
AFU’s bidrag til besvarelse af BEU alm. Del spørgsmål 506
Baggrund
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede er en selvstændig, selvejende institution til sikring af udstati-
onerede lønmodtageres krav på løn i forbindelse med levering af tjenesteydelser i Danmark. ATP leverer
teknisk-administrativ bistand til AFU efter reglerne i Lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationere de.
Fonden finansieres af ordinære bidrag dels fra alle ATP pligtige arbejdsgivere, som opkræves via Samlet
Betaling, dels fra alle udenlandske arbejdsgivere, der beskæftiger ansatte i forbindelse med levering af
en tjenesteydelse i Danmark, som opkræves på baggrund af deres registrering i Registret for Udenland-
ske Tjenesteydere (RUT).
Beregning af AFU-bidrag
Det ordinære bidrag fastsættes af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra AFU’s bestyrelse, dog
blev bidraget fastsat første gang vedrørende 2016 af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra ATP
AFU beregner bidraget til ordningen hvert kvartal baseret på den udenlandske virksomheds registrering i
RUT-registret. Der er i loven for AFU ikke hjemmel til at indføre en bagatelgrænse for beløb, som AFU
skal opkræve hos udenlandske arbejdsgivere, hvilket betyder, at AFU skal opkræve selv de mindste bi-
dragsbeløb.
Bidraget for 2016 var på 11,20 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget lønmodtager
altså 2,80 kr. pr. fuldtidsbeskæf-
tiget lønmodtager pr. kvartal.
Bidraget for 2017 er på 7,20 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget lønmodtager
altså 1,80 kr. pr. fuldtidsbeskæfti-
get lønmodtager pr. kvartal. Da der kun skal betales for de dage, en medarbejder er udstationeret, bliver
det skyldige beløb ofte endnu lavere.
AFU’s første opkrævning blev sendt ud den 24. april 2017, og dækkede over opkrævning for 3 kvartaler.
Q3 2016, Q4 2016 og Q1 2017. Afhængigt af den enkelte virksomheds indberetninger i RUT -registret i de
3 kvartaler, har AFU beregnet virksomhedens bidrag til ordningen.
Opkrævning, rykkere og renter
AFU sender en opkrævning ud hvert kvartal. Hvis virksomheden ikke betaler inden betalingsfristen er
overskredet, vil de modtage en rykker samt tilskrives renter.
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/7-17 fra MB Projekt ApS om renteopkrævning af udstationeret personale, til beskæftigelsesministeren
1780981_0002.png
AFU sendte den første opkrævning ud pr. mail den 24. april 2017 med forfaldsdato og sidste rettidige
indbetalingsdato den 1. maj 2017. Efterfølgende er det blevet besluttet, at virksomhederne skal have
længere betalingsfrist, og derfor vil opkrævningerne fra AFU fremadrettet have en betalingsfrist på ci rka 3
uger i stedet for. Som eksempel blev AFU’s opkrævning i juli sendt ud den 10. juli 2017 med en beta-
lingsfrist på 1. august 2017. Betalingsfristen for rykkere er dog fortsat kun på en uge , hvilket skyldes at
der tilskrives renter pr. påbegyndt måned fra det oprindelige forfald, og derfor finder AFU det rimeligt at
sikre, at virksomheden er opmærksom på at betale hurtigt for dermed at begrænse de påløbne renter
mest muligt.
Betalingsmuligheder
Det er muligt for virksomhederne at betale til AFU-ordningen på to måder. Man kan betale via bankover-
førsel, hvilket vil være forbundet med transaktionsomkostninger, eller man kan betale via et DIBS-modul,
altså med betalingskort. Dette kan man gøre på AFU’s selvbetjeningsløsning, som ligger på Virk.dk. I
opkrævningen, som virksomheden modtager, henvises de til denne selvbetjeningsløsning og oplyses
deres kode til at komme ind. Her opkræves virksomheden et mindr e gebyr for betaling. Gebyrets størrel-
se afhænger af det betalingskort, man benytter, men det er ofte 1,95 kr. og dermed langt billigere end
bankoverførsel.
AFU er en ny ordning og inden udsendelsen af første opkrævning sendte AFU et velkomstbrev ud pr.
mail til såvel de danske som de udenlandske virksomheder, der skulle have den første opkrævning, for
dermed at informere om ordningen.
Kommunikation til udenlandske arbejdsgivere
I AFU foregår al kommunikation til udenlandske arbejdsgivere og lønmodtagere på engelsk. Årsagen til
dette er, at det vil medføre uforholdsmæssigt høje administrative omkostninger, set i forhold til fondens
størrelse, at kommunikere skriftligt og mundtligt på flere fremmedsprog end engelsk. Skriftlig kommunika-
tion til arbejdsgiverne og lønmodtagerne på flere fremmedsprog vil rejse en berettiget forventning om, at
man tilsvarende kan henvende sig båd skriftligt og mundtligt til kundeservice på andre sprog end en-
gelsk.
2