Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1687836_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 37 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 37:
J.nr. 2016-7077
”Vil ministeren besvare de af FOA Sjælland stillede spørgsmål i fagforeningens
henvendelse, jf. BEU alm. del bilag 6, herunder FOA Sjællands forslag om, at
borgerne fritages for kontanthjælpsloftet, såfremt langsommelig sagsbehandling
har medført, at deres situation ikke er afklaret?”
Svar:
Generelt kan det oplyses, at kontanthjælpsloftet skal sikre, at der er balance mellem
på den ene side at sikre, at det altid kan betale sig at arbejde, og på den anden side,
at kontanthjælpen skal udgøre et rimeligt, midlertidigt forsørgelsesgrundlag.
Der skal altid være en mærkbar økonomisk forskel på at tage et job til en måneds-
løn i den lave ende af lønskalaen i stedet for at modtage kontanthjælp.
Kommunerne har en vigtig opgave i forhold til at iværksætte indsatser, der hjælper
ledige borgere videre i job, herunder borgere der bliver berørt af 225-timersreglen
og omfattet af kontanthjælpsloftet. Det kan bl.a. være hjælp til at opsøge og etable-
re kontakt til relevante virksomheder med henblik på at indgå aftale om ordinære
timer. Derudover har aktivitetsparate borgere ret til en koordinerende sagsbehand-
ler, der skal sikre, at indsatsen er tværfