30. April 2015
Effekten af nytteindsatsen for unge i kontanthjælps-
systemet
Indledning
I forbindelse med kontanthjælpsreformen fra 2013 fik jobcentrene fra 1. januar
2014 pligt til, at lade de stærkeste kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere arbejde
for deres ydelse i form af blandt andet i en nytteindsats. Nytteindsatsen foregår på
en offentlig arbejdsplads og består overordnet set af at udføre samfundsnyttige
opgaver.
Intentionen med nytteindsatsen er, at kontant- og uddannelseshjælpsmodtagerne
skal arbejde for deres ydelse. Det adskiller sig overordnet fra den øvrige aktive-
ringsindsats ved, at fokus i den øvrige indsats er forbedringer af den lediges kvali-
fikationer. Derfor er nytteindsatsen også primært rettet mod de mest ressourcestær-
ke ledige, der ikke har andre problemer end ledighed.
I aftalen om kontanthjælpsreformen var der enighed om, at anvendelsen af nytte-
indsatsen løbende skal evalueres, hvilket denne analyse bidrager til. Formålet med
denne analyse er således, at undersøge om deltagelse i nytteindsatsen medvirker til,
at kontant- og uddannelseshjælpsmodtagerne hurtigere kommer i job eller uddan-
nelse.
Nytteindsatsen kan også tilbydes til ledige, der modtager arbejdsmarkedsydelse.
Den gruppe er dog ikke omfattet af denne analyse.
Sammenfatning
Analysen viser, at nytteindsatsen har den ønskede effekt for de unge, der modtager
uddannelseshjælp, og som er åbenlyst uddannelsesparate. Deltagelse i nytteindsat-
sen betyder således for den gruppe unge, at de hurtigere kommer i job eller uddan-
nelse.
Konkret sker der mere end en fordobling af afgangsraten fra uddannelseshjælp
under deltagelse i nytteindsats, da raten ændres med 136 pct.,
jf. tabel 1.
Det bety-
der, at deltagelse i nytteindsats ikke fastholder de unge i ledighed, men i stedet
tilskynder dem til at finde job og uddannelse.
Også efter afslutning på nytteforløbet findes en positiv effekt, idet der ligeledes
sker mere end en af fordobling job- eller uddannelseschancerne i en længere perio-
de herefter. Afgangsraten ændres således med 168 pct. Denne positive effekt efter
afslutning formodes enten at stamme fra, at udsigten til måske at skulle i nytteind-
sats igen øger job og uddannelsesafgangene, eller at nytteindsatsen rent faktisk har
givet kompetencer fx i form af at stå op om morgenen.