Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
28. november 2017
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 503 (Alm. del) af
3. juli 2017 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved at fjerne ægtefælleaf-
hængigheden ift. udbetaling af kontanthjælp. Ministeren bedes opgøre virkningen
i umiddelbart provenu, efter tilbageløb, men før adfærd, og efter tilbageløb og
adfærd. Opgørelsen ønskes for hvert af årene 2017-2025 samt i varig virkning.
Svar
Kontanthjælpssystemet er baseret på, at ”enhver mand og kvinde
har i forhold til
det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18
år”
(Lov om aktiv socialpolitik § 2), hvilket betyder, at ægtefæller har gensidig for-
sørgelsespligt. Derfor beregnes hjælpen til et ægtepar som summen af de beløb,
som hver af ægtefællerne er berettiget til, med fradrag krone for krone af eventuel-
le indtægter. Er der tale om arbejdsindtægter gælder dog, at der ikke sker fradrag
for 26,25 kr. pr. arbejdstime (2017-niveau). Tilsammen må et ægtepar højst have
en formue på 20.000 kr. for at være berettiget til kontanthjælp.
Kontanthjælpssystemet er også baseret på det grundlæggende princip, at begge
ægtefæller skal stå til rådighed for arbejde eller beskæftigelsesfremmende tilbud for
at ægteparret kan modtage hjælp. Hvis en eller begge ægtefæller ikke lever op til
deres rådighedsforpligtelse, kan deres hjælp blive nedsat eller
–
i særlige tilfælde
–
helt bortfalde.
225-timersreglen for ret til kontanthjælp betyder, at hver kontanthjælpsmodtager,
som vurderes at have en arbejdsevne, efter 1 år med hjælp, skal kunne dokumen-
tere at de har haft 225 timers ordinær beskæftigelse inden for de seneste 12 kalen-
dermåneder, for at bevare retten til fuld hjælp. Opfylder de ikke betingelsen, ned-
sættes eller bortfalder hjælpen afhængig af den sats, som de får udmålt hjælpen på
grundlag af. Ingen ægtepar kan dog få et forsørgelsesgrundlag, der er mindre end
14.808 kr. eller 11.143 kr. pr. måned (2017-niveau) afhængig af, om der er forsør-
gelsespligt over for børn. Det vil sige, at hvis begge ægtefæller ikke opfylder 225-
timerskravet, udbetales
en såkaldt ”garantiydelse” til den af ægtefællerne, som
efter kommunens vurdering er tættest på arbejdsmarkedet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk