Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
17. maj 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
394 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 394:
J.nr. 3017-3001
”I
forlængelse af samråd om IT-problemer på KMD, jf. BEU alm. del
–
samråds-
spørgsmål BB-BE, ønskes en opgørelse over
–
Antallet af større IT-fejl, som KMD har (haft) ansvaret for
–
Hvornår fejlene er indtrådt,
–
Hvori fejlene har bestået
–
Omkostningerne forbundet med fejlene, samt
–
Hvem der har afholdt udgifterne forbundet med fejlene.”
Svar:
KMD har gentagne gange begået fejl, både i form af afsendelse af forkerte breve,
men også forkerte udbetalinger til borgere, som efterfølgende skulle korrigeres.
Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl
helt uacceptable og stærkt bekymrende.
Dette har jeg også gjort klart overfor KMD. Jeg henviser til mine breve herom til
KMD, der er oversendt til udvalgets orientering hhv. den 22. marts 2017 og 10.
april 2017.
Af vedlagte bilag fremgår en oversigt over fejl
fra KMD’s side
i forbindelse med
implementeringen af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, som har medført, at
der på kommunernes og Udbetaling Danmarks sagsområder er borgere, som har få-
et fejlagtige breve eller fejlagtigt har fået reduceret/slet ikke fået udbetalt en ydelse,
og hvor det derfor har været nødvendigt at sende nye breve eller foretage manuel
sagsbehandling.
Med hensyn til spørgsmålet om omkostninger forbundet med fejlene har Beskæfti-
gelsesministeriet anmodet KL og Udbetaling Danmark om bidrag til brug for be-
svarelsen.
Udbetaling Danmark har oplyst følgende:
”Udbetaling Danmark har som følge af KMD fejlene
alene haft begrænsede udgif-
ter til udsendelse af ekstra breve (porto mv.).