Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1680099_0001.png
Kvantitativ evaluering af
nytteindsatsen 2014
RAPPORT
29.maj 2015
J.nr. 2015-
Viden og Analyse/NNI og CHF
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
Indhold
1.
2.
2.1
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
4.
5.
6.
6.1
Sammenfatning ......................................................................................................... 1
Introduktion................................................................................................................ 4
Rapportens opbygning .......................................................................................... 5
Brugen af nytteindsats på landsplan.......................................................................... 6
Hvor meget fylder nytteindsats i aktiveringen? ...................................................... 6
Udviklingen i brugen af nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper ............................ 9
Udbredelse af nytteindsats på tværs af kommuner ............................................... 9
Varighed af nytteindsats...................................................................................... 11
Tidspunkt for nytteindsats ................................................................................... 13
Hvor etableres nytteindsats? ............................................................................... 15
Hvad får nytteindsatsmodtagerne af øvrige indsatser? ........................................... 16
Karakteristik af nytteindsatsmodtagere.................................................................... 17
Status efter nytteindsats .......................................................................................... 18
Arbejdsmarkedsstatus for ledige efter endt nytteindsats ..................................... 18
Kontanthjælp ................................................................................................................. 18
Uddannelseshjælp ......................................................................................................... 18
Arbejdsmarkedsydelse .................................................................................................. 19
Bilag 1. Datagrundlag ........................................................................................................... 21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
Tabeloversigt
Tabel 1. Omfang af nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper, 2014.......................................... 7
Tabel 2. Nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper i alt og målgruppen jobparate, åbenlyst
uddannelsesparate og AMY inkl. personer med påbegyndt ydelsesforløb før 2014,
december 2014....................................................................................................................... 8
Tabel 3. Nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper i primær målgruppe og AMY, december
2014. ...................................................................................................................................... 8
Tabel 4. Varighed af afsluttede nytteindsatsforløb fordelt på ydelser, 2014. ........................ 11
Tabel 5. Varighed af ydelsesforløb forud for nytteindsats, 2014. .......................................... 14
Tabel 6. Nytteindsatsforløb fordelt på stat, regioner og kommuner, 2014. ........................... 15
Tabel 7. Andel ydelsesmodtagere, som har modtaget øvrige indsatser forud for og efter
nytteindsats fordelt på ydelsesgruppe og indsats, 2014. ...................................................... 16
Tabel 8. Karakteristika for nytteindsatsmodtagere og samtlige på kontanthjælp, uddannel-
seshjælp og AMY, 2014. ...................................................................................................... 17
Tabel 9. Arbejdsmarkedsstatus for jobparate kontanthjælpsmodtagere efter endt nytteind-
sats, 2014. ............................................................................................................................ 18
Tabel 10. Arbejdsmarkedsstatus for åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodta-
gere efter endt nytteindsats, 2014. ....................................................................................... 19
Tabel 11. Arbejdsmarkedsstatus for AMY-modtagere efter endt nytteindsats, 2014. ........... 20
Figuroversigt
Figur 1 Nytteindsatsmodtagere som andel af de samlede målgrupper inkl. personer med
påbegyndt ydelsesforløb før 2014, 2014. ............................................................................... 9
Figur 2. Andel med nytteindsats fordelt på kommuner, 2014. .............................................. 10
Figur 3. Varighed af nytteindsatsforløb målt i antal uger fordelt på ydelser, 2014. ............... 12
Figur 4. Nytteindsatsforløb fordelt på ugentligt antal timer og ydelsesgrupper, 2014. .......... 13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1. Sammenfatning
Evalueringen af nytteindsatsen har til formål at belyse, om nytteindsats anvendes efter hen-
sigten. Ved hjælp af en kvantitativ tilgang belyses det, i hvilket omfang kommunerne benyt-
ter ordningen, for hvilke grupper den benyttes. Analysen undersøger endvidere, hvor mange
uger nytteindsatsforløbene varer, og hvor mange timer som de berørte personer er i nytte-
indsats.
Omfanget af nytteindsats
51.410 personer påbegyndte de tre første kvartaler af 2014 et ydelsesforløb som jobparate
kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere eller
modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse (AMY). 7.952 af disse svarende til 15 pct.
modtog nytteindsats i 2014.
88 ud af 94 jobcentre har i løbet af 2014 etableret nytteindsatsforløb i 93 af landets 98
kommuner. Der er ikke en umiddelbar sammenhæng mellem brugen af nytteindsats og stør-
relserne af de respektive kommuner, geografisk placering eller den samlede aktiverings-
grad.
Nytteindsats gives til den tiltænkte målgruppe
Målgruppen for nytteindsats er jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannel-
sesparate uddannelseshjælpsmodtagere. Derudover kan øvrige uddannelsesparate unge
samt aktivitetsparate på uddannelses- og kontanthjælp tilbydes nytteindsats. Modtagere af
den midlertidige arbejdsmarkedsydelse kan også tilbydes nytteindsats.
I 2014 var 93 pct. af kontanthjælpsmodtagerne, der modtog nytteindsats, visiteret jobparate.
Blandt uddannelseshjælpsmodtagerne var 81 pct. af de, der modtog nytteindsats i 2014, vi-
siteret åbenlyst uddannelsesparate. Nytteindsats tildeles således i høj grad til de mest res-
sourcestærke modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp samt AMY.
Nytteindsatsforløbenes varede i gennemsnit 6,5 uger
Nytteindsats må have en varighed på op til 13 uger. Den gennemsnitlige længde af nytte-
indsatsforløbene var i 2014 6,5 uger på tværs af ydelsesgrupperne. Blandt de jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere var
nytteindsatsforløbene oftest 1 uge lange. For AMY-modtagerne var forløbene oftest 13 uger.
Timekravet for AMY-modtagere overholdes
For AMY-modtagere gælder det, at nytteindsatsforløbene skal vare 20 timer ugentligt. 94
pct. af de registrerede nytteindsatsforløb i 2014 havde en varighed på 20 timer om ugen.
Timekravet overholdes således i langt de fleste nytteindsatsforløb for AMY-modtagere. 6
pct. af forløbene varede mere end 20 timer ugentligt. De 6 pct. dækker over ca. 400 forløb.
Kommunerne modtager 50 pct. refusion for personer på uddannelseshjælp og kontanthjælp,
hvis disse aktiveres i fx nytteindsats i 25 timer eller mere om ugen. 89 pct. af kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagernes nytteindsatsforløb er 25 timer eller derover. Kommunerne
har således ret til refusion i størstedelen af de tilfælde, hvor de tildeler nytteindsats.
Nytteindsats tilbydes i gennemsnit 11,2 uger efter ydelsesforløbet påbegyndes
For kontanthjælpsmodtagerne, som har påbegyndt deres ydelsesforløb i løbet af de første
tre kvartaler af 2014, går der i gennemsnit 14,3 uger af deres ledighedsforløb, før de modta-
ger nytteindsats. Uddannelseshjælpsmodtagerne tilbydes i gennemsnit nytteindsats 6,9 uger
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
efter deres ledighedsforløbs start, mens AMY-modtagerne tilbydes nytteindsats 12,1 uger
efter deres ydelsesforløbs start.
En større andel kommer i løntilskud og virksomhedspraktik efter deres nytteindsats-
forløb
11 pct. af de jobparate kontanthjælpsmodtagere, som har påbegyndt deres ydelsesforløb i
første halvår af 2014 og modtaget nytteindsats i løbet af 2014, har været i løntilskud eller
virksomhedspraktik forud for deres nytteindsatsforløb. Andelen, som kommer i løntilskud og
virksomhedspraktik efter endt nytteindsatsforløb, er 31 procent. Blandt uddannelseshjælps-
modtagerne har 8 pct. været i virksomhedspraktik forud for deres nytteindsatsforløb. Denne
andel er steget til 11 pct. efter endt nytteindsatsforløb.
Grundet dataafgrænsningen er det ikke muligt at se, hvilke øvrige indsatser AMY-modtagere
har modtaget forud for eller efter deres nytteindsats.
Nytteindsats etableres hovedsageligt i kommunerne
Det er muligt at etablere nytteindsatspladser hos offentlige institutioner i såvel stat som regi-
on og kommune. Det er endvidere muligt at etablere tilbud om nytteindsats i selvejende in-
stitutioner, hvis udgifter dækkes med mindst 50 pct. af offentlige tilskud.
I praksis etableres størstedelen af nytteindsatsforløbene i kommunalt regi. Ultimo 2014 blev
98 pct. af nytteindsatsforløbene på tværs af de tre ydelsesgrupper forankret i kommunerne.
Nytteindsats tildeles i overvejende grad til mænd
Blandt jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelses-
hjælpsmodtagere og AMY-modtagere er mænd overrepræsenteret blandt de, der har mod-
taget nytteindsats i 2014 sammenlignet med den samlede gruppe af hhv. jobparate, åben-
lyst uddannelsesparate og AMY-modtagere i 2014.
For de jobparate gælder det desuden, at personer med dansk herkomst er overrepræsente-
ret blandt nytteindsatsmodtagerne. Blandt AMY-modtagere med nytteindsats er personer
med dansk herkomst derimod en anelse underrepræsenteret sammenlignet med den sam-
lede gruppe af AMY-modtagere, mens ikke-vestlige indvandrere og efterkommere af ikke-
vestlige indvandrere er overrepræsenteret.
For åbenlyst uddannelsesparate afviger nytteindsatsmodtagerne ikke nævneværdigt fra den
samlede population på de udvalgte karakteristika bortset fra kønsfordelingen.
Stor afgang fra ydelsen efter endt nytteindsats
En stor andel af nytteindsatsmodtagerne afgår til uddannelse, beskæftigelse eller selvfor-
sørgelse efter endt nytteindsatsforløb.
Blandt de jobparate kontanthjælpsmodtagere, der har påbegyndt deres ydelsesforløb 1.
halvår 2014 og afsluttet deres nytteindsatsforløb senest i august 2014, er 24 pct. overgået til
beskæftigelse, ca. 9 pct. er overgået til selvforsørgelse og 8 pct. er overgået til uddannelse
13 uger efter endt nytteindsatsforløb. Hele 40 pct. er således overgået til beskæftigelse,
selvforsørgelse eller uddannelse efter endt nytteindsatsforløb. 57 pct. er stadig på kontant-
hjælp.
45 pct. af de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere er 13 uger efter
endt nytteindsatsforløb overgået til uddannelse, mens knap 40 pct. er overgået til beskæfti-
gelse eller selvforsørgelse. Tilsammen er 85 pct. af de åbenlyst uddannelsesparate overgå-
et til uddannelse, beskæftigelse eller selvforsørgelse 13 uger efter endt nytteindsatsforløb,
mens kun 14 pct. fortsat er på uddannelseshjælp.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
19 pct. af AMY-modtagerne er 13 uger efter endt nytteindsats overgået til beskæftigelse. 12
pct. er overgået til selvforsørgelse, og 4 pct. er startet på uddannelse. 35 pct. er således
overgået til beskæftigelse, selvforsørgelse eller uddannelse 13 uger efter endt nytteindsats-
forløb, mens 46 pct. fortsat er på AMY, og 7 pct. er overgået til hhv. kontanthjælp og syge-
dagpenge.
Den positive udvikling i ydelsesmodtagernes arbejdsmarkedsstatus efter endt nytteindsats-
forløb understøttes af Beskæftigelsesministeriets analyse af effekten af nytteindsats for un-
ge åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere. I denne analyse finder de, at
deltagelse i nytteindsats får de åbenlyst uddannelsesparate hurtigere i job eller uddannelse.
Konkret finder analysen, at afgangsraten fra uddannelseshjælp under såvel som efter delta-
gelse i nytteindsats mere end fordobles. Den første effektanalyse af nytteindsats finder så-
ledes, at deltagelse i nytteindsats ikke fastholder de unge i ledighed, men derimod tilskynder
dem til at finde job og uddannelse.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
2. Introduktion
Som led i kontanthjælpsreformen blev nytteindsats indført som et nyt redskab i den aktive
beskæftigelsesindsats. Nytteindsatsordningen trådte i kraft d. 1. januar 2014 og er således
endnu et forholdsvist nyt redskab i den aktive beskæftigelsesindsats.
Intentionen bag nytteindsats er, at alle, der kan arbejde, skal arbejde for deres ydelse. Og
omvendt, at personer, der ikke ønsker at arbejde, ikke kan få en ydelse. Med nytteindsats
skal ledige arbejde for deres ydelse ved at udføre samfundsnyttige opgaver på offentlige ar-
bejdspladser. Samtidig skal nytteindsatsen have et indhold, som giver den ledige mulighed
for at indgå i et arbejdsfællesskab.
Nytteindsats adskiller sig overordnet fra den øvrige aktiveringsindsats, ved at fokus ikke er
på opkvalificering eller forbedring af lediges kvalifikationer, men på at den enkelte skal ar-
bejde for sin ydelse.
Nytteindsats er rettet mod de mest ressourcestærke modtagere af kontanthjælp og uddan-
nelseshjælp, dvs. de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der venter
på at komme i gang med en uddannelse, og jobparate kontanthjælpsmodtagere, som ikke er
kommet i job inden for de første tre måneders ledighed.
Med aftale om den midlertidige arbejdsmarkedsydelse blev det også muligt at benytte nytte-
indsats til modtagere af arbejdsmarkedsydelse med virkning fra 1. januar 2014.
Endelig kan nytteindsats tilbydes de aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælps-
modtagere, men det vil sjældent være det mest hensigtsmæssige redskab for disse, da ud-
satte ledige ofte vil have behov for mere støttende indsatser.
Med beskæftigelsesreformen vil det pr. 1. juli 2015 være muligt for jobcentrene at beslutte
om en dagpengemodtager skal i rådighedsafprøvende tilbud og at anvende bl.a. nytteind-
sats som rådighedsafprøvende tilbud.
Nytteindsatsordningen er omfattet af en række værnsregler, der har til formål at hindre, at
nytteindsatsen fortrænger ordinære job og virker konkurrenceforvridende. Det fremgår af af-
talen om kontanthjælpsreformen, at der skal følges op på, om intentionerne i reformen reali-
seres. Derfor har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering gennemført en kvantitativ
evaluering af nytteindsatsordningen, som belyser, om nytteindsats anvendes efter hensig-
ten.
Nærværende rapport søger at afdække omfanget af nytteindsats blandt jobparate kontant-
hjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt modta-
gere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Der fokuseres på personer med ydelsesforløb
påbegyndt de første tre kvartaler af 2014, idet disse ledige er omfattet af de nye regler fra
starten af deres ledighedsforløb.
Rapporten skal ses i sammenhæng med en kvalitativ evaluering af nytteindsats, som er
gennemført af DAMVAD i starten af 2015 for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0008.png
Boks 1: Data
Evalueringen er baseret på registerdata fra henholdsvis Danmarks Statistik samt Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering. Der tages udgangspunkt i DREAM-registeret, som er en
forløbsdatabase baseret på data fra Beskæftigelses- og Undervisningsministeriet, CPR-
registeret samt SKAT. Datasættet omfatter samtlige personer, der har modtaget offentlige
overførselsindkomster. DREAM indeholder også oplysninger om beskæftigelse, der indsam-
les fra e-indkomst registreret.
Jobcentrene har kunnet give tilbud om nytteindsats fra 1. januar 2014. Denne evaluering er
således baseret på data for 2014. Idet kommunerne den 1. januar 2015 overgik til et nyt ind-
beretningssystem for den kommunale aktiveringsindsats, og STAR har omlagt kildedata for
aktiveringstilbud, er opdateringen af enkelte datagrupper forsinket. Denne forsinkelse gør, at
DREAM ikke er opdateret for december 2014. De indikatorer i rapporten, som er beregnet
på baggrund af DREAM, er således baseret på data for 2014 frem til ultimo november 2014,
medmindre andet er angivet.
Ydelseshistorikken i DREAM angives på ugeniveau. Den ugentlige ydelsesoplysning dannes
blot personen har været én dag på en ydelse. Denne opgørelsesmetode kan overvurdere
varigheden af nytteindsatsforløbene, når disse opgøres.
DREAM er desuden bygget op således, at der kun kan registreres én ugentlig ydelsesoplys-
ning. Der foretages derfor i nogle tilfælde en overskrivning af koder ved dannelsen af regi-
stret ud fra et prioriteringssystem, hvor virksomhedsrettede indsatser rangerer højere end
vejledning og opkvalificering. Dette medfører, at det ikke er muligt at se, hvorvidt og i så fald
hvilke øvrige indsatser ydelsesmodtagere har fået, mens de har fået nytteindsats.
Det tilgængelige data indeholder kun information om, at AMY-modtagerne har modtaget nyt-
teindsats, nytteindsatsens varighed og tidspunkt samt ydelsesforløbets varighed. Det er med
det tilgængelige data således ikke muligt at undersøge, hvilke øvrige indsatser AMY-
modtagerne har modtaget forud for eller efter deres nytteindsats. Det er heller ikke muligt at
se, hvor lang tid der går, før AMY-modtagerne får et aktivt tilbud. Det er kun muligt at under-
søge, hvornår i ydelsesforløbet AMY-modtagerne får nytteindsats.
Evalueringens datagrundlag beskrives nærmere i Bilag 1.
2.1 Rapportens opbygning
I kapitel 3 beskrives brugen af nytteindsats på landsplan fordelt på de tre ydelsesgrupper.
Herunder redegøres for udviklingen i brugen af nytteindsats i 2014, samt hvorvidt kommu-
nerne overholder de gældende regler for nytteindsats.
Kapitel 4 belyser, hvilke øvrige indsatser nytteindsatsmodtagerne får forud for og efter deres
nytteindsatsforløb, mens kapitel 5 præsenterer en række karakteristika for nytteindsatsmod-
tagerne, hvorved det er muligt at sammenligne gruppen af nytteindsatsmodtagere med den
samlede gruppe af hhv. jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere og AMY-modtagere.
Afslutningsvis redegøres der for de lediges arbejdsmarkedsstatus efter endt nytteindsatsfor-
løb i kapitel 6.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
3. Brugen af nytteindsats på landsplan
Der skelnes i rapporten mellem antal nytteindsatsforløb og antal personer med nytteindsats.
Samme person kan godt have haft flere nytteindsatsforløb. Derfor er antallet af forløb også
højere end antallet af personer med nytteindsats. Det fremgår af de enkelte figurer og tabel-
ler, om der er tale om antal personer eller forløb.
Der fokuseres overvejende på personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler
af 2014, idet disse ledige er omfattet af de nye regler fra starten af deres ydelsesforløb. Dog
vil der indledningsvist også ses på samtlige jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt AMY-modtagere, som har modtaget
nytteindsats i løbet af 2014, når den samlede udviklingen i brugen af nytteindsats over 2014
beskrives. Disse opgørelser vil således inkludere data for personer i de tre ydelsesgrupper,
som har påbegyndt deres ydelsesforløb forud for 2014.
Ved fortrinsvist at fokusere på personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler
af 2014 sikres bl.a. det mest retvisende billede af tidspunktet for nytteindsatsen i ydelsesfor-
løbet, som ikke forstyrres af, at personer, der har været på overførselsindkomst i flere år, ik-
ke har haft mulighed for at modtage nytteindsats før år 2014.
Denne afgrænsning sikrer desuden det mest retvisende billede af, hvordan nytteindsats på-
virker modtagernes arbejdsmarkedsstatus, da resultaterne ikke forstyrres af, at personer,
der har været på overførselsindkomst i flere år, muligvis har mere sammensatte udfordringer
og derfor ikke nødvendigvis vil have samme afgangsmønster som personer, der er kommet
ind i systemet senere.
Det fremgår af de enkelte figurer og tabeller, hvilken population resultaterne er baseret på.
3.1 Hvor meget fylder nytteindsats i aktiveringen?
51.410 personer påbegyndte de tre første kvartaler af 2014 et ydelsesforløb som jobparate
kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere eller
modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse (AMY), jf. Tabel 1. 7.952 af disse svarende
til 15 pct. modtog nytteindsats i 2014. De modtog i alt 10.393 nytteindsatsforløb. Nogle per-
soner har således haft mere end et nytteindsatsforløb.
Fordelt på ydelsesgrupper fik 7 pct. af de jobparate kontanthjælpsmodtagere, som påbe-
gyndte deres ydelsesforløb de første tre kvartaler af 2014, nytteindsats i løbet af 2014.
Blandt de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere fik 18 pct. nytteindsats
i løbet af 2014. Denne andel var 21 pct. blandt de AMY-modtagere, som påbegyndte ydel-
sesforløb de første tre kvartaler af 2014.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0010.png
Tabel 1. Omfang af nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper, 2014.
Jobparate
Antal berørte
Antal berørte med
nytteindsats
Andel med nytte-
indsats
Antal nytteindsats-
forløb
18.416
1.258
7%
1.585
Åbenlyst
uddannelsesparate
11.031
2.011
18 %
2.436
AMY
21.843
4.537
21 %
6.372
Samlet
51.410
7.952
15 %
10.393
Anm: Tabellen er baseret på tal for berørte personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler af 2014.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Det fremgår af aftalen om kontanthjælpsreformen, at jobparate kontanthjælpsmodtagere se-
nest efter tre måneder skal arbejde for deres kontanthjælp, fx i nytteindsats. Blandt jobpara-
te kontanthjælpsmodtagere med ydelsesforløb, som er påbegyndt i løbet af de første tre
1
kvartaler af 2014, og som har en varighed af mindst tre måneder , har 7 pct. fået nytteind-
sats, mens tilsvarende 7 pct. ikke har modtaget nogen form for aktiv indsats. 93 pct. har så-
ledes modtaget et aktivt tilbud inden for de første 3 måneder af deres ydelsesforløb.
For åbenlyst uddannelsesparate gælder det, at de inden for den første måned skal modtage
et aktivt tilbud. Blandt åbenlyst uddannelsesparate med ydelsesforløb påbegyndt de første
2
tre kvartaler af 2014 og en varighed af mindst en måned , har 13 pct. modtaget nytteindsats,
mens 22 pct. endnu ikke har modtaget en aktiv indsats. 78 pct. har således modtaget et ak-
tivt tilbus inden for den første måned af deres ydelsesforløb.
Som det fremgår af Boks 1 indeholder data kun information om, at AMY-modtagerne har
modtaget nytteindsats. Det er med det tilgængelige data således ikke muligt at undersøge,
hvilke øvrige indsatser AMY-modtagerne har modtaget. Det er heller ikke muligt at se, hvor
lang tid der går, før AMY-modtagerne får et aktivt tilbud.
Faktaboks 1 indeholder en status for antallet af nytteindsatsmodtagere i alt ultimo 2014. I
denne opgørelse indgår samtlige jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-
modtagere, som har modtaget nytteindsats i 2014, uanset deres ydelsesforløb opstart. Fak-
taboks 1 giver således en status på brugen af nytteindsats for de tre ydelsesgrupper ultimo
2014.
Det fremgår bl.a., at 7 pct. af samtlige jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-
modtagerne i december 2014 modtog nytteindsats. Sammenholdt med Tabel 1, hvor 15 pct.
af de jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-modtagerne med ydelsesforløb påbe-
gyndt i 2014 modtog nytteindsats, indikerer tallene, at nytteindsats fokuseres de nyledige.
Faktaboks 1. Status på antal nytteindsatsmodtagere i alt ultimo 2014.
163.900 personer var berørt af kontanthjælp, uddannelseshjælp eller midlertidig arbejds-
markedsydelse ved udgangen af 2014. Heraf var ca. 44.200 visiteret som jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og
AMY.
45 pct. af de jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannel-
1
2
Ca. 9.700 personer.
Ca. 10.000 personer.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0011.png
seshjælpsmodtagere og AMY-modtagerne var berørt af aktivering ultimo 2014. 7 pct. mod-
tog nytteindsats.
Tabel 2. Nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper i alt og målgruppen jobparate, åbenlyst ud-
dannelsesparate og AMY inkl. personer med påbegyndt ydelsesforløb før 2014, december
2014.
Ydelsesgrupper i
alt
Antal
Andel
Ydelsesmodtagere i alt
Ydelsesmodt. uden tilbud
Ydelsesmodt. med tilbud
Nytteindsats
163.863
91.985
71.878
3.524
100
56
44
2
Målgrupper i alt
Antal
44.186
24.238
19.948
3.301
Andel
100
55
45
7
Antal
Øvrige
Andel
100
57
43
0
119.677
67.747
51.930
223
Anm.: Tabellen indeholder tal for berørte personer i december 2014. Målgrupper i alt omfatter jobparate kontant-
hjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og AMY-modtagere. Øvrige omfatter
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere samt uddannelsesparate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere.
Kilde: Jobindsats.dk
Der var ved udgangen af 2014 ca. 29.000 jobparate kontanthjælpsmodtagere. Disse ud-
gjorde ca. 27 pct. af det samlede antal kontanthjælpsmodtagere ultimo 2014. 45 pct. af de
jobparate var ved udgangen af 2014 berørt af aktivering, jf. Tabel 3. 4 pct. af samtlige
jobparate modtog nytteindsats i december 2014.
Omkring 3.400 personer svarende til 8 pct. af samtlige uddannelseshjælpsmodtagere var
visiteret åbenlyst uddannelsesparate ved udgangen af 2014. 54 pct. af disse var berørt af
aktivering og 20 pct. modtog nytteindsats.
Ca. 11.800 personer modtog AMY i december 2014. 43 pct. af disse var berørt af aktive-
ring og 13 pct. fik nytteindsats.
Tabel 3. Nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper i primær målgruppe og AMY, december 2014.
Jobparate
Antal
Ydelsesmodtagere i alt
Ydelsesmodt. uden til-
bud
Ydelsesmodt. med til-
bud
Nytteindsats
Vejledning og opkvalifi-
cering
Ansættelse med løntil-
skud
Virksomhedspraktik
Voksenelever fra ledig-
hed
Ansættelse som jobrota-
tionsvikar
28.978
15.957
13.021
1.028
5843
2381
4371
0
598
Andel
100
55
45
4
20
8
15
0
2
Åbenlyst
AMY
uddannelsesparate
Antal
Andel
Antal
Andel
3.373
1.537
1.836
681
915
15
439
0
0
100
46
54
20
27
0
13
0
0
11.835
6.744
5.091
1.592
719
1.979
1.337
0
0
100
57
43
13
6
17
11
0
0
Anm.: Tabellen indeholder tal for berørte personer i december 2014.
Kilde: Jobindsats.dk
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0012.png
Langt de fleste kontanthjælpsmodtagere, som får nytteindsats, er visiteret jobparate. I 2014
var 93 pct. af de kontanthjælpsmodtagere, der modtog nytteindsats, visiteret jobparate.
Samme tendens gør sig gældende for uddannelseshjælpsmodtagerne. I 2014 var 81 pct. af
uddannelseshjælpsmodtagerne i nytteindsats visiteret som åbenlyst uddannelsesparate.
Nytteindsats tildeles således i høj grad til de mest ressourcestærke modtagere af kontant-
hjælp, uddannelseshjælp samt AMY.
3.2 Udviklingen i brugen af nytteindsats fordelt på ydelsesgrupper
Udviklingen i brugen af nytteindsats har været stigende i løbet af 2014. Blandt samtlige
jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-modtagere i 2014 – og således ikke kun
personer med ydelsesforløb påbegyndt i 2014 – er andelen af personer med nytteindsats
steget fra 0,7 pct. i januar til ca. 9 pct. i oktober og november og faldet igen til 7 pct. i de-
cember, jf. Figur 1.
Figur 1 Nytteindsatsmodtagere som andel af de samlede målgrupper inkl. personer med påbe-
gyndt ydelsesforløb før 2014, 2014.
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Jobparate
Åbenlyst uddannelsesparate
AMY
Samlet
Anm.: Figuren er baseret på tal målt i berørte personer.
Kilde: Jobindsats.dk
Andelen af samtlige jobparate kontanthjælpsmodtagere, som modtager nytteindsats, er ste-
get fra 0,5 pct. i januar 2014 til 4 pct. i december 2014. Blandt alle åbenlyst uddannelsespa-
rate i 2014 er andelen med nytteindsats steget fra 2 pct. i januar 2014 til 20 pct. i december
2014, mens andelen af AMY-modtagere med nytteindsats er steget fra 1 pct. til 14 pct. ulti-
mo 2014.
3.3 Udbredelse af nytteindsats på tværs af kommuner
88 ud af 94 jobcentre har i løbet af 2014 etableret nytteindsatsforløb i 93 af landets 98
kommuner. Af Figur 2 fremgår brugen af nytteindsats på tværs af landets kommuner for
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0013.png
jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-modtagere med ydelsesforløb påbegyndt
de tre første kvartaler af 2014.
På tværs af kommunerne modtog op til 44 pct. af de jobparate, åbenlyst uddannelsesparate
og AMY-modtagerne nytteindsats i 2014. I gennemsnit modtog 15 pct. af disse ydelses-
grupper nytteindsats.
Figur 2. Andel med nytteindsats fordelt på kommuner, 2014.
Anm.: Figuren er baseret på tal for jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelses-
hjælpsmodtagere og AMY-modtagere med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler af 2014.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Ved de mørkeblå kommuner modtager 20 pct. eller mere nytteindsats. I 31 kommuner mod-
tager 20 pct. eller mere af de jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-modtagere
med påbegyndt ydelsesforløb de tre første kvartaler af 2014 nytteindsats. I 9 kommuner
modtog 15-20 pct. nytteindsats, og i andre 20 kommuner modtog 10-15 pct. nytteindsats. I
21 kommuner modtog 5-10 pct. nytteindsats, og i 17 kommuner fik under 5 pct. nytteindsats.
Det skal bemærkes, at hvis der er store forskelle på tværs af kommuner i længden af ledig-
hedsforløbene, kan dette påvirke sammenligningen, når man opgør andelen af nytteind-
satsmodtagere som andel af berørte personer.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0014.png
Der er ikke en umiddelbar sammenhæng mellem brugen af nytteindsats og størrelserne af
3
de respektive kommuner , ligesom der heller ikke er tydelige geografiske forskelle at spore i
brugen af nytteindsats, jf. Figur 2. Der er ligeledes ingen umiddelbar sammenhæng mellem
brugen af nytteindsats og den samlede aktiveringsgrad.
3.4 Varighed af nytteindsats
Lovgivningen stiller få og enkelte krav til varigheden og det ugentlige omfang af nytteindsat-
sen, jf. Faktaboks 2.
Faktaboks 2: Varighed af nytteindsats.
Nytteindsats kan have en varighed på op til 13 uger.
Det er ikke muligt at forlænge et tilbud om nytteindsats. Det er kun tilladt at give et nyt tilbud
med nytteindsats i samme virksomhed, hvis der er tale om en anden arbejdsfunktion.
For AMY-modtagere gælder det, at nytteindsatsen skal vare 20 timer ugentligt.
I 2014 havde nytteindsatsforløbene en gennemsnitlig varighed på 6,5 uger på tværs af de
tre ydelsesgrupper, jf. Tabel 4. AMY-modtagernes nytteindsatsforløb var i gennemsnit læn-
gere end kontant- og uddannelseshjælpsmodtagernes med 7, 2 uger sammenlignet med
hhv. 5,7 og 5,3 uger.
Tabel 4. Varighed af afsluttede nytteindsatsforløb fordelt på ydelser, 2014.
Jobparate
Gennemsnitligt antal uger
Gennemsnitligt antal timer pr. uge
Antal forløb
5,7
30,6
1.585
Åbenlyst
uddannel-
sesparate
5,3
29,5
2.436
AMY
7,2
20,6
6.372
Samlet
6,5
24,2
10.393
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Anm.: Tabellen er baseret på nytteindsatsforløb i 2014 for personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvarta-
ler af 2014. Opgørelsesmetoden i DREAM kan påvirke data om varighed af ydelses- samt indsatsforløb, da der regnes
i hele uger i DREAM, og der derfor ikke opdeles på eksempelvis halve uger.
De jobparate kontanthjælpsmodtageres nytteindsatsforløb havde oftest en varighed af 1
uge, jf. Figur 3. 15 pct. af nytteindsatsforløbene havde en varighed af 1 uge. 60 pct. af forlø-
bene var 1 til 5 uger lange. 8 pct. af forløbene var 13 uger lange.
Blandt de åbenlyst uddannelsesparate varede nytteindsatsforløbene oftest 1 uge. 16 pct. af
forløbene havde en varighed af 1 uge. 62 pct. var 1 til 5 uger lange. 5 pct. af forløbene vare-
de 13 uger.
For AMY-modtagerne var nytteindsatsforløbene oftest 13 uger lange. 26 pct. af nytteindsats-
forløbene havde således en varighed af 13 uger. 47 pct. af forløbene varede 1 til 5 uger.
3
Sammenhængen mellem nytteindsats og kommunestørrelse er testet i en regressionsmodel, og
sammenhængen er ikke signifikant på et 5 pct. niveau.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0015.png
Figur 3. Varighed af nytteindsatsforløb målt i antal uger fordelt på ydelser, 2014.
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
1 uge
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 mere
uger uger uger uger uger uger uger uger uger uger uger uger end
13
uger
Jobparate
Åbenlyst uddannelsesparate
AMY
Anm.: Figuren er baseret på tal for berørte personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler af 2014. Op-
gørelsesmetoden i DREAM kan påvirke data om varighed af ydelses- samt indsatsforløb, da der regnes i hele uger i
DREAM, og der derfor ikke opdeles på eksempelvis halve uger.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Det er ifølge lovgivningen ikke muligt at forlænge et tilbud om nytteindsats. 5 pct. af de af-
sluttede nytteindsatsforløb har imidlertid en varighed på mere end 13 uger, dvs. længere
end varighedsbegrænsningen. Det skal her bemærkes, at det ikke er undersøgt, om dette
kan skyldes fx sygdom under nytteindsatsen, som kan forlænge tilbuddets varighed.
Fordelt på ydelsesgrupper har ca. 5 pct. af de afsluttede nytteindsatsforløb blandt jobparate
med ydelsesforløb påbegyndt de tre første kvartaler af 2014 en varighed på mere end 13
uger, jf. Figur 3. For uddannelseshjælpsmodtagere er denne andel 2 pct., mens 7 pct. af de
registrerede nytteindsatsforløb for AMY-modtagerne havde en varighed på mere end 13
uger.
Langt hovedparten af de ca. 10.400 nytteindsatsforløb har således en varighed under 13
uger og opfylder dermed de formelle krav til ordningen. De relativt få forløb der har en varig-
hed over 13 uger kan skyldes dataafgrænsninger, som kan gøre det svært at identificere
den præcise længde af forløbene, jf. Boks 2.
Boks 2: Dataafgrænsning i forbindelse med nytteindsatsforløbenes varighed.
Opgørelsesmetoden i DREAM kan imidlertid påvirke data om varighed af nytteindsatsforlø-
bene, da der i DREAM regnes i hele uger, og der derfor ikke opdeles på eksempelvis halve
uger. Hvis personer starter på nytteindsats midt i en uge rundes der op til en hel uge. Det
samme gælder, hvis man stopper midt i en uge. Der er med denne opgørelsesmetode såle-
des risiko for, at varigheden af forløbene overvurderes.
For at tage højde for denne risiko, kan kontrolgrænsen for varigheden af nytteindsatsforlø-
bene sættes til 15 uger. 0,4 pct. af de jobparates nytteindsatsforløb er længere end 15 uger.
For de åbenlyst uddannelsesparate er denne andel 0,5 pct., mens 0,4 pct. af AMY-
modtagernes nytteindsatsforløb har en varighed på mere end 15 uger.
.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0016.png
Figur 4. Nytteindsatsforløb fordelt på ugentligt antal timer og ydelsesgrupper, 2014.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
under 10 10-15 timer 16-20 timer præcis 20 20-25 timer 25-32 timer
timer
timer
Jobparate
Åbenlyst uddannelsesparate
AMY
over 32
timer
Anm.: Figuren er baseret på tal for berørte personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler af 2014.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Det gennemsnitlige timetal per uge er 24,2 timer på tværs af ydelsesgrupperne, jf. Tabel 4.
For de jobparate og åbenlyst uddannelsesparate varer nytteindsatsforløbene omkring 30 ti-
mer per uge i gennemsnit.
Kommunerne modtager 50 pct. refusion for personer på uddannelseshjælp og kontanthjælp,
hvis disse aktiveres i fx nytteindsats i 25 timer eller mere om ugen. 89 pct. af nytteindsatsfor-
løbene for kontant- og uddannelseshjælpsmodtagerne er 25 timer om ugen eller derover, jf.
Tabel 4. Kommunerne har således ret til refusion i størstedelen af de tilfælde, hvor de tilde-
ler nytteindsats.
For AMY-modtagere gælder det, at nytteindsatsforløbene skal vare 20 timer ugentligt. Figur
4 viser, at 94 pct. af de registrerede nytteindsatsforløb i 2014 havde en varighed på 20 timer
4
om ugen. 6 pct. af forløbene varede mere end 20 timer ugentligt og 0,2 pct. af forløbene
mindre end 20 timer ugentligt. Timekravet overholdes således i langt de fleste nytteindsats-
forløb for AMY-modtagere.
3.5 Tidspunkt for nytteindsats
Der er få og enkelte krav til, hvornår i et ydelsesforløb nytteindsats må benyttes som et til-
bud efter LAB, jf. Faktaboks 3.
4
De 6 pct. som overstiger timereglen dækker over ca. 400 forløb. Heraf var 0,2 pct. mellem 20 og 25
timer om ugen, 3,2 pct. var 25-32 timer om ugen, og 2,6 pct. havde mere end 32 timer om ugen.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0017.png
Faktaboks 3: Tidspunkt for nytteindsats.
Nytteindsats kan gives til jobparate kontanthjælpsmodtagere, som ikke er kommet i job in-
den for de første tre måneders ledighed, og til åbenlyst uddannelsesparate efter en måneds
ledighed samt til AMY-modtagere senest efter 4 uger på AMY.
Nytteindsats kan iværksættes tidligere, når kommunen vurderer, at det er relevant, herunder
hvis der opstår tvivl om den jobparates rådighed.
Blandt de jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-modtagerne med ydelsesforløb
påbegyndt de tre første kvartaler af 2014 går der i gennemsnit 11,2 uger fra ydelsesforløbet
påbegyndes, til ydelsesmodtageren får nytteindsats, jf. Tabel 5.
Tabel 5. Varighed af ydelsesforløb forud for nytteindsats, 2014.
Jobparate
Gennemsnitligt antal uger
Højeste 25 pct.
Laveste 25 pct.
Antal forløb
14,3
20
5
1.585
Åbenlyst
uddannelsesparate
6,9
9
3
2.436
AMY
12,1
16
6
6.372
Samlet
11,2
16
5
10.393
Anm.: Opgørelsesmetoden i DREAM kan påvirke data om varighed af ydelses- samt indsatsforløb, da der regnes i he-
le uger i DREAM, og der derfor ikke opdeles på eksempelvis halve uger. Antal uger af 2014 forud for påbegyndelse af
nytteindsats er tiden frem til det første nytteindsatsforløb.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
For jobparate kontanthjælpsmodtagere går der i gennemsnit 14,3 uger af deres ledigheds-
forløb, før de modtager nytteindsats. For det nedre kvartil, dvs. de 25 pct. af de jobparate
med korteste tid på ydelse forud for deres nytteindsatsforløb, går der højest 5 uger af deres
ledighedsforløb, før de modtager nytteindsats, mens der for det øvre kvartil, dvs. de 25 pct.
af de jobparate med længst tid på ydelse forud for deres nytteindsatsforløb, går mindst 20
uger og højest 42 uger af deres ydelsesforløb, før de modtager nytteindsats
Det fremgår af aftalen om kontanthjælpsreformen, at jobparate kontanthjælpsmodtagere se-
nest efter 3 måneder skal arbejde for deres kontanthjælp, fx i nytteindsats, jf. Faktaboks 3.
Der går i gennemsnit 14,3 uger fra ydelsesforløbet påbegyndes til kontanthjælpsmodtagerne
tilbydes nytteindsats. Da Tabel 5 blot fortæller, hvornår i ydelsesforløbet nytteindsatsen på-
begyndes, er det ikke muligt at besvare, hvorvidt reglen om aktivering inden for 3 måneder
overholdes alene på baggrund af Tabel 5, eftersom kontanthjælpsmodtagerne kan have fået
en anden indsats forud for deres nytteindsatsforløb.
93 pct. af de jobparate kontanthjælpsmodtagere med påbegyndt ydelsesforløb i 2014 og
nytteindsats i 2014 havde modtaget aktivering i form af enten vejledning og opkvalificering,
løntilskud, virksomhedspraktik eller nytteindsats i løbet af de 3 første måneder af deres
ydelsesforløb. 7 pct. havde ikke modtaget aktivering i løbet af de 3 første måneder.
Blandt åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere går der i gennemsnit 6,9
uger af deres ledighedsforløb, før de modtager nytteindsats. For det nedre kvartil går der
højest 3 uger, mens der for det øvre kvartil går mindst 9 uger og højest 41 uger af deres nyt-
teindsatsforløb, før de modtager nytteindsats.
Jf. Faktaboks 3 skal åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere aktiveres
senest efter 1 måned. For åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere med
påbegyndt ydelsesforløb og nytteindsats i 2014 har 78 pct. modtaget aktivering i løbet af
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0018.png
den første måned af deres ydelsesforløb. 22 pct. havde ikke modtaget aktivering i løbet af
den første måned.
For AMY-modtagerne med påbegyndt ydelsesforløb de tre første kvartaler af 2014 går der i
gennemsnit 12,1 uger af deres ledighedsforløb, før de modtager nytteindsats. For det nedre
kvartil går der højest 6 uger, mens der for det øvre kvartil gå mindst 16 uger og højest 44
uger af deres ledighedsforløb, før de modtager nytteindsats.
For AMY-modtagere er der krav om, at de har modtaget et virksomhedsrettet aktiveringstil-
bud senest efter 4 uger. Det tilgængelige data gør det ikke muligt at undersøge, hvor lang tid
der går, før de modtager et aktivt tilbud, da der kun er oplysninger om nytteindsats til rådig-
hed. AMY-modtagerne kan altså have fået en anden indsats forud for deres nytteindsatsfor-
løb. Af Tabel 5 er det dog muligt at se, hvor lang tid der går, før de modtager nytteindsats.
22 pct. af AMY-modtagerne har fået nytteindsats inden for de første 4 uger.
Opgørelsesmetoden i DREAM kan imidlertid påvirke data om varighed af ydelsesforløbene
forud for nytteindsats, da der i DREAM regnes i hele uger, og der derfor ikke opdeles på ek-
sempelvis halve uger jf. Boks 1.
3.6 Hvor etableres nytteindsats?
Det er ifølge reglerne muligt at etablere nytteindsatspladser hos offentlige institutioner i så-
vel stat som region og kommune. Det er endvidere muligt at etablere tilbud om nytteindsats i
selvejende institutioner, hvis udgifter dækkes med mindst 50 pct. af offentlige tilskud.
I praksis etableres størstedelen af nytteindsatsforløbene i kommunalt regi. I 2014 blev 98
pct. af nytteindsatsforløbene på tværs af de tre ydelsesgrupper forankret i kommunerne.
Fordelt på ydelsesgrupper er billedet nogenlunde uændret. Dog oprettes en større andel af
nytteindsatsforløbene for AMY-modtagere i stat, regioner og selvejende institutioner sam-
menlignet med nytteindsatsforløbene for kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere, jf. Tabel
6.
Tabel 6. Nytteindsatsforløb fordelt på stat, regioner og kommuner, 2014.
Kontanthjælp Uddannelseshjælp
Andel
Nytteindsats i stat
Nytteindsats i region
Nytteindsats i kommune
Nytteindsats i selvej. inst.
Nytteindsats i alt
0,4
0,4
98,7
0,5
100
Andel
0,6
0,6
98,8
0,0
100
AMY
Andel
1,3
0,9
96,9
0,8
100
Samlet
Andel
0,8
0,7
98,0
0,5
100
Anm.: Tabellen er baseret på tal målt i berørte personer for 2014.
Kilde: Jobindsats.dk
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0019.png
4. Hvad får nytteindsatsmodtagerne af øvrige indsatser?
Kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere kan ud over nytteindsats modtage en række an-
dre aktiveringstilbud. Nedenfor er der en oversigt over, hvilke andre tilbud de jobparate og
åbenlyst uddannelsesparate, som har påbegyndt deres ydelsesforløb 1. halvår af 2014 og
modtaget nytteindsats i løbet af 2014, har modtaget forud for og efter deres nytteindsatsfor-
løb. Tabellen er baseret på 473 jobparate kontanthjælpsmodtagere og 937 åbenlyst uddan-
nelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der påbegynder ydelsesforløb 1. halvår 2014.
Databegrænsningen for AMY-modtagerne betyder, at det ikke er muligt at se, hvilke øvrige
indsatser AMY-modtagere har fået forud for eller efter deres nytteindsats. Det er desuden
ikke muligt at se, hvorvidt nytteindsatsmodtagerne har modtaget øvrige indsatser, imens de
fik nytteindsats.
Af Tabel 7 fremgår det, at knap 30 pct. af de 473 jobparate, som er kommet på kontanthjælp
i første halvår af 2014 og har modtaget nytteindsats, har modtaget vejledning og opkvalifice-
ring forud for deres nytteindsatsforløb. Andelen af jobparate kontanthjælpsmodtagere, som
modtager vejledning og opkvalificering efter endt nytteindsatsforløb, er ca. 24 procent.
En større andel (ca. 31 pct.) af de jobparate kommer i løntilskud og virksomhedspraktik efter
deres nytteindsatsforløb sammenlignet med ca. 11 pct. før deres nytteindsatsforløb.
Tabel 7. Andel ydelsesmodtagere, som har modtaget øvrige indsatser forud for og efter nytte-
indsats fordelt på ydelsesgruppe og indsats, 2014.
Jobparate
Før
Vejledning og opkvalificering
Ansættelse med løntilskud
Virksomhedspraktik
Antal personer
29,6
0,8
10,6
473
Efter
24,3
7,2
23,9
Åbenlyst uddan-
nelsesparate
Før
35,8
0,0
7,9
937
Efter
14,9
0,1
11,3
Før
Samlet
Efter
18,1
2,5
15,5
33,7
0,3
8,8
1.410
Anm.: Tabellen indeholder ikke data for AMY-modtagere. Tallene for før nytteindsats dækker over øvrige aktiveringstil-
bud (ekskl. mentor, jobrotation og voksenelever) givet i ydelsesforløbet op til det første forløb i nytteindsats, mens tal-
lene efter nytteindsats dækker over øvrige aktiveringstilbud givet i ydelsesforløb efter det første forløb i nytteindsats.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Blandt de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere med ydelsesforløbs-
opstart 1. halvår 2014 og nytteindsats i 2014 har ca. 36 pct. modtaget vejledning og opkvali-
ficering forud for deres forløb. 15 pct. modtager vejledning og opkvalificering efter endt nyt-
teindsatsforløb. 8 pct. har forud for deres nytteindsatsforløb været i virksomhedspraktik.
Denne andel er steget til 11 pct. efter endt nytteindsatsforløb.
De lavere andele med øvrige indsatser efter endt nytteindsatsforløb skal sammenholdes
med, at flere er overgået til uddannelse, beskæftigelse, selvforsørgelse og lignende og der-
for ikke længere modtager ydelsen. Der fokuseres på denne gruppe i Kapitel 6, når der ses
på nytteindsatsmodtagernes arbejdsmarkedsstatus efter endt nytteindsatsforløb.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0020.png
5. Karakteristik af nytteindsatsmodtagere
Nytteindsats er blandt jobparate, åbenlyst uddannelsesparate og AMY-modtagere med på-
begyndt nytteindsatsforløb de tre første kvartaler af 2014 tildelt personer i alderen 18 til 64
år. Gennemsnitsalderen blandt modtagerne er 37 år. 52 pct. af nytteindsatsmodtagerne er
mænd, og 24 pct. er registreret som gift.
På tværs af de tre ydelsesgrupper er mænd overrepræsenteret blandt de, der har modtaget
nytteindsats i 2014 sammenlignet med den samlede gruppe af jobparate, åbenlyst uddan-
nelsesparate og AMY-modtagere med påbegyndt nytteindsatsforløb de første tre kvartaler af
2014.
For de jobparate gælder det desuden, at personer med dansk herkomst er overrepræsente-
ret blandt nytteindsatsmodtagerne. Blandt AMY-modtagere med nytteindsats er personer
med dansk herkomst derimod en anelse underrepræsenteret sammenlignet med den sam-
lede gruppe af AMY-modtagere, mens ikke-vestlige indvandrere og efterkommere af ikke-
vestlige indvandrere er overrepræsenteret blandt nytteindsatsmodtagerne.
For åbenlyst uddannelsesparate afviger nytteindsatsmodtagerne ikke nævneværdigt fra den
samlede population på de udvalgte baggrundskarakteristika bortset fra kønsfordelingen.
Tabel 8. Karakteristika for nytteindsatsmodtagere og samtlige på kontanthjælp, uddannelses-
hjælp og AMY, 2014.
Åbenlyst
Jobparate
AMY
uddannelsesparate
Nytteind-
Nytteind-
Nytteind-
sats-
Alle
sats-
Alle
sats-
Alle
modt.
berørte
modt.
berørte
modt.
berørte
Antal personer
Alder
Køn
Kvinde
Mand
Civilstand
Gift
Enlig
Herkomst
Dansk
Ikke-vestlige
indv./efterkommere
Vestlige
indv./efterkommere
1.258
41
18.416
39
2.011
21
11.031
22
4.683
44
21.963
43
29 %
71 %
39 %
61 %
41 %
59 %
45 %
55 %
50 %
50 %
55 %
45 %
17 %
83 %
19 %
81 %
2%
98 %
3%
97 %
36 %
64 %
39 %
61 %
77 %
16 %
7%
74 %
18 %
8%
83 %
15 %
2%
82 %
15 %
3%
69 %
24 %
7%
75 %
19 %
6%
Anm.: Tabellen er baseret på jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælps-
modtagere og AMY-modtagere med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler af 2014, samt nytteindsatsmodta-
gere inden for de tre grupper registreret i samme periode.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0021.png
6. Status efter nytteindsats
For at få et billede af de lediges arbejdsmarkedsstatus efter endt nytteindsatsforløb, fokuse-
res der på de personer med ydelsesforløb, som er påbegyndt i 1. halvår 2014, og nytteind-
satsforløb, som er afsluttet senest i august 2014. Dermed er det på baggrund af det tilgæn-
gelige data muligt at følge personerne 3 måneder efter endt nytteindsatsforløb. Ved at an-
vende denne afgrænsning sikres det mest retvisende billede af, hvordan nytteindsats påvir-
ker modtagernes arbejdsmarkedsstatus, da tallene ikke forstyrres af, at personer, der har
været på overførselsindkomst i flere år, muligvis har mere sammensatte udfordringer og der-
for ikke nødvendigvis vil have samme afgangsmønster som personer, der er kommet ind i
systemet senere.
6.1 Arbejdsmarkedsstatus for ledige efter endt nytteindsats
Følgende tabeller er baseret på hhv. 473 jobparate kontanthjælpsmodtagere, 937 åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og 1.749 AMY-modtagere, og der påbe-
gynder ydelsesforløb 1. halvår 2014 og afslutter deres nytteindsatsforløb senest i august
2014.
Kontanthjælp
Blandt jobparate kontanthjælpsmodtagere, der har påbegyndt deres ydelsesforløb 1. halvår
2014 og afsluttet deres nytteindsatsforløb senest i august 2014, er 67 pct. fortsat på kon-
tanthjælp en uge efter endt nytteindsatsforløb, mens 18 pct. er overgået til beskæftigelse, 12
pct. er overgået til selvforsørgelse og 1,5 pct. er overgået til uddannelse, jf. Tabel 9.
13 uger efter endt nytteindsats er andelen jobparate kontanthjælpsmodtagere, som fortsat er
på kontanthjælp, faldet til 57 pct. Andelen af jobparate, som er overgået til beskæftigelse, er
steget til 24 pct., mens andelen på selvforsørgelse er faldet til knap 9 pct. Andelen, som er
overgået til uddannelse, er steget til 8 pct.
Tabel 9. Arbejdsmarkedsstatus for jobparate kontanthjælpsmodtagere efter endt nytteindsats,
2014.
Jobparate
Efter 1 uge
Antal
Kontanthjælp
Beskæftigelse
Selvforsørgelse
Uddannelse
Andet
I alt
318
84
57
7
7
473
Andel
67,2
17,8
12,1
1,5
1,5
100,0
Efter 4 uger
Antal
299
90
61
11
12
473
Andel
63,2
19,0
12,9
2,3
2,5
100,0
Efter 13 uger
Antal
268
115
40
36
14
473
Andel
56,7
24,3
8,5
7,6
3,0
100,0
Anm.: Kategorien Andet dækker over udvandring fra landet, barsel, pension mm.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Uddannelseshjælp
For åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der har påbegyndt deres
ydelsesforløb 1. halvår 2014 og afsluttet deres nytteindsatsforløb senest i august 2014, er
38 pct. stadig på uddannelseshjælp en uge efter endt nytteindsatsforløb, jf. Tabel 10. 7 pct.
er overgået til uddannelse, 18 pct. til beskæftigelse og 36 pct. til selvforsørgelse.
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0022.png
Efter 13 uger er andelen, som stadig er på uddannelseshjælp, faldet til ca. 14 pct., mens
andelen, som er afgået til uddannelse, er steget til 45 pct., og andelen på selvforsørgelse er
faldet til 14 pct. Denne udvikling indikerer, at der i den mellemliggende periode har været
uddannelsesoptag. Andelen som er overgået til beskæftigelse 13 uger efter endt nytteind-
satsforløb er steget til knap 26 pct.
Overgangen fra uddannelseshjælp til kontanthjælp kan skyldes, at der enten har været tale
om et fejlmatch for de fire individer, eller at de er fyldt 30 år, og derfor ikke længere skal ind-
gå på uddannelseshjælp.
Tabel 10. Arbejdsmarkedsstatus for åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
efter endt nytteindsats, 2014.
Åbenlyst uddannelsesparate
Efter 1 uge
Antal
Uddannelseshjælp
Uddannelse
Beskæftigelse
Selvforsørgelse
Kontanthjælp
Andet
I alt
360
66
166
341
4
0
937
Andel
38,4
7,0
17,7
36,4
0,4
0,0
100
Efter 4 uger
Antal
227
83
232
383
4
8
937
Andel
24,2
8,9
24,8
40,9
0,4
0,9
100
Efter 13 uger
Antal
134
425
239
131
4
4
937
Andel
14,3
45,4
25,5
14,0
0,4
0,4
100
Anm.: Kategorien Andet dækker over udvandring fra landet, barsel, pension mm.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Arbejdsmarkedsydelse
For AMY-modtagere, der har påbegyndt deres ydelsesforløb 1. halvår 2014 og afsluttet de-
res nytteindsatsforløb senest i august 2014, er 61 pct. stadig på AMY en uge efter endt nyt-
teindsatsforløb, jf. Tabel 11. Andelen af personer, som er overgået til beskæftigelse en uge
efter endt nytteindsatsforløb, er 13 pct., mens 11 pct. er overgået til selvforsørgelse. Ande-
len af AMY-modtagerne, som en uge efter endt nytteindsatsforløb er overgået til sygedag-
penge, er 7 pct.
Efter 13 uger er andelen, som stadig er på AMY, faldet til 46 pct. Andelen af personer, som
er overgået til beskæftigelse 13 uger efter endt nytteindsatsforløb, er steget til 19 pct., og
andelen på selvforsørgelse er steget til 11,8 pct. Andelen af AMY-modtagere, som er over-
gået til sygedagpenge er stort set uændret på omkring 7 pct. 13 uger efter endt nytteindsats-
forløb.
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0023.png
Tabel 11. Arbejdsmarkedsstatus for AMY-modtagere efter endt nytteindsats, 2014.
AMY
Efter 1 uge
Antal
Arbejdsmarkedsydelse
Beskæftigelse
Selvforsørgelse
Uddannelse
Dagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Sygedagpenge
Andet
I alt
1.063
222
192
34
24
54
4
124
32
1.749
Andel
60,8
12,7
11,0
1,9
1,4
3,1
0,2
7,1
1,8
100,0
Efter 4 uger
Antal
981
270
178
46
19
74
5
134
42
1.749
Andel
56,1
15,4
10,2
2,6
1,1
4,2
0,3
7,7
2,4
100,0
Efter 13 uger
Antal
805
336
206
69
28
123
3
117
62
1.749
Andel
46,0
19,2
11,8
3,9
1,6
7,0
0,2
6,7
3,5
100,0
Anm.: Kategorien Andet dækker over udvandring fra landet, barsel, pension mm.
Kilde: Egne beregninger på DREAM.
Den positive udvikling i ydelsesmodtagernes arbejdsmarkedsstatus efter endt nytteindsats-
forløb understøttes af Beskæftigelsesministeriets analyse af effekten af nytteindsats for un-
ge åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere. I denne analyse finder de, at
deltagelse i nytteindsats får de åbenlyst uddannelsesparate hurtigere i job eller uddannelse.
Konkret finder analysen, at afgangsraten fra uddannelseshjælp under såvel som efter delta-
gelse i nytteindsats mere end fordobles. Den første effektanalyse af nytteindsats finder så-
ledes, at deltagelse i nytteindsats ikke fastholder de unge i ledighed, men derimod tilskynder
dem til at finde job og uddannelse. Analysen finder samtidig store effekter af anden aktive-
ring.
Der er endnu ikke udført effektanalyser af nytteindsats for jobparate kontanthjælpsmodtage-
re og modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
Bilag 1. Datagrundlag
Jobcentrene har kunnet give tilbud om nytteindsats fra 1. januar 2014. Denne evaluering er
således baseret på data for 2014.
Evalueringen er baseret på registerdata fra henholdsvis Danmarks Statistik samt Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering. Der tages udgangspunkt i DREAM-registeret, som er en
forløbsdatabase baseret på data fra Beskæftigelses- og Undervisningsministeriet, CPR-
registeret samt SKAT. Datasættet omfatter samtlige personer, der har modtaget offentlige
overførselsindkomster. DREAM indeholder også oplysninger om beskæftigelse, der indsam-
les fra e-indkomst registreret.
Der skelnes i rapporten mellem antal nytteindsatsforløb og antal personer med nytteindsats.
Samme person kan godt have haft flere nytteindsatsforløb. Derfor er antallet af forløb også
højere end antallet af personer med nytteindsats. Det fremgår af de enkelte figurer og tabel-
ler, om der er tale om antal personer eller forløb.
Der fokuseres overvejende på personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler
af 2014, idet disse ledige er omfattet af de nye regler fra starten af deres ydelsesforløb. Dog
vil der indledningsvist også ses på samtlige jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt AMY-modtagere, som har modtaget
nytteindsats i løbet af 2014, når den samlede udviklingen i brugen af nytteindsats over 2014
beskrives. Disse opgørelser vil således inkludere data for personer i de tre ydelsesgrupper,
som har påbegyndt deres ydelsesforløb forud for 2014.
Ved fortrinsvist at fokusere på personer med ydelsesforløb påbegyndt de første tre kvartaler
af 2014 sikres bl.a. det mest retvisende billede af tidspunktet for nytteindsatsen i ydelsesfor-
løbet, som ikke forstyrres af, at personer, der har været på overførselsindkomst i flere år, ik-
ke har haft mulighed for at modtage nytteindsats før år 2014.
Denne afgrænsning sikrer desuden det mest retvisende billede af, hvordan nytteindsats på-
virker modtagernes arbejdsmarkedsstatus, da resultaterne ikke forstyrres af, at personer,
der har været på overførselsindkomst i flere år, muligvis har mere sammensatte udfordringer
og derfor ikke nødvendigvis vil have samme afgangsmønster som personer, der er kommet
ind i systemet senere.
Det fremgår af de enkelte figurer og tabeller, hvilken population resultaterne er baseret på.
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om evaluering af kommunernes anvendelse af nyttejob, til beskæftigelsesministeren
1680099_0025.png
Boks 3: Dataafgrænsning
Idet kommunerne den 1. januar 2015 overgik til et nyt indberetningssystem for den kommu-
nale aktiveringsindsats, og STAR har omlagt kildedata for aktiveringstilbud, er opdateringen
af enkelte datagrupper forsinket. Denne forsinkelse gør, at DREAM ikke er opdateret for de-
cember 2014. De indikatorer i rapporten, som er beregnet på baggrund af DREAM, er såle-
des baseret på data for 2014 frem til ultimo november 2014, medmindre andet er angivet.
Dataomlægningen betyder endvidere, at der en vis usikkerhed om oplysningerne vedrøren-
de aktiveringstilbud for sidste kvartal af 2014.
Ydelseshistorikken i DREAM angives på ugeniveau. Den ugentlige ydelsesoplysning dannes
blot personen har været én dag på en ydelse. Denne opgørelsesmetode kan overvurdere
varigheden af nytteindsatsforløbene, når disse opgøres.
DREAM er desuden bygget op således, at der kun kan registreres én ugentlig ydelsesoplys-
ning. Der foretages derfor i nogle tilfælde en overskrivning af koder ved dannelsen af regi-
stret ud fra et prioriteringssystem, hvor virksomhedsrettede indsatser rangerer højere end
vejledning og opkvalificering. Dette medfører, at det ikke er muligt at se, hvilke øvrige ind-
satser ydelsesmodtagere har fået, mens de har fået nytteindsats.
Det tilgængelige data indeholder kun information om, at AMY-modtagerne har modtaget nyt-
teindsats, nytteindsatsens varighed og tidspunkt samt ydelsesforløbets varighed. Det er med
det tilgængelige data således ikke muligt at undersøge, hvilke øvrige indsats AMY-
modtagerne har modtaget forud for eller efter deres nytteindsats. Det er heller ikke muligt at
se, hvor lang tid der går, før AMY-modtagerne får et aktivt tilbud. Det er kun muligt at under-
søge, hvornår i ydelsesforløbet AMY-modtagerne får nytteindsats.
22