Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Bjarne Laustsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
1. juni 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 417
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne
Laustsen (S).
”I forlængelse af teknisk gennemgang af ”Organisering og resultater af den fælles
myndighedsindsats imod social dumping” den 25.
april 2017 ønskes en
redegørelse for, hvordan ”falske virksomheder” (”arme-og-ben-virksomheder”)
defineres på Beskæftigelsesministeriets område. Ministeren bedes i denne
forbindelse indhente oplysninger om, hvorledes sådanne virksomheder defineres
på Skatteministeriets område.
”
Svar:
Spørgsmål nr. 417:
J.nr. 20175200184
Det er en helt central prioritet for regeringen, at vi har en effektiv indsats, der bi-
drager til at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked, herunder at be-
kæmpe social dumping. Det fremgår også klart af regeringsgrundlaget.
Udenlandske virksomheder og medarbejdere er velkomne i Danmark. Men det står
uden for diskussion, at de skal overholde de danske regler på arbejdsmarkedet, og
at udenlandske lønmodtagere skal arbejde under de løn- og arbejdsvilkår, der gæl-
der i Danmark.
Jeg har anmodet Arbejdstilsynet og Skatteministeriet om bidrag til brug for besva-
relsen.
Arbejdstilsynet har oplyst følgende:
”Der er ikke nogen definition på ”falske virksomheder” i arbejdsmiljølovgivnin-
gen. Arbejdstilsynet er dog bekendt med
begrebet ”arme-
og ben-virksomheder”.
I
forhold til arbejdsmiljølovgivningen forstår Arbejdstilsynet dette begreb som selv-
stændige uden ansatte, der stiller deres arbejdskraft (arme og ben) til rådighed og
udfører forefaldende arbejde for andre virksomheder. Denne type beskæftigelse vil
i mange tilfælde ud fra en konkret vurdering af Arbejdstilsynet blive betragtet som
indlejet arbejdskraft hos en anden virksomhed.
Afgørende for, om en virksomhed bliver betragtet som arbejdsgiver for personer,
der ikke direkte er ansat i virksomheden, men i stedet betragtes som indlejet ar-
bejdskraft, er, om virksomheden i praksis varetager opgaverne med planlægningen
og tilrettelæggelsen af arbejdet mv., samt tilsyn og instruktionen mv. af arbejds-
kraften. Det er uden betydning for fastsættelsen af arbejdsgiveransvaret, om virk-