Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1757677_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. maj 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
394 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 394:
J.nr. 3017-3001
”I
forlængelse af samråd om IT-problemer på KMD, jf. BEU alm. del
samråds-
spørgsmål BB-BE, ønskes en opgørelse over
Antallet af større IT-fejl, som KMD har (haft) ansvaret for
Hvornår fejlene er indtrådt,
Hvori fejlene har bestået
Omkostningerne forbundet med fejlene, samt
Hvem der har afholdt udgifterne forbundet med fejlene.”
Svar:
KMD har gentagne gange begået fejl, både i form af afsendelse af forkerte breve,
men også forkerte udbetalinger til borgere, som efterfølgende skulle korrigeres.
Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl
helt uacceptable og stærkt bekymrende.
Dette har jeg også gjort klart overfor KMD. Jeg henviser til mine breve herom til
KMD, der er oversendt til udvalgets orientering hhv. den 22. marts 2017 og 10.
april 2017.
Af vedlagte bilag fremgår en oversigt over fejl
fra KMD’s side
i forbindelse med
implementeringen af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, som har medført, at
der på kommunernes og Udbetaling Danmarks sagsområder er borgere, som har få-
et fejlagtige breve eller fejlagtigt har fået reduceret/slet ikke fået udbetalt en ydelse,
og hvor det derfor har været nødvendigt at sende nye breve eller foretage manuel
sagsbehandling.
Med hensyn til spørgsmålet om omkostninger forbundet med fejlene har Beskæfti-
gelsesministeriet anmodet KL og Udbetaling Danmark om bidrag til brug for be-
svarelsen.
Udbetaling Danmark har oplyst følgende:
”Udbetaling Danmark har som følge af KMD fejlene
alene haft begrænsede udgif-
ter til udsendelse af ekstra breve (porto mv.).
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om en opgørelse over antallet af større IT-fejl m.v., til beskæftigelsesministeren
Dertil kan det oplyses, at Udbetaling Danmark endnu ikke har opgjort udgifter til
den meradministrationen, fejlene har medført, og udgifter som følge af manglen-
de/forsinket it-understøttelse
fra KMD’s side. Når den samlede udgift er opgjort,
vil Udbetaling Danmark gøre krav gældende overfor KMD.”
KL har oplyst følgende:
”KL har ingen
opgørelse over de økonomiske konsekvenser for kommunerne af de
mange it-fejl.
KL har været i tæt dialog med mange af landets kommuner om it-fejlene, og der er
ingen tvivl om, at fejlene har medført betydelige ekstraomkostninger til alle landets
kommuner i form af:
Udgifter til ekstra forsendelser (både digital post og breve)
Mange manuelle opgaver for rette op på fejlene
Mange ekstra henvendelser fra berørte borgere
KL vil gøre opmærksom på, at omkostninger ved manglende (forsinket) it-
understøttelse af jobreformen har medført væsentligt større omkostninger til kom-
munerne end de it-fejl, der direkte har berørt borgerne, primært i form af store ma-
nuelle arbejdsopgaver i kommuner, som tilmed øger risikoen for manuelle fejl.”
Det bemærkes, at kommunernes og Udbetaling Danmarks omkostninger som følge
af fejl og manglende it-understøttelse hos deres it-leverandører på kontanthjælps-
området, som ikke kompenseres af it-leverandører, i sidste ende afholdes af kom-
munerne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2