Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1780980_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. juli 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
506 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 506:
16-08-2017
J.nr. 2017-5246
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 18. juli 2017 fra MB Projekt ApS om
renteopkrævning af udstationeret personale, jf. BEU alm. del - bilag 292 (internt)”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at ordnede forhold på det danske ar-
bejdsmarked er en høj prioritet for regeringen. Jeg er meget tilfreds med, at vi
sammen med arbejdsmarkedets parter har iværksat en række initiativer, der styrker
indsatsen for ordnede forhold og samtidig understøtter den danske model. Ar-
bejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU) er et af disse initiativer.
AFU blev etableret i 2016 i forbindelse med implementeringen af
EU’s direktiv om
håndhævelse af udstationeringsreglerne (2014/67/EU). Der er altså tale om en for-
holdsvis ny ordning, som naturligt nok giver anledning til nogle spørgsmål.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejds-
markedets Tillægspension (ATP), der administrerer AFU. Udtalelsen beskriver bi-
dragsmodellen, opkrævningen af bidrag og renter samt kommunikation med de
udenlandske arbejdsgivere. Det fremgår bl.a. af udtalelsen, at der sendes opkræv-
ninger ud hvert kvartal, og at det er besluttet, at opkrævningerne skal have en beta-
lingsfrist på cirka 3 uger, så virksomhederne får længere betalingsfrist. Som det og-
så fremgår af udtalelsen fra ATP, er det muligt at betale med betalingskort ved en
enkel procedure og med et ganske lille gebyr.
Jeg vedlægger ATP’s udtalelse til
udvalgets orientering.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at AFU (herunder bidragsmodellen) bygger på et fælles
forslag fra DA og LO. Under det lovforberedende arbejde blev det drøftet med DA
og LO, at den foreslåede model ville betyde, at virksomheder med få ansatte og
virksomheder, der kun kortvarigt er i Danmark, kommer til at betale meget små bi-
drag. DA og LO lagde i den forbindelse vægt på, at danske og udenlandske virk-
somheder bidrager til fonden på lige fod.
Ovennævnte er afspejlet flere steder i bemærkningerne til lovforslaget (L 177),
hvoraf det fremgår, at fonden bl.a. finansieres af ordinære bidrag fra alle ATP-
pligtige arbejdsgivere og udenlandske arbejdsgivere, der beskæftiger ansatte i for-
bindelse med midlertidig levering af en tjenesteydelse i Danmark.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/7-17 fra MB Projekt ApS om renteopkrævning af udstationeret personale, til beskæftigelsesministeren
Jeg har forståelse for, at DA og LO ikke ønskede en minimumsgrænse for betaling
af bidrag, idet en sådan grænse i vidt omfang vil fritage den gruppe virksomheder,
hvis ansatte ordningen er tiltænkt, fra at betale til fonden
nemlig de virksomhe-
der, der midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark.
Men jeg mener også, at et eksempel som det fremsendte giver anledning til at
overveje, om ikke opkrævningen af små bidrag kan tilrettelægges på en mere hen-
sigtsmæssig måde. Fx sådan, at der sendes én samlet opkrævning i stedet for man-
ge små. Derfor vil jeg sende et brev til ATP, der som nævnt administrerer ordnin-
gen, med en opfordring til, at ATP sammen med arbejdsmarkedets parter ser på
opkrævningsmodellen én gang til.
Opkrævning af AFU-bidrag blandt arbejdsgivere, der indbetaler ATP-bidrag for
deres ansatte, sker gennem ATP’s fællesopkrævning, hvorigennem arbejdsgiverne
kvartalsvis betaler en række arbejdsgiverbidrag samlet. Det er således alene uden-
landske virksomheder, der midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark, der op-
lever at blive opkrævet meget små beløb.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2