Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
3. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 44 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 44:
J.nr. 16/16025
”Vil ministeren redegøre for lovgrundlaget for nyttejob, og i den forbindelse rede-
gøre for, om der er nogle typer job, som nyttejobbere ikke må udføre og om loven
fastsætter grænser for varighed eller hyppighed for den enkeltes beskæftigelse i
nyttejob? Vil ministeren redegøre for nyttejobberens retsstilling over for den kom-
munale arbejdsgiver, herunder hvilke sanktioner der kan idømmes, og om nytte-
jobberne har ret til at vælge en tillidsrepræsentant eller en talsmand, der nyder
samme beskyttelse som en tillidsrepræsentant?”
Svar:
Lovgrundlaget for nytteindsatsen findes i:
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 11 og § 23.
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. § 31.
Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 9.
Bekendtgørelse om organisering og understøttelse af en aktiv beskæftigelses-
indsats kapitel 3 og 4.
Et tilbud om nytteindsats kan gives til uddannelseshjælp- og kontanthjælpsmodta-
gere, integrationsydelsesmodtagere samt modtagere af midlertidig arbejdsmarkeds-
ydelse eller kontantydelse for, at de skal arbejde for deres ydelse. Derudover kan
nytteindsats gives som rådighedsafprøvende tilbud til dagpengemodtagere.
Borgere, der deltager i nytteindsats i kommunalt regi, må udelukkende varetage
opgaver, der ligger ud over den enkelte kommunes normerede niveau for opgave-
løsningen. En ydelse, som er en del af kommunens normale serviceniveau, kan ik-
ke udføres som nytteindsats.
Det betyder, at det der er en kommunal opgave i én kommune, ikke nødvendigvis
er det i en anden kommune. Derfor vil der også være forskel på nytteindsatsen i de
enkelte kommuner, og det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvad indhol-
det af nytteindsatsen skal være og sikre at reglerne er overholdt.
En person kan godt få tilbud om nytteindsats på den samme virksomhed flere gan-
ge, og der er ikke regler om, hvor lang tid der skal gå imellem tilbuddene på den
samme virksomhed med det samme indhold. Men det fremgår af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at et tilbud om nytteindsats kan have en varighed på op til 13