Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1781461_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 26. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 408
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 408:
Ministeren bedes opdatere skønnet for de økonomiske konsekvenser ved
indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og
kontanthjælp m.v., som det fremgår af L 2 (2014-15, 2. samling), tabel 2 og L 111
(2015-2016) tabel 1. Ministeren bedes opgøre de økonomiske konsekvenser frem
til og med 2025 og i varig virkning.
Svar:
Integrationsydelsen blev indført i to faser. Første lovforslag L 2 blev vedtaget af
Folketinget i august 2015 og havde virkning for personer, der fik opholdstilladelse
efter 1. september 2015. Det andet lovforslag L 111, der blev vedtaget af
Folketinget i marts 2016, indebar, at målgruppen for integrationsydelsen fra 1. juli
2016 blev udvidet til at omfatte alle personer, som ikke har opholdt sig i Danmark
i mindst 7 ud af de seneste 8 år.
I nedenstående tabel 1 er vist et opdateret skøn for det samlede provenu som
følge af indførelsen af integrationsydelsen.
21. august 2017
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 7768
237582
Tabel 1. Provenu ved indførelse af integrationsydelse
Mio. kr. pl 2017
Provenu, direkte
Afledte konsekvenser
- Boligsikring
- Friplads
- ATP
- Adfærd
- Skat og tilbageløb
Provenu efter afledte
konsekvenser,
afrundet
-22
-20
14
25
-565
-18
-16
11
34
-461
-17
-15
10
43
-427
-16
-14
10
51
-406
-15
-14
10
58
-391
-11
-10
7
54
-272
-9
-8
6
60
-242
-9
-8
6
57
-227
2018
1.072
2019
875
2020
813
2021
770
2022
741
2023
519
2024
458
2025
430
500
400
400
400
400
300
300
200
Kilde: UIMs integrationsprognose samt egne beregninger med udgangspunkt i beregningerne til L2, 2. samling
2014-2015
Side
1/2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om at opdatere skønnet for de økonomiske konsekvenser ved indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
.
Opgørelsen er foretaget med udgangspunkt i det aktuelle opdaterede skøn over
antallet af modtagere af integrationsydelse og de oprindelige beregningsforud-
sætninger. Det forudsættes dermed, at ydelsesmodtagerne i stedet for
integrationsydelse vil modtage kontanthjælp og ikke omfattes af regler om
kontanthjælpsloft og 225-timers reglen. Beregningen kan dermed sammenlignes
med den beregning, der blev fremlagt i forbindelse med lovforslagene og
illustrerer den isolerede virkning af indførelsen af integrationsydelsen.
Den faldende profil af provenuet afspejler, at målgruppen for integrationsydelse
forventes at aftage efter 2018 på baggrund af faldet i tilgangen af flygtninge til
Danmark efter 2015. Det fremadrettede skøn for målgruppen er forbundet med
betydelig usikkerhed, og det genberegnede skøn kan derfor ændre sig væsentligt,
hvis indrejsemønstrene ændrer sig.
Der er i opgørelsen ikke indregnet effekten af den aftalte reduktion af
integrationsydelsen med 3 pct. og omlægning af dansktillæg, der forventes at
træde i kraft fra 2018, jf. aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år
på arbejdsmarkedet, juni 2017.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
2/2