Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1789068_0001.png
Til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
7.september 2017
Redegørelse for forlængede sagsbehandlingstider på udbetalingen
af barselsdagpenge
Udbetaling Danmarks bestyrelse modtog den 16. august 2017 en skriftlig henvendelse
fra beskæftigelsesministeren, hvori Udbetaling Danmarks bestyrelse bedes om at ud-
arbejde en skriftlig redegørelse vedrørende manglende udbetalinger af barselsdag-
penge.
Som led i Udbetaling Danmarks konkurrenceudsættelse af en række tidligere kommu-
nale IT-systemer blev et nyt system til udbetaling af barselsdagpenge sat i drift den 6.
juni 2017. I forbindelse med overgangen fra det gamle til det nye system har en plan-
lagt nedlukning af sagsbehandlingen medført forlængede sagsbehandlingstider for en
række borgere og virksomheder. Gennem iværksættelse af en række tiltag, herunder
tilførsel af ekstra ressourcer samt anvendelse af a conto-udbetalinger, er sagsbehand-
lingstiderne for udbetaling af barselsdagpenge normaliseret ved den månedlige udbe-
taling, der blev gennemført den 31. august 2017. Der er dog fortsat i mindre omfang
forlængede sagsbehandlingstider på udvalgte ændringer fra borgere, eksempelvis
ferie midt i orlov, og mere komplekse refusionssager til virksomheder. Det skal be-
mærkes, at de almindelige automatiske månedsudbetalinger, der er blevet foretaget i
det nye system siden idriftsættelsen er foregået planmæssigt.
Udbetaling Danmarks bestyrelse er løbende blevet orienteret om idriftsættelsen af det
nye IT-system til udbetaling af barselsdagpenge.
I det følgende redegøres nærmere for årsagerne til de forlængede sagsbehandlingsti-
der samt de tiltag, der er blevet iværksat for at sikre, at borgere og virksomheder
fremadrettet får behandlet deres ansøgninger inden for den af Udbetaling Danmarks
bestyrelse fastsatte frist. Bestyrelsen for Udbetaling Danmark har fastsat sagsbehand-
lingsfristen for behandlingen af sager om barselsdagpenge til 20 dage, hvilket betyder,
at 80-90 pct. af sagerne skal behandles indenfor 20 dage. I praksis har Udbetaling
Danmark dog historisk behandlet sagerne indenfor 15 dage.
Udbetaling Danmarks forberedelse op til overgangen til det nye IT-system
I forbindelse med overgangen fra det gamle til det nye IT-system har Udbetaling Dan-
marks behandling af barselsdagpengesager planmæssigt været indstillet i perioden fra
den 24. maj 2017 til den 5. juni 2017. Indstillingen af sagsbehandlingen er normal
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om at bede Udbetaling Danmark om en redegørelse for problemerne med det nye barselsdagpengesystem, til beskæftigelsesministeren
1789068_0002.png
praksis og nødvendig, når data skal konverteres fra et IT-system til et andet. Selve
konverteringen af data fra det gamle til det nye system tager flere dage og det er afgø-
rende, at der ikke ændres i de eksisterende sager eller tilføjes nye sager i denne peri-
ode, hvis konverteringen skal ske succesfuldt. Lukkeperioden har derfor været kendt
af Udbetaling Danmark gennem hele implementeringsperioden og er bevidst blevet
placeret i forbindelse med weekend og helligdage. Udbetaling Danmark ansatte derfor
ekstra vikarer til lukkeperioden og var dermed forberedt på at håndtere de manuelle
sager, som konverteringen af data ville medføre.
Udbetaling Danmarks drift har dertil også forberedt sig på at nedbringe sagsmæng-
derne til et lavere niveau end normalt forud for lukkeperioden. Dette ses tydeligt i ud-
betalingen af ydelseskroner i marts, april og maj 2017, hvor de var markant højere
sammenlignet med de tilsvarende måneder året før.
