Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
18. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 47 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 47:
J.nr. 20165200333
” ”Arbejdstilsynet har overtaget tilsynet med offshoreaktiviteterne, jf. offshoresik-
kerhedslovens § 63 a stk. 2 og 3:
”Stk. 2. Tilsynsmyndigheden etablerer en ordning for fortrolig indberetning til
tilsynsmyndigheden vedrørende sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer
i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter. Tilsynsmyndigheden må ik-
ke over for arbejdsgiveren eller andre oplyse, om der er modtaget en indbe-
retning.
Stk. 3. Tilsynsmyndigheden foretager, såfremt en konkret vurdering giver an-
ledning hertil, en nærmere undersøgelse af de indberetninger, der er nævnt i
stk. 2. Tilsynsmyndigheden må ikke over for arbejdsgiveren eller andre op-
lyse, at undersøgelsen foretages på baggrund af en indberetning.”
Dette er imidlertid i konflikt med den indberetningsordning Arbejdstilsynet op-
lyser om på deres hjemmeside ”Klag over arbejdsmiljøet offshore” (jf. http://
arbejdstilsynet.dk/da/brancher/offshore/offshore-olie-og-gasaktiviteter/klag-over-
arbejdsmiljoet-offshore).
Her hedder det bl.a.:
”Hvis din arbejdsgiver fx senere anmoder om aktindsigt, kan det dog være, at
vi har pligt til at oplyse, hvor klagen kommer fra.
Når du kontakter Arbejdstilsynet, beder vi dig typisk oplyse følgende:
Dit navn og tlf.nr. (Arbejdstilsynet kan ikke sikre dig anonymitet), hvis vi får
brug for yderligere oplysninger.”
Det kan være svært at se fortroligheden i denne indberetningsordning og det
er tvivlsomt, om Arbejdstilsynet vil få nogen indberetninger på disse vilkår.
Vil ministeren forklare denne modsætning/uoverenstemmelse imellem de an-
førte regler? ”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet, har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejds-
tilsynet, som oplyser følgende:
”§ 63 a, stk. 2 og 3 blev indsat i offshoresikkerhedsloven ved en ændring af loven,
som blev vedtaget af et enigt Folketing den 18. december 2014, jf. lovforslag nr. L
49. Bestemmelserne gennemfører artikel 22, stk. 1, i offshoresikkerhedsdirektivet
(2013/30/EU) om, at medlemsstaterne sikrer, at den kompetente myndighed iværk-
sætter mekanismer for fortrolig indberetning af sikkerheds- og miljøproblemer og