Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1776106_0001.png
Til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
19. maj 2017
På vegne af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings bestyrelsesformand Cristina Lage, Lilian
Mogensen, Koncerndirektør i ATP og undertegnede vil jeg gerne kvittere for mødet den
17. maj 2017. Vi sætter pris på den løbende dialog om Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
rings udvikling.
Som opfølgning fremsender vi her en status på følgende emner, som blev drøftet på
mødet:
Status på udflytning
Status på drift
Status på Indsats ETAB (særligt indsats til afvikling af de ophobede sager)
Veteraner
Ny anmeldeplatform: EASY
Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 72 20 60 00
Udflytning og opbygning
Den overordnede plan for udflytning og opbygning af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i
Vordingborg og Haderslev forløber planmæssigt og er uændret for 2017. Udflytningen
gennemføres inden for den afsatte økonomiske ramme på 116 mio. kr.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring trækker på ATPs erfaringer med udflytning, hvor den
røde tråd i processen er et fokus på stabil og sikker drift. For Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring gælder, at en stor medarbejdergruppe skal flyttes, og at der er tale om
komplekse opgaver med lav dokumentationsgrad. Samtidig er opgavernes automatise-
ringsgrad lav bl.a. som følge af den forældede IT-platform.
Arbejdsskadestyrelsen har som bekendt i en årrække forud for oprettelsen af Arbejds-
markedets Erhvervssikring ligeledes været udfordret af blandt andet lange sagsbehand-
lingstider, som bl.a. kan spores tilbage til Kammeradvokatens rapport med fokus på kva-
litet fra sommeren 2014. Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings bestyrelse har derfor beslut-
tet, at udflytningen skal ske i en hastighed, hvor produktionen stadig kan følge med og
sikker drift opretholdes.
Udflytning i 2017
I forbindelse med udflytning af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har årets første fire
måneder budt på anden rekrutteringsbølge, hvor et hold på 31 nye medarbejdere starte-
de i Haderslev den 1. april 2017.
Dertil har det været ambitionen at fortsætte udflytningen af yderligere arbejdspladser fra
Østerbro som anden bølge ifht. opbygningen af centeret i Vordingborg. I den forbindelse
har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kørt en intern proces med tilbud til medarbejderne
på Østerbro om at være en del af opbygningen af centeret i Vordingborg allerede fra
efteråret 2017. Den proces har resulteret i, at 18 medarbejdere på Østerbro har ønsket at
flytte med til Vordingborg pr. 1. oktober 2017. Ydermere har vi valgt at fastansætte 17 af
de nye medarbejdere, der er en del af den særlige indsats til afviklingen af de ældste
www.Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring.dk
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 37624780
Telefontid:
Mandag: 9.00-15.00
Tirsdag-fredag: 9.00-12.00
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring administreres af ATP Koncernen.
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 490: Spm. om at oversende en oversigt over, hvor lang tid der går for at afgøre en arbejdsskadesag, til beskæftigelsesministeren
1776106_0002.png
sager. De 13 starter op i Vordingborg pr. 1. januar 2018.
Fra ATPs erfaring ved vi, at bl.a. hurtig oplæring af medarbejdere er af særlig betydning for opretholdel-
se af sikker drift før, under og efter udflytningen. Derfor har der været brugt betragtelige ressourcer på at
udvikle oplæringsmateriale til brug i forbindelse med ansættelsesbølgerne. Udviklingen af det nye mate-
riale betragtes som en solid investering i en fremtidig, mangfoldig medarbejderstab, der på sigt skal kon-
solidere stabil og sikker drift i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Indtil videre har der ikke været nævneværdige udfordringer forbundet med at rekruttere kvalificeret ar-
bejdskraft. Den store prøve for opbygningen af de nye centre står imidlertid i forhold til at fastholde nyre-
krutterede medarbejdere og ledere. Ifølge ATPs erfaring tegner der sig en tendens til, at DJØF-
medarbejdere er relativt sværere at rekruttere og fastholde end HK-medarbejdere. Ledelsen arbejder
med en række tiltag for at imødekomme denne udfordring, bl.a. med nytænkning af forventningerne til
uddannelsesmæssig baggrund.
Status på stabil og sikker drift under udflytning
Som en generel betragtning bemærkes det, at beholdningen af sager med en sagsalder over 2 år har
været stigende siden sommeren 2014. Efter april ser det imidlertid ud til, at kurven er ved at knække, og
mængden af arbejdsskadesager med en sagsalder over 2 år er faldende.
Samtidig er sagsbehandlingstiden stigende i 2017 for nye sager med afgørelse om mén og erhvervsev-
netab (sagsbehandlingstiden for alle afsluttede erhvervsevnetabssager i første kvartal 2017 er faldende
jf. bilag 1, hvilket afspejler tilrettelæggelsen af arbejdet i Indsats ETAB). Årsagen er, at der har været
fokus på afvikling af de ældre sager. Det er især Indsats ETAB, der har afviklet flere af de ældste nye
sager om erhvervsevnetab i april måned (se nedenfor). Forventningen er, at sagsbehandlingstiden vil
være jævnt stigende i 2017, hvilket vil ske i tråd med afviklingen af de ældste sager.
Det bemærkes, at den stigende sagsbehandlingstid er et positivt tegn på, at AES er på vej imod etable-
ring af en sund sagsportefølje. Da sager først regnes med i sagsbehandlingstiden, når de afsluttes, vil
sagsbehandlingstiden stige i perioder, hvor der afvikles gamle sager. Dette svarer også til, hvad der blev
redegjort for på den tekniske gennemgang for Beskæftigelsesudvalget den 21. februar 2017. Den sti-
gende sagsbehandlingstid er dermed udtryk for, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring afvikler de ældste
sager, og dermed at de borgere, der har ventet længst, nu får en afgørelse. Denne udvikling har en na-
turlig indflydelse på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, som anført i tabellen nedenfor:
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 490: Spm. om at oversende en oversigt over, hvor lang tid der går for at afgøre en arbejdsskadesag, til beskæftigelsesministeren
1776106_0003.png
Sagsbehandlingstiden for nye sager fordelt på afgørelsestype (januar-april 2017 – angivet i mdr.)
Januar
Februar
Marts
April
I alt
Erhvervsevnetab
Mén
Uden erstatning
Afvist
26,3
14,5
11,2
6,3
23,1
13,8
10,9
6,4
23,8
16,2
12,2
6,8
32,7
17,1
11,5
6,1
28,7
15,3
11,4
6,4
Samlet
8,5
8,4
9,3
9,8
9,0
Samme billede gør sig gældende for revisioner og genoptagelser, hvor den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i 2016 var på 13 måneder, mens den efter første kvartal i 2017 ligger på 15 måneder. Det bety-
der, at det ledelsesmæssige fokus, der har været på de ældste sager, begynder at slå igennem i stati-
stikken.
Bunkeafvikling
Indsatsen med at nedbringe antallet af sager over 2 år afvikles fortsat efter planen. I årets første måne-
der har vi arbejdet med nye sager og revisioner. Efter påske har vi sat fokus på de ældste af sagerne
med genoptagelse (hvor anmodningen om genoptagelse er modtaget frem til 31. marts 2014).
Samlet set har Indsats ETAB indtil nu behandlet ca. 30 pct. af de ca. 5.000 sager, som lå i bunken pr. 1.
januar 2017. Samtidig har vi oplevet, at opsigelser, som er projektets største risiko, har været holdt be-
hørigt indenfor rammen af det budgetterede. Generelt er der tilfredshed med opgaveløsningen, og både
nye og erfarne sagsbehandlere er motiverede af den arbejdsform, som projektet er tilrettelagt efter. Vi får
dermed god og værdifuld læring ifht. videre udvikling af den måde, vi tilrettelægger sagsbehandlingen i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplever desuden, at der er tilfredshed med den strategiske interes-
senthåndtering med månedlige opdateringer på hjemmesiden, som er en integreret del af projektet.
Veteraner
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har siden 2014 haft stort fokus på veteranområdet. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring bemærker efter afslutningen af første kvartal af 2017 en tendens til nedgang i anmeldel-
ser siden 2015, mens nedgangen især har været nævneværdig i 2016. Hvis tendensen for 1. kvartal af
2017 fortsætter, vil 2017 være det år, hvor Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har fået færrest antal an-
meldelser i perioden.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anerkender fortsat en stor andel af sagerne. Over 2/3 af de færdigbe-
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 490: Spm. om at oversende en oversigt over, hvor lang tid der går for at afgøre en arbejdsskadesag, til beskæftigelsesministeren
1776106_0004.png
handlede sager, er anerkendt.
Antallet af verserende veteransager er faldet fra godt 330 til 230 i perioden fra 2015 til 2017. Hovedpar-
ten af de resterende sager er fra 2016 og 2017. Samtidig ser vi en begyndende tendens til at sagens
alder falder, mens sagsbehandlingstiden så småt er stigende. Dette betyder, at vi afvikler de ældste sa-
ger, og dermed at vi så småt er på vej mod en sund sagsportefølje. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
arbejder desuden med en række initiativer til at understøtte denne udvikling yderligere.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anerkender fortsat en stor andel af sagerne. Over 2/3 af de færdigbe-
handlede sager, er anerkendt.
AES vil fortsat have veteranområdet som høj prioritet og vil fortsat arbejde på at optimere sagsbehand-
lingstiden så meget som muligt. For eksempel har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring bl.a. arbejdet med
at optimere det spørgebrev, som sendes til den skadelidte i forbindelse med sagsoplysningen. Målsæt-
ningen har været at sikre, at de relevante oplysninger indhentes med fokus på en god kundeoplevelse. I
udviklingsprocessen har vi været i dialog med HKKF og Veterancenteret, som har givet sparring i forhold
til udvikling af det nye brev.
Ny anmeldeplatform
Som bekendt barsler Arbejdsmarkedets Erhvervssikring med en ny anmeldeplatform, som bygger på en
god business case med betragtelig reduktion af driftsomkostningerne. Udviklingsprocessen er forløbet
relativt smidigt bl.a. fordi det har været muligt at arbejde ud fra ATPs teknologiplatform og ikke mindst
fordi samarbejdet med Arbejdstilsynet omkring udviklingen har været konstruktivt. Det ny EASY integre-
rer til CPR og CVR og bygger dermed på fællesoffentlige komponenter, så oplysninger myndighederne
har i forvejen ikke skal leveres af brugerne. Dette er i overensstemmelse med den fællesoffentlige digita-
liseringsstrategi og vil give en lettelse for alle brugere. Den nye anmeldeplatform har desuden bestået
den fællesoffentlige brugertest med gode karakterer.
Ved implementering af ny EASY sikres bedre, flere og mere fyldestgørende data om arbejdsulykker som
bl.a. benyttes i forbindelse med forebyggelse af arbejdsulykker. For brugerne opnås en let og smidig
anmeldelsesproces gennem væsentlig øget brugervenlighed, som desuden reducerer virksomhedernes
ressourceforbrug. Tilmed vil ny EASY være en driftsstabil løsning, der er tilgængelig når virksomhederne
ønsker at anmelde. Anmeldelserne vil være online tilgængelige for forsikringsselskaberne, i samme øje-
blik arbejdsgiveren har indsendt anmeldelsen.
Ny EASY forventes samlet set at generere en reduktion i tid fra arbejdsskaden indtræder og til sagen er
modtaget til behandling i rette instans. Dermed sikres en lettelse for arbejdsgiver, forsikringsselskaber
samt myndigheder – og ikke mindst en afledt effekt for den tilskadekomne kunde.
Der anmeldes årligt omkring 100.000 arbejdsulykker. Projektet har forventet og er i gang med at eftervi-
se en 10pct.effektivisering i forbindelse med gennemførelse af en anmeldelse. Dette vil formentlig betyde
en forventet samlet besparelse for virksomhederne på 1-5 mio. kr.Den nye platform lanceres den 17. juni
2017. De seneste uger er derfor gået med at minde brugere og øvrige interessenter om lanceringsdato-
en, som er særligt vigtig, da det gamle EASY lukker den samme dag.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 490: Spm. om at oversende en oversigt over, hvor lang tid der går for at afgøre en arbejdsskadesag, til beskæftigelsesministeren
1776106_0005.png
Fremtidigt fokus
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vil som nævnt ovenfor fortsat have fokus på at sikre stabil og sikker
drift også i de kommende år. Arbejdet for at etablere en sund sagsportefølje tilrettelægges med ud-
gangspunkt i solide driftsstyringsredskaber, som i den kommende tid integreres yderligere i den daglige
driftsledelse. Arbejdet med afviklingen af den ophobede bunke sager med høj sagsalder spiller i høj grad
en rolle i etableringen af en sund sagsportefølje, som derfor også har stor ledelsesmæssig bevågenhed.
Den største risiko i forhold til at nå i land med ambitionen er imidlertid medarbejderomsætning og fast-
holdelse af nye medarbejdere. Medarbejderomsætningen har indtil nu primært har været en faktor på
Østerbro, hvor det er særligt problematisk, når erfarne medarbejdere siger op. Udover at have stort fokus
på arbejdsglæde arbejder ledelsen derfor også med at forme og styrke organisationskulturen, så den
både understøtter de strategiske målsætninger og ikke mindst afspejler medarbejdernes tilfredshed og
fremtidsperspektiv. I den sammenhæng spiller særligt de nye centre spiller en positiv rolle.
Venlig hilsen
Anne Kristine Axelsson
direktør
5