Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1769646_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
458 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Spørgsmål nr. 458:
J.nr. 217-2600
Ministeren bedes i forlængelse af det åbne samråd om museers tilbagebetaling af
afdragsfrie lån til Arbejdsmarkedets Feriefond, jf. BEU alm. del - samrådsspm. BL,
be- eller afkræfte, at Arbejdsmarkedets Feriefond tidligere advarede om konse-
kvenser for låntagerne i forbindelse med vedtægtsændringerne eller på et andet
tidspunkt.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, der har oplyst følgende:
”Styrelsen
sendte den 28. april 2014 udkast til nye vedtægter for Arbejdsmarkedets
Feriefond i høring hos Arbejdsmarkedets Feriefond og de organisationer og mini-
sterier, der sidder i bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Feriefond.
Af udkastet til vedtægterne fremgik som noget nyt, at Arbejdsmarkedets Feriefond
fremover fortrinsvis yder støtte til ferieophold for vanskeligt stillede familier og
børn, og at fonden derudover kunne støtte ferieformål, der både har et socialt og
kulturelt sigte.
Det fremgik endvidere, at fonden ikke længere yder støtte til erhvervelse af arealer,
opførelse, ombygning og indretning af bygninger o.l., men at der dog i ganske sær-
lige tilfælde kan ydes tilskud hertil, hvis tilskuddet understøtter ovennævnte for-
mål.
Styrelsen kan desuden oplyse, at dette indebar, at der ikke længere kunne ydes 25-
årige rente- og afdragsfrie lån.
Styrelsen har anmodet Arbejdsmarkedets Feriefond om deres bemærkninger.
Arbejdsmarkedets Feriefond har i den forbindelse oplyst, at de i høringssvar af 13.
maj 2014 anførte følgende:
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om at det var Arbejdsmarkedets Feriefonds direktion, der initierede de seneste vedtægtsændringer, til beskæftigelsesministeren
”Fonden ønsker et klart politisk mandat til at afvikle fondens låneportefølje samt
en klar legitimering af de værktøjer, der kan være nødvendigt at tage i brug for at
realiserer afviklingen. Fonden forslår følgende nye bestemmelse:
”§3, stk. 5, Fonden skal bestræbe sig på at afvikle eksisterende lånebevillinger,
Fonden kan dog forlænge eksisterende lånebevillinger, hvis konkrete forhold taler
herfor.”
Forslag til bemærkninger til § 3, stk. 5 (ny dot 4):
”§ 3, stk.5, tilvejebringer en klar hjemmel for fonden til aktivt at afvikle sine låne-
bevillinger. For at afvikle sine lån kan fonden tage en bred vifte af muligheder i
brug f.eks.: at give rabat hvis låntager indfrier lånet før tid, at sælge sine fordrin-
ger, at indgå individueller afdrags- eller andre afviklingsløsninger, at omgøre lån
til tilskud uden pantsikring evt. med en af fonden fastsat afskrivningsperiode, eller
helt at eftergive gælden.”
Styrelsen kan supplerende oplyse, at der efter høringen om de nye vedtægter blev
indarbejdet en ny bestemmelse i vedtægterne, hvoraf det fremgår, at fonden skal
afvikle eksisterende lånebevillinger, medmindre konkrete forhold taler imod.
I forbindelse med vedtægtsændringerne blev der ikke foretaget en vurdering af,
hvilke konsekvenser vedtægtsændringerne kunne have for konkrete låntagere.
Styrelsen kan endeligt oplyse, at pligten til aktivt at afvikle lån betyder, at fonden
skal arbejde aktivt for at afvikle sin låneportefølje og derfor ikke blot kan afvente
lånenes forfald, men at det ikke er muligt at gennemtvinge en indfrielse af lånene
før forfaldstid.
Vedtægter for AFF vedlægges til orientering.”
Jeg kan henholde mig til styrelsens oplysninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2