Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1746817_0001.png
NOTAT
18. april 2017
Talepunkter til fortsat samråd om ambulancefirmaet
BIOS’
konkurs
og om konkurser i private plejefirmaer
(samråd d. 18. april 2017)
J.nr. 2017 - 2546
CAL
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S). Der er stillet tre
nye samrådsspørgsmål, som er stilet til beskæftigelsesministeren.
Samrådsspørgsmål BH
Hvorfor omfatter regeringens serviceeftersyn ikke forholdet vedrørende brænde-
mærkning af tidligere ansatte i konkursramte plejefirmaer?
Samrådsspørgsmål BI
Hvordan vil ministeren sikre, at medarbejdere i et konkursramt plejefirma hurtigst
muligt kan begynde at arbejde for en ny arbejdsgiver (som f.eks kommunen) uden
at lønmodtagernes garantifond betragter det som en virksomhedsoverdragelse?
Samrådsspørgsmål BJ
Mener ministeren at det er rimeligt, at der er flere hundrede konkursramte medar-
bejdere, som stadig efter mere end 2 års forløb har penge til gode hos Lønmodta-
gernes Garantifond?
Det talte ord gælder
Besvarelse
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålene, som jeg
vil besvare samlet.
I spørgsmål BH bliver jeg spurgt om, hvorfor regeringens
serviceeftersyn ikke omfatter forholdet vedrørende brænde-
mærkning af tidligere ansatte i konkursramte plejefirmaer?
Jeg vil starte med at sige
hvis jeg må være lidt polemisk
at tidligere ansatte i konkursramte plejefirmaer ikke bliver
brændemærkede.
Jeg mener, at reglerne er klare, og det er vigtigt at være op-
mærksom på, at både virksomhedsoverdragelsesloven og
LG-loven bygger på EU-direktiver.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af konkursramte plejefirmaer, til beskæftigelsesministeren
1746817_0002.png
Men jeg vil da gerne se på, om der er mulighed for at præci-
sere, hvad der gælder. Herunder, om der for eksempel er
grundlag for at udarbejde vejledningsmateriale omkring dis-
se regler.
I forhold til spørgsmål BI om, hvordan medarbejdere i et
konkursramt plejefirma hurtigst muligt kan begynde at ar-
bejde for en ny arbejdsgiver, kan jeg oplyse, at de gældende
regler ikke er til hinder for det.
Jeg har tidligere i mine besvarelser af to spørgsmål fra ud-
valget
spørgsmål 149 og 240
redegjort for reglerne.
Virksomhedsoverdragelsesloven og lov om Lønmodtagernes
Garantifond
LG-loven
regulerer, hvordan lønmodtagerne
er stillet, når der henholdsvis sker virksomhedsoverdragelse
eller opstår en konkurs.
Reglerne på området er indrettet, så lønmodtagernes tilgode-
havende altid bliver dækket i de to situationer.
Hvis en lønmodtagers arbejdsgiver går konkurs, er det Løn-
modtagernes Garantifond, der dækker lønmodtagerens tilgo-
dehavende. Det fremgår klart af lov om Lønmodtagernes Ga-
rantifond.
Hvad sker der, hvis vi har en situation, hvor der er sket en
virksomhedsoverdragelse
inden
den overdragende virksom-
heds konkurs? Så følger det af virksomhedsoverdragelseslo-
ven, at den virksomhed, der har erhvervet virksomheden,
hæfter for de krav fra lønmodtageren, som bestod på tids-
punktet for overdragelsen. Der vil være sket et arbejdsgiver-
skifte, og ansvaret vil være hos erhverver.
Det betyder, at hvis virksomhedsoverdragelse kan anses for
at have fundet sted
før
afsigelsen af konkursdekret, så kan fx
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af konkursramte plejefirmaer, til beskæftigelsesministeren
en region eller kommune, som har erhvervet en virksomhed,
komme til at skulle dække tilgodehavender, som ved en kon-
kurssituation skulle være dækket af Lønmodtagernes Garan-
tifond.
Det centrale ud fra et lønmodtagerperspektiv er, at kravet
under alle omstændigheder skal dækkes.
I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at der
efter lov om Lønmodtagernes Garantifond er adgang til, at
lønmodtagere kan overdrage deres krav til fx en fagforening
eller A-kassen. I visse situationer vil der kunne blive lagt ud
for lønmodtageren. Lønmodtageren skal altså ikke nødven-
digvis vente på sit tilgodehavende.
Lønmodtagere, der kommer fra et konkursramt plejefirma,
kan altså godt ansættes efter afsigelsen af konkursdekretet,
uden at en kommune kommer til at dække tilgodehavender i
konkursboet.
Det afgørende for dette er, at der ikke inden afsigelsen af
konkursdekretet fra kommunens side er taget skridt, som in-
debærer, at en virksomhedsoverdragelse til kommunen anses
for at have fundet sted på dette tidspunkt.
Ansættelse af en eller flere lønmodtagere
der kommer fra
et konkursramt plejefirma
i kommunen efter afsigelse af
konkursdekretet er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at der kan
hævdes at have fundet en virksomhedsoverdragelse sted in-
den afsigelse af konkursdekretet.
Med hensyn til spørgsmål BJ om, om jeg anser det for rime-
ligt, at der er flere hundrede konkursramte medarbejdere,
som stadig efter mere end to års forløb har penge til gode hos
Lønmodtagernes Garantifond, kan jeg sige, at, nej, det ville
ikke være rimeligt, hvis det var tilfældet.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om konsekvenserne af konkursramte plejefirmaer, til beskæftigelsesministeren
Jeg har imidlertid ikke kendskab til, at der skulle være flere
hundrede lønmodtagere i den situation.
Hvis det, der sigtes til med spørgsmålet, er situationen efter
plejefirmaet Kærkommens konkurs, kan jeg oplyse, at det jo
ikke er afklaret, om de pågældende faktisk har penge til gode
hos Lønmodtagernes Garantifond. Der verserer en retssag
om spørgsmålet.
Det er beklageligt, at en tvist om, hvorvidt der har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted inden Kærkommens konkurs,
betyder, at det fortsat er uafklaret, hvem der skal betale løn-
modtagernes tilgodehavender i den sidste ende.
Årsagen til, at det har taget så lang tid at fastslå, hvem der
skal betale, er den verserende retssag. Jeg er desværre ikke
herre over, hvor lang tid det tager at få en afgørelse ved
domstolene i en sag som den foreliggende.
Regeringen er meget optaget af at undgå konkurser i forbin-
delse med konkurrenceudsættelse. Derfor har regeringen og-
så iværksat et arbejde med at forebygge konkurser i ældre-
plejen.
Som jeg sagde på sidste samråd, er det vigtigt at være op-
mærksom på, at lønmodtagernes tilgodehavender
vil
blive
dækket. Og indtil da er der som nævnt mulighed for, at løn-
modtagernes fagforening eller A-kasse kan lægge beløbet ud.
Dette fremgår direkte af LG-loven.
Der vil ikke være nogen risiko ved det for fagforeningen el-
ler A-kassen, når kravet i sidste ende vil blive dækket at en-
ten Lønmodtagernes Garantifond eller en erhverver af en
virksomhed, hvor lønmodtageren har et tilgodehavende.
Lad det være mine ord her i første omgang.
4