Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. juli 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
506 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 506:
16-08-2017
J.nr. 2017-5246
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 18. juli 2017 fra MB Projekt ApS om
renteopkrævning af udstationeret personale, jf. BEU alm. del - bilag 292 (internt)”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at ordnede forhold på det danske ar-
bejdsmarked er en høj prioritet for regeringen. Jeg er meget tilfreds med, at vi
sammen med arbejdsmarkedets parter har iværksat en række initiativer, der styrker
indsatsen for ordnede forhold og samtidig understøtter den danske model. Ar-
bejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU) er et af disse initiativer.
AFU blev etableret i 2016 i forbindelse med implementeringen af
EU’s direktiv om
håndhævelse af udstationeringsreglerne (2014/67/EU). Der er altså tale om en for-
holdsvis ny ordning, som naturligt nok giver anledning til nogle spørgsmål.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejds-
markedets Tillægspension (ATP), der administrerer AFU. Udtalelsen beskriver bi-
dragsmodellen, opkrævningen af bidrag og renter samt kommunikation med de
udenlandske arbejdsgivere. Det fremgår bl.a. af udtalelsen, at der sendes opkræv-
ninger ud hvert kvartal, og at det er besluttet, at opkrævningerne skal have en beta-
lingsfrist på cirka 3 uger, så virksomhederne får længere betalingsfrist. Som det og-
så fremgår af udtalelsen fra ATP, er det muligt at betale med betalingskort ved en
enkel procedure og med et ganske lille gebyr.
Jeg vedlægger ATP’s udtalelse til
udvalgets orientering.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at AFU (herunder bidragsmodellen) bygger på et fælles
forslag fra DA og LO. Under det lovforberedende arbejde blev det drøftet med DA
og LO, at den foreslåede model ville betyde, at virksomheder med få ansatte og
virksomheder, der kun kortvarigt er i Danmark, kommer til at betale meget små bi-
drag. DA og LO lagde i den forbindelse vægt på, at danske og udenlandske virk-
somheder bidrager til fonden på lige fod.
Ovennævnte er afspejlet flere steder i bemærkningerne til lovforslaget (L 177),
hvoraf det fremgår, at fonden bl.a. finansieres af ordinære bidrag fra alle ATP-
pligtige arbejdsgivere og udenlandske arbejdsgivere, der beskæftiger ansatte i for-
bindelse med midlertidig levering af en tjenesteydelse i Danmark.