Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1788246_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. juni 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
481 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
”I
en mail, jf. BEU alm del bilag 263, fra Lisbeth Risager Henriksen af 18. juni
2017 kl. 18.19 til ministeren og forligspartierne refereres det, at ministeren i et brev
til Bitten Vivi Jensen af 14. juni 2017 bl.a. har skrevet ”… at hvis der i beskæfti-
gelseslovgivningen er fastsat regler der fraviger retssikkerhedsloven, så har be-
skæftigelseslovgivningen forrang”. Kan ministeren bekræfte
dette, og vil ministe-
ren uddybe dette og herunder nævne eksempler på sådanne fravigelser, samt disses
konsekvenser for borgernes retssikkerhed?”
Endeligt svar:
Spørgsmål nr. 481:
13-09-2017
J.nr. 17/09634
Jeg kan bekræfte, at jeg i svaret til Bitten Vivi Jensen bl.a. skrev, som jeg er citeret
for i spørgsmålet. Citatet er dog efter min opfattelse taget ud af en sammenhæng,
idet jeg indledte afsnittet i svaret til Bitten Vivi Jensen med at bekræfte, at retssik-
kerhedsloven også gælder, når kommunerne løser opgaver på beskæftigelsesområ-
det.
Det fremgår dog af retssikkerhedslovens § 1, stk. 2, at der i anden lovgivning kan
være fastsat regler, der fraviger retssikkerhedsloven. Det er denne bestemmelse,
der var baggrund for den passus, som jeg er citeret for i svaret til Bitten Vivi Jen-
sen.
Udgangspunktet er, at bestemmelserne i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område - i daglig tale retssikkerhedsloven - gælder, når kommunerne og
Udbetaling Danmark behandler og træffer afgørelse i sager inden for de lovområ-
der, som retssikkerhedsloven gælder for.
Det er med hjemmel i lovens § 2, stk. 3, fastsat i retssikkerhedsbekendtgørelsen,
hvilke lovområder, som retssikkerhedsloven gælder for
enten helt eller delvis.
Inden for mit ministerområde drejer det sig bl.a. om lov om social pension, lov om
sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Retssikkerhedsloven supplerer de almindeligt gældende regler for krav til sagsbe-
handling og offentlig forvaltning, som findes i forvaltningsloven, offentlighedslo-
ven, persondataloven og den kommunale styrelseslov. Retssikkerhedsloven gælder
overordnet i forhold til de lovområder, som er omfattet af loven.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om ministeren kan bekræfte og uddybe, at hvis der i beskæftigelseslovgivningen er fastsat regler der fraviger retssikkerhedsloven, så har beskæftigelseslovgivningen forrang, til beskæftigelsesministeren
Som eksempler på fravigelser kan jeg nævne, at retssikkerhedslovens § 5 om hel-
hedsorienteret hjælp, råd og vejledning er fraveget til gunst for hurtig sagsbehand-
ling for borgeren ved pensionslovens § 17, stk. 2 og 3, der handler om henholdsvis
borgerens mulighed for at søge førtidspension på det foreliggende grundlag, og
muligheden for at ansøge om seniorførtidspension.
Som et andet eksempel kan jeg nævne pensionslovens § 18 a, hvor borgere i en for-
søgsperiode frem til den 30. juni 2019 kan afvise at modtage lægebehandling, her-
under lægebehandling, der er anbefalet af en sundhedskoordinator, uden at det kan
tillægges betydning ved vurderingen af borgerens ret til førtidspension. Dette er en
fravigelse af retssikkerhedslovens § 11, stk. 1, nr. 2, hvorefter myndigheden kan
anmode borgere, der søger om eller får hjælp, om at lade sig undersøge hos en læge
eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen, og er
således fraveget til gunst for borgeren.
Som et yderligere eksempel på fravigelse kan jeg nævne retssikkerhedslovens be-
stemmelser i §§ 6 og 7 om, at kommunen senest 8 uger efter første henvendelse om
løbende hjælp til forsørgelse skal foretage en samlet vurdering og tilrettelægge
hjælpen ud fra pågældendes situation og behov på længere sigt. Her fremgår det af
§ 7, 2. pkt., at disse bestemmelser ikke gælder personer, der er omfattet af et kon-
taktforløb efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, samt personer,
omfattet af et opfølgningsforløb efter kapitel 6 i lov om sygedagpenge, da disse
personer har individuelle forløb tilpasset deres behov.
Det er min opfattelse, at de nævnte eksempler på fravigelser fra retssikkerhedslo-
vens almindeligt gældende regler ikke har negative konsekvenser for borgernes
retssikkerhed.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2