Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1748666_0001.png
19. april 2017
Besvarelse af spørgsmål BD og BE
Samrådsspørgsmål BD
Spørgsmål:
Hvad vil ministrene gøre for sikre, at borgerne og kommunerne hhv. får og leverer digitale-
løsninger, som giver sikker, korrekt og rettidig information?
Svar:
Det talte ord gælder.
Jeg vil indledningsvis slå fast, at jeg ligesom beskæftigelsesministeren
generelt er ærgerlig over it-fejl
særligt når de som her giver anled-
ning til unødvendige bekymringer for et stort antal borgere.
It udgør en stadig større del af fundamentet for den service, det of-
fentlige yder til borgere og virksomheder. Derfor er det selvfølgelig
essentielt, at de it-systemer, der understøtter den offentlige service,
er effektive, sikre og fungerer korrekt.
Spørgsmålet går på, hvad jeg vil gøre for, at borgere og kommuner
får digitale løsninger, der leverer korrekt og rettidig information.
Hertil er svaret, at der allerede bliver gjort meget.
Lad mig give et par eksempler fra den fællesoffentlige digitaliserings-
strategi, som staten laver sammen med kommuner og regioner.
Vi har lavet NemID og Digital Post, som er en sikker og nem måde
at videregive information mellem det offentlige og borgerne.
Herudover har vi lavet nem og sikker digital selvbetjening på en lang
række områder, som fx digital tinglysning.
Samlet set er det min opfattelse, at vi i Danmark allerede er langt
fremme med vores digitale løsninger. Det fremgår også af en nylig
international undersøgelse af EU-landenes digitaliseringsgrad.
Dermed ikke sagt at alt altid fungerer perfekt. Vi skal også i fremti-
den blive bedre til at sikre tilfredsstillende løsninger, der er trygge for
borgerne at bruge.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om IT-problemer på KMD, til beskæftigelsesministeren og ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 4
Når kontanthjælpsloftet er komplekst skyldes det også, at den under-
liggende lovgivning om de enkelte ydelser er indviklet. Med sam-
menhængsreformen lægger regeringen op til at gennemgå de store
ydelsesområder for at sikre hurtigere afgørelser, større gennemsigtig-
hed og en mere effektiv sagsbehandling.
Det er blandt andet derfor, at regeringen vil iværksætte en indsats,
som skal understøtte, at lovgivningen fremadrettet bliver mere tids-
svarende og digitaliseringsklar, så den i højere grad understøtter kor-
rekte og velfungerende digitale løsninger,
Jeg har ansvaret for, at rammerne er i orden, men helt grundlæggen-
de er det den enkelte myndigheds ansvar at få it-systemerne på deres
område til at virke korrekt. Når det ikke virker, er det selvfølgelig ik-
ke godt nok, men hverken jeg eller andre kan garantere, at der ikke
sker fejl. Det vi kan gøre er kontinuerligt at arbejde med at reducere
mængden af fejl, lære af dem som sker og i øvrigt stille krav til, at le-
verandørerne leverer i forhold til de kontrakter, der er indgået.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om IT-problemer på KMD, til beskæftigelsesministeren og ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 4
Samrådsspørgsmål BE
Spørgsmål:
Hvad vil ministrene gøre for at få KMD til at levere bedre og rettidige digitale IT-løsninger til
det offentlige, og hvordan vil ministrene sikre, at fremtidige udbydere af digitale IT-løsninger kan
løfte opgaverne med en tilfredsstillende kvalitet og rettidighed, så borgerne kan føle sig trygge?
Svar:
Det talte ord gælder.
Mht. den første del af spørgsmålet, vil jeg gerne gentage, hvad jeg
sagde i forbindelse med spørgsmål BD, nemlig at det er den enkelte
myndigheds ansvar at få it-løsningerne til at fungere. Som beskæfti-
gelsesministeren også har sagt, så har KOMBIT og Udbetaling
Danmark allerede taget skridt for at, sikre at KMD også har den for-
nødne fokus på problemerne.
Jeg kan ikke gå nærmere ind i konkrete sager, men helt generelt vil
jeg understrege, at det er vigtigt, at vi som offentlige myndigheder
stiller krav til leverandørerne om, at de leverer det, de byder på og
underskriver kontrakter om.
Så vil jeg tage fat på den anden del af spørgsmålet, som handler om,
hvad jeg vil gøre for, at udbydere af fremtidige løsninger kan løfte
opgaverne tilfredsstillende.
Her vil jeg slå fast, at vi som det offentlige må forvente, at it-
leverandørerne leverer det, de byder på, og som de underskriver
kontrakter om. Der er simpelthen ikke godt nok, når leverandører
ikke leverer tilfredsstillende på de kontrakter, de selv har valgt at
indgå.
Vi skal så i staten blive bedre til at stille krav til it-leverandørerne og
følge op over for dem, når kvaliteten ikke er i orden.
Vi ser desværre stadig it-projekter, der ikke går som forventet, men
vi er generelt blevet bedre til at drive it-projekter i det offentlige.
Selvom vi selvfølgelig stadig kan blive bedre til at sikre, at de store it-
projekter kommer i mål til aftalt tid og pris.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om IT-problemer på KMD, til beskæftigelsesministeren og ministeren for offentlig innovation
Side 4 af 4
Siden 2011 har Statens It-projektråd spillet en væsentlig rolle i at un-
derstøtte de statslige myndigheder i at gennemføre it-projekter, her-
under samarbejde med leverandører.
Projektrådets arbejde er for nyligt blevet evalueret. Evalueringen vi-
ser blandt andet, at Projektrådet har været stærkt medvirkende til at
skabe en øget professionalisering af arbejdet med it-projekter i staten
over de sidste 5 år.
Statens It-projektråd har i samarbejde med Dansk IT og it-
brancheorganisationerne formuleret et kodeks med 7 principper for
det gode samarbejde mellem kunde og leverandør. Det er hensigten,
at Statens It-projektråd løbende vil følge op på myndighedernes brug
af de 7 principper i samarbejdet med leverandørerne.
Derudover har regeringen nu igangsat arbejdet med at udarbejde en
statslig it-strategi, som vil indeholde en række tiltag, der sætter fokus
på statens it-systemer og it-projekter.
It-strategien skal selvfølgelig bidrage til, at vi bliver endnu bedre til at
styre de offentlige it-projekter. Men et lige så stort ben i strategien
kommer til at handle om, at it-systemerne også vedligeholdes efter-
følgende. Det er helt afgørende, at vi får en stærkere styring af sy-
stemerne, så vi er sikre på, at de drives sikkert og effektivt.