Endelig er både arbejdsgivere og borgere blevet opfordret til at indberette/ansøge
tidligere for, at Udbetaling Danmark har kunnet behandle sagerne inden den varslede
lukkeperiode. Udbetaling Danmark har blandt andet udsendt et orienteringsbrev til
virksomheder organiseret under Dansk Industri og Danske Erhverv, Håndværksrådets
medlemmer, lønservicebureauer, a-kasserne og regionerne, lagt telefonfraser på Ud-
betaling Danmarks Borger- og Kviklinje for barselsdagpenge samt opdateret borger.dk,
virk.dk og NemRefusion med information om lukkeperioden.
Konsekvenserne af lukkeperioden – ophobning af sager og flere telefonhenvendelser
Da borgerne løbende søger om barselsdagpenge og indberetter ændringer til deres
barselsorlov/barselsdagpenge, indkom der som forventet nye ansøgninger og ændrin-
ger i løbet af lukkeperioden, hvilket resulterede i en forventet ophobning af sager. Dis-
se er blevet behandlet efter idriftsættelsen af det nye IT-system den 6. juni 2017 i takt
med, at der indkom nye ansøgninger løbende, hvorfor sagsmængderne har været
større end normalt. Den øgede sagsmængde har resulteret i, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i en periode har ligget ca. 5 dage over den af bestyrelsen fastsatte
sagsbehandlingsfrist på 20 dage. Flere borgere har derfor oplevet, at deres sager ikke
er blevet behandlet inden for den frist, der fremgår af borger.dk.
Udbetaling Danmark har måttet erkende, at det har taget længere tid end først antaget
at komme tilbage til den normale drift med opfyldelse af sagsbehandlingsfristen på 20
dage. Dette skyldes, at kompleksiteten i forbindelse med konverteringen af data er
meget høj, og at Udbetaling Danmark har prioriteret at tjekke det konverterede data
ekstra grundigt for at sikre kvaliteten. Dette har resulteret i flere manuelle sager, og
Udbetaling Danmark har derfor undervurderet antallet af medarbejdere, der var behov
for, for at komme tilbage til den normale drift.
I tilgift til de større sagsmængder medførte enkeltsager omtale i medierne, som har
resulteret i væsentligt flere telefonopkald end normalt – også fra borgere der blot ville
sikre sig, at de ikke kom til at vente ligesom i de omtalte mediesager. Der har endvide-
re været eksempler på sager i pressen, hvor en borger har klaget over ikke at have
fået udbetalt sine barselsdagpenge, men hvor borgeren selv havde afvist Udbetaling
Danmarks tilbud om a conto-udbetaling af barselsdagpengene. Håndteringen af den
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om at bede Udbetaling Danmark om en redegørelse for problemerne med det nye barselsdagpengesystem, til beskæftigelsesministeren
1789068_0003.png
større mængde telefonhenvendelser gjorde det vanskeligt for Udbetaling Danmark at
behandle det planlagte antal sager.
Dertil kommer, at der i forbindelse med udbetalingerne den 30. og 31. juli 2017 kan
have været borgere, der har oplevet forsinkelser af deres udbetalinger som følge af en
udefrakommende driftsforstyrrelse i form af et nedbrud hos NemKonto, hvilket ligele-
des genererede flere telefonhenvendelser til Udbetaling Danmark.
Afhjælpningstiltag
For at håndtere det midlertidige pres på barselsdagpengeområdet har Udbetaling
Danmark iværksat en række afhjælpende tiltag, herunder:
Tilførsel af ekstra ressourcer til sagsbehandling og besvarelse af telefoner
Udvidede åbningstider på telefonerne
Anvendelse af a conto-udbetalinger
Særskilt orientering af borgere om dato for udbetalingen af deres barselsdag-
penge
For at genopnå en normal drift har Udbetaling Danmark tilført ekstra ressourcer på
barselsdagpengeområdet til både sagsbehandling og besvarelse af telefoner. Den
ekstra bemanding har ligeledes omfattet ekstra arbejde i hverdage og i weekenderne.
Dernæst har Udbetaling Danmark for at håndtere det stigende antal telefonopkald
udvidet åbningstiderne på telefonerne alle hverdage fra kl. 16 til kl. 18. Der er blevet
informeret om de udvidede åbningstider på borger.dk.
