Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
18. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
403 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 403:
J.nr. 2017-3595
”Ministeren
bedes opdatere skønnet for de økonomiske konsekvenser ved reform af
efterlønsordningen, som det fremgår af lovforslag L 19 (2011-2012), tabel 1, idet
der samtidig tages højde for senere forhøjelse af pensionsalderen. Ministeren bedes
opgøre de økonomiske konsekvenser frem til og med 2025 og i varig virkning.”
Svar:
Til besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Finansministeriet, som
oplyser følgende:
”Tabel 1 i lovforslag L 19 (2011-2012)
vedrører skøn over de økonomiske konse-
kvenser af
Aftale om senere tilbagetrækning
for årene 2012-2015. Disse dækker
primært over skøn over udbetalingen af efterlønsbidrag til personer, der udmeldte
sig af efterlønsordningen i 2012, færre indbetalinger af efterlønsbidrag i de følgen-
de år, samt færre personer på efterløn som følge af forhøjelserne af efterlønsalde-
ren.
Ved indgåelse af politiske aftaler er beslutningsgrundlaget de beregninger og skøn,
som forelå på aftaletidspunktet. Det er normal praksis, at der ikke foretages genbe-
regninger af virkninger af allerede gennemførte regelændringer. Såfremt den reali-
serede virkning af et gennemført tiltag er anderledes end det oprindeligt vurderet,
hvad enten det er i positiv eller negativ retning, vil dette
–
på linje med andre nye
informationer
–
blive indarbejdet i forbindelse med de løbende opdateringer af de
mellemfristede fremskrivninger og vurderingen af de offentlige finanser.
1
At der generelt ikke foretages genberegninger af allerede gennemførte regelæn-
dringer skal blandt andet ses i lyset af, at en egentlig opdatering af skøn såsom
dem, der fremgår af tabel 1 i L 19, på baggrund af det efterfølgende faktiske forløb,
ville kræve en udsondring af, i hvilket omfang efterfølgende ændringer i fx tilbage-
trækningsadfærden kan tilskrives
Aftale om senere tilbagetrækning,
og i hvilket
omfang de kan tilskrives andre forhold, herunder både øvrige reformer og under-
liggende tendenser i økonomien såsom stigende levetid og forbedret sundhedstil-
stand blandt seniorer.
1
For tilbagetrækningsreformer gælder fx, at de
fremadrettede
reformvirkninger, som endnu ikke er slået igennem i øko-
nomiens struktur, løbende kan ændre sig som følge af opdaterede befolkningsprognoser mv. Disse ændringer indar-
bejdes løbende i de mellemfristede fremskrivninger.