Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1754707_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jan Johansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
10. maj 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
395 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan Jo-
hansen (S).
”I
forlængelse af samråd om IT-problemer på KMD, jf. BEU alm. del
samråds-
spørgsmål BB-BE, ønskes en redegørelse for, i hvilket omfang digitale løsninger
har løst de opgaver, som jobcentre, arbejdsgivere og
–tagere,
kommuner m.fl. står
over for?”
Svar:
Spørgsmål nr. 395:
J.nr. 17/05751 / 2017-3007
Jeg forstår spørgsmålet således, at det, der spørges ind til, er, i hvilket omfang digi-
tale løsninger har løst de opgaver som jobcentre, arbejdsgivere, arbejdstagere,
kommuner m.fl. står over for i forhold til beskæftigelsesindsatsen og administratio-
nen af ydelser på beskæftigelsesområdet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst følgende:
”Der
foreligger ikke centrale opgørelser over, i hvilket omfang de enkelte kommu-
ners og jobcentres opgavevaretagelse på beskæftigelsesområdet it-understøttes.
Dette skyldes, at det efter gældende regler er kommunerne og jobcentrene selv, der
har ansvar for at erhverve og indgå aftaler med egne leverandører om it-
understøttelse af sagsbehandlingen og ydelsesadministrationen på beskæftigelses-
området. Det er derfor også op til kommunerne selv at erhverve it-systemer, der
understøtter de opgaver, som kommunen ønsker it-understøttet med den grad af
understøttelse, som kommunen ønsker.
Det er derfor ikke muligt at oplyse, i hvilket omfang digitale løsninger har løst de
opgaver, som jobcentre, arbejdsgivere og
–tagere,
kommuner m.fl. står over for.
Det er dog Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings vurdering, at kommuner
og jobcentre i høj grad anvender it-systemer i løsningen af deres opgaver.
Kommunerne og jobcentrene er dog forpligtet til at kommunikere og udveksle en
række oplysninger med det fælles it-baserede datagrundlag (DFDG) i Beskæftigel-
sesministeriet af hensyn til deling af oplysninger med andre myndigheder, a-kasser
og selvbetjeningsløsninger. Kommuner og jobcentre skal derfor anvende it-
løsninger, der opfylder kravene til denne kommunikation og deling af oplysninger.
DFDG har åbne snitflader, hvilket betyder, at kommunerne efter behov kan anven-
de bredt dækkende systemer og mere løst tilkoblede systemer, der anvender oplys-
ninger i, eller afleverer oplysninger til, DFDG.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om en redegørelse for, i hvilket omfang digitale løsninger har løst de opgaver, som jobcentre, arbejdsgivere og –tagere, kommuner m.fl. står over for, til beskæftigelsesministeren
I forhold til arbejdsgiveres anvendelse af selvbetjeningsløsninger på beskæftigel-
sesområdet kan det oplyses, at STAR har moderniseret disse som led i udmøntnin-
gen af kontanthjælpsreformen og beskæftigelsesreformen. Dette er bl.a. sket i form
af Jobnet for Arbejdsgivere, hvor arbejdsgiverne kan søge
i CV’er, oprette joban-
noncer og indgive anmodninger om rekrutteringsbistand til jobcentrene, samt VI-
TAS, hvor arbejdsgivere kan søge om oprettelse af virksomhedsrettede tilbud i
form af bl.a. virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og tilskud til voksen-
lærlingspladser.
KL driver selvbetjeningsløsningen NemRefusion, hvor arbejdsgivere anmelder sy-
gefravær og anmoder om sygedagpengerefusion og udbetaling af løntilskud. Nem-
Refusion anvendes efter gældende regler af alle kommuner og alle arbejdsgivere.
Jobnet for Arbejdsgivere, VITAS og NemRefusion har alle medført administrative
lettelser for både arbejdsgivere og jobcentre.
Jobnet.dk er en landsdækkende indgang for borgernes selvbetjening i forhold til
beskæftigelsesindsatsen. Jobnet stiller de selvbetjeningsmuligheder til rådighed,
som ledige m.fl. i beskæftigelseslovgivningen er pålagt at anvende i beskæftigel-
sesindsatsen. Selvbetjening på Jobnet spiller sammen med jobcentrenes og a-
kassernes sagsbehandlingssystemer. Ledige m.fl. kan fra Jobnet fx selv booke sam-
taler i jobcentret, herunder de fleste obligatoriske samtaler, og dermed have større
indflydelse på, hvornår samtalerne placeres. Omvendt muliggør Jobnet også nud-
ging af ledige m.fl., fx via en grafisk visning af den enkelte dagpengemodtagers si-
tuation i dagpengesystemet - fra medio 2017 - i forhold til bl.a. forbrug af dagpen-
geret og mulighederne for genoptjening og forlængelse af dagpengeretten.”
Jeg mener, at det er vigtigt, at der er velfungerende it-systemer af hensyn til arbej-
det i jobcentre og kommuner samt nødvendig datadeling via det fælles it-baserede
datagrundlag med a-kasserne og selvbetjeningsløsninger for borgere og arbejdsgi-
vere. Dette gælder også i forhold til den fremtidige it-understøttelse. Datagrundla-
get muliggør, at kommunerne og a-kasserne kan anvende en flerhed af leverandører
og dermed hver især sammensætte den it-understøttelse, der bedst understøtter
den enkelte kommunes eller a-kasses opgavevaretagelse. Jeg har derfor bedt STAR
om fortsat at have tæt dialog med KL og de kommunale it-leverandører m.fl. om
ændringer i it-systemerne i forbindelse med regelændringer således, at de bedst
muligt understøtter kommunernes opgavevaretagelse.
Den fremtidige it-understøttelse bør i stadig højere grad indrettes således, at de en-
kelte borgere og sagsbehandlere påvirkes i retning af aktiviteter og indsatser med
evidens, og hvor der er ledige job eller uddannelsesmuligheder således, at ledige
hurtigere kan komme i job eller uddannelse - og så arbejdsgiverne kan få den ar-
bejdskraft, der efterspørges.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2