For det tredje har Udbetaling Danmark i de tilfælde, hvor borgere har henvendt sig
telefonisk om forsinkede udbetalinger af barselsdagpenge, sikret at borgeren fik sine
barselsdagpenge med det samme.
Endelig sendte Udbetaling Danmark den 16. august 2017 via meddelelse i eBoks en
orientering til de borgere, der havde ansøgt om barselsdagpenge og måtte forventes
at opleve en længere sagsbehandlingstid end de af bestyrelsen fastsatte 20 dage. Af
meddelelsen fremgik det, at Udbetaling Danmark ville udbetale borgerens barselsdag-
penge senest den 31. august 2017. Endvidere oplyste Udbetaling Danmark borgeren
om muligheden for at henvende sig telefonisk til Udbetaling Danmark, hvis borgeren
ikke kunne vente med sin udbetaling til den 31. august 2017.
For virksomheder med forlænget sagsbehandlingstid gælder ligeledes, at Udbetaling
Danmark løbende udbetaler refusion til virksomheder, der henvender sig. Den 18.
august 2017 sendte Udbetaling Danmark derfor ligeledes en orientering om forlænget
sagsbehandlingstid til de berørte virksomheder med tilbud om a conto-udbetaling til
virksomheder, som havde anmeldt og søgt om refusion, og hvor der ikke var brug for
at indhente yderligere oplysninger. Der har kun været få henvendelser fra virksomhe-
der, der har behov for en a conto-udbetaling. Udbetaling Danmark udbetaler dagligt
refusioner til virksomheder, men enkelte virksomheder vil dog stadig opleve en for-
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om at bede Udbetaling Danmark om en redegørelse for problemerne med det nye barselsdagpengesystem, til beskæftigelsesministeren
1789068_0004.png
længet sagsbehandlingstid. Dette relaterer sig i særlig grad til mere komplekse sager,
eksempelvis hvor refusionssagen vedrører flere arbejdsgivere, eller hvor der skal ind-
hentes lægeattest.
Nuværende status for udbetalingen af barselsdagpenge samt sagsbehandlingstider
Det nye IT-system til udbetaling af barselsdagpenge fungerer som det skal og udbetal-
te ved systemets første store månedlige udbetaling af barselsdagpenge den 29. juni
ca. 278 mio. kr. til ca. 25.000 borgere. Det nye IT-system er langt bedre end det forri-
ge og har foruden at reducere IT-omkostninger for kommunerne også medført, at Ud-
betaling Danmark fremover har et hurtigere og mere fleksibelt udbetalingssystem til
rådighed. NNIT, der er leverandør af det nye IT-system, har gjort en stor indsats i for-
bindelse med idriftsættelsen. Driftsmodning er dog normalt, og fejl kan ikke undgås,
men Udbetaling Danmark har sammen med leverandøren NNIT stor opmærksomhed
på at kontrollere ekstra i startfasen.
Med de iværksatte tiltag er Udbetaling Danmarks sagsbehandlingstider for udbetaling
af barselsdagpenge igen normaliseret efter den store månedlige udbetaling, der blev
gennemført den 31. august 2017, hvor Udbetaling Danmark udbetalte 294 mio. kr. til
27.319 borgere. Som tidligere beskrevet er der fortsat forlængede sagsbehandlingsti-
der på udvalgte ændringer fra borgere og mere komplekse refusionssager til virksom-
heder. Begge dele er i mindre omfang og under hurtig nedbringelse.
Udbetaling Danmark er meget tilfreds med det nye IT-system til udbetaling af barsels-
dagpenge, da det understøtter en hurtigere og mere fleksibel udbetaling til gavn for
såvel borgere som virksomheder. En væsentlig forudsætning for behandlingen af bar-
selsdagpengeansøgninger er dog fortsat, at alle nødvendige oplysninger fra henholds-
vis arbejdsgiver og borger er tilgængelige. Derfor vil der altid være sager, der vil have
en længere sagsbehandlingstid end den af bestyrelsen fastsatte frist.
Med venlig hilsen
Frank Jensen
Bestyrelsesformand for Udbetaling Danmark
4