Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
4. september 2017
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 501 (Alm. del) af
3. juli 2017 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved at fjerne ungeydelsen. Mi-
nisteren bedes opgøre virkningen i umiddelbart provenu, efter tilbageløb,
men før adfærd, og efter tilbageløb og adfærd. Opgørelsen ønskes for hvert
af årene 2017-2025 samt i varig virkning.
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til provenuvirkningen ved en
afskaffelse af uddannelseshjælpen, samt kontanthjælpssatserne til unge under 30
år. Der er taget udgangspunkt i, at denne gruppe unge, vil overgå til de nuværende
kontanthjælpssatser til ydelsesmodtagere som er fyldt 30 år.
Der skønnes i 2017 at være 42.000 kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere un-
der 30 år. Heraf vurderes det, at 72 pct. vil modtage en højere ydelse, hvis unge-
ydelserne afskaffes. Det skønnes at medføre en samlet merudgift på i størrelsesor-
denen 1,7 mia. kr. i 2017, svarende til ca. 800 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Ef-
ter skat, tilbageløb og adfærd skønnes den samlede merudgift til 1,2 mia. kr. i
2017.
Af tabel 1 fremgår de skønnede strukturelle virkninger af ændringen for årene
2017-2025.
Tabel 1
Skønnede strukturelle merudgifter for borgere, som allerede er i kontanthjælpssystemet, ved at fjerne
ægtefælle afhængigheden.
2017-niveau
Mio. kr.
Samlede merudgifter
før
skat
og tilbageløb
Samlede merudgifter
efter
skat og tilbageløb
Adfærd
Merudgifter inkl. adfærd
1.700
800
350
1.150
1.600
750
350
1.100
1.550
750
350
1.050
1.600
750
350
1.100
1.600
750
350
1.100
1.650
800
350
1.150
1.650
800
350
1.150
1.650
800
350
1.150
1.650
800
350
1.150
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk