Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
3. juli 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
402 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 402:
J.nr.
”Ministeren
bedes opdatere skønnet for de økonomiske konsekvenser ved reform af
dagpengesystemet, som det fremgår af lovforslag L 222 (2009-2010), tabel 1, og
lovforslag L 224 (2009-10), tabel 1, idet der tages højde for lovforslag L 181
(2015-2016), tabel 1. Ministeren bedes opgøre de økonomiske konsekvenser frem
til og med 2025 og i varig virkning.”
Svar:
Efter indførelsen af L 222 (2009-2010) og L 224 (2009-2010) er der gennemført
Aftale om et tryggere dagpengesystem,
der indeholder en række ændringer af dag-
pengesystemet. Dertil kommer en række andre reformer
–
f.eks. kontanthjælpsre-
formen, jobreform fase I og indførelse af integrationsydelse
–
der også indebærer
omfattende vekselvirkninger til bl.a. dagpengesystemet.
Det er på basis af tilgængelige regnskabs- og aktivitetsdata ikke muligt at adskille
de enkelte reformers bidrag til udviklingen i aktivitet og udgifter i dagpengesyste-
met.
Som følge heraf er det ikke muligt at opdatere skønnet over de økonomiske konse-
kvenser af reform af dagpengesystemet.
Der kan dog henvises til Dagpengekommissionens udgivelse:
Dagpengemodellen -
tekniske analyserapport,
fra oktober 2015, hvor der i boks 5.1 på baggrund af et
styrket empirisk grundlag er udarbejdet et opdateret skøn over de samlede virknin-
ger af afkortningen af dagpengesystemet fra 4 til 2 år og harmoniseringen af gen-
optjeningskravet. Dagpengekommissionen kommer i sine beregninger frem til en
forbedring af den offentlige saldo på 4,6 mia. kr. Dette skøn tager i sagens natur
ikke hensyn til den senere ændring af dagpengesystemet som følge af L181 (2015-
2016).