Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1769264_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karina Adsbøl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
14. juni 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
449 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 449:
Sagsnummer: 2017-3740
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 14. maj 2017 fra B.S. om jobafkla-
ringsforløb i Frederiksbergs kommune rehabiliteringsteam, jf. BEU alm. del - bilag
223 (internt)
Jeg vil gerne starte med at slå helt fast, at det ikke er
og aldrig har været
me-
ningen, at der skal iværksættes lange, udsigtsløse forløb i beskæftigelsessystemet.
Det er helt afgørende for regeringen, at flest muligt får den fornødne og rigtige
støtte til at komme tilbage til arbejdsmarkedet og væk fra passiv forsørgelse. Det
kræver, at vi alle har ekstra fokus på at få tilrettelagt gode forløb, hvor indsatsen
giver mening for den enkelte, og hvor borgerne føler sig hørt og bliver inddraget.
Det er forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob helt enig i, og vi
har derfor for nyligt vedtaget en ny initiativpakke på, som blandt andet skal sikre,
at ressourceforløb altid giver mening for den enkelte.
Det gælder selvfølgelig også for jobafklaringsforløb, og jeg vil allerede i denne
måned udsende en ny vejledning på området, som gør dette helt klart.
Jeg har som minister ikke mulighed for at gå ind i en konkret sag, da det er kom-
munerne, der administrerer lovgivningen og træffer afgørelse i konkrete sager på
beskæftigelsesområdet. Jeg har en grundlæggende forventning om, at kommunerne
overholder loven og foretager en ordentlig og grundig sagsbehandling.
Jeg vil gerne kommentere generelt på kommunernes sagsbehandling og afklaring af
udsatte borgeres arbejdsevne.
Der blev med reformen af reformen af førtidspension og fleksjob etableret tværfag-
lige rehabiliteringsteam i alle landets kommuner. Rehabiliteringsteamet indgiver
indstilling til kommunen om, hvad der skal ske i komplekse sager, herunder om der
skal iværksættes ressourceforløb, fleksjob eller tilkendes førtidspension.
Svar:
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 449: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/5-17 fra B.S. om jobafklaringsforløb i Frederiksbergs kommune rehabiliteringsteam, til beskæftigelsesministeren
Kommunerne skal i tilstrækkelig grad afklare den enkelte borgers situation så hur-
tigt som muligt, så borgeren får mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet på
de vilkår, som arbejdsevnen tillader.
Under et jobafklaringsforløb skal kommunen derfor løbende følge op og sikre sig,
at indsatsen tilpasses udviklingen i den sygemeldtes situation, og at den svarer til
den sygemeldtes behov. Igen skal kommunerne hele tiden sikre, at der er mål og
mening med indsatsen.
Kommunen skal løbende vurdere, om jobafklaringsforløb fortsat er den rigtige
ordning for borgeren, eller om borgerens situation har udviklet sig, så der i stedet
skal sættes noget andet i værk fx fleksjob eller førtidspension. Det fremgår klart af
den nuværende vejledning om jobafklaringsforløb, at et jobafklaringsforløb som
udgangspunkt skal være så kort som muligt med afsæt i den enkeltes situation.
Der kan og skal tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret, at borgerens ar-
bejdsevne er så varigt og væsentligt nedsat, at borgeren hverken nu eller i fremti-
den kan blive i stand til at forsørge sig selv, herunder i et fleksjob.
Jeg har sammen med forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob for
at sikre, at alle kommuner er fuldt ud opmærksomme på reglerne, for nyligt ud-
sendt en skrivelse til kommunerne, som indskærper, at ressourceforløb ikke må
trækkes unødigt i langdrag.
Jeg er som nævnt samtidig på vej med en ny vejledning om jobafklaringsforløb i
denne måned, som indskærper, at dette også gælder jobafklaringsforløb.
Der er også en evaluering af jobafklaringsforløb i gang. Når den er færdig, skal for-
ligskredsen bag sygedagpengereformen drøfte, om der er behov for justeringer af
ordningen og i så fald hvilke.
Borgeren har mulighed for at klage til borgmesteren, der er den øverste ansvarlige
for kommunens administration, hvis borgeren er utilfreds med kommunens sagsbe-
handling.
Borgerne har endvidere mulighed for at klage over kommunens afgørelse til Anke-
styrelsen. Begge klagemuligheder skal sikre borgerens retssikkerhed.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at vi har en særlig forpligtelse til at tage
os af de veteraner, der har taget krigens traumer med hjem i en sådan grad, at de
ikke kan klare et almindeligt hverdags- og arbejdsliv.
Vores veteraner har ydet en stor indsats for Danmark, og det skylder vi dem en stor
tak for. Regeringen og jeg er meget optaget af, at vi tager os godt af vores vetera-
ner, og at de får den rette hjælp, hvis de kommer til skade eller bliver syge som
følge af deres udsendelse.
Netop derfor har jeg iværksat en gennemgang af regler og praksis på arbejdsskade-
området i forhold til veteraner med PTSD. Jeg har i den sammenhæng haft møder
med en række veteranorganisationer, ligesom Beskæftigelsesudvalgets også har gi-
vet en række gode input i forbindelse med høringen om PTSD i februar 2017.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 449: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/5-17 fra B.S. om jobafklaringsforløb i Frederiksbergs kommune rehabiliteringsteam, til beskæftigelsesministeren
Vi har ad flere omgang afsat satspuljemidler til projekter, der har til formål at styr-
ke beskæftigelsesindsatsen for veteraner. Der blev således med den seneste satspul-
jeaftale for 2017 afsat 6 millioner kroner til en veteranindsats i årene 2017-2020
ved CABI. Midlerne fra denne pulje skal avendes til at tilrettelægge en indsats, der
supplerer allerede igangværende indsatser i kommunerne, Veterancentret og frivil-
lige foreninger mv.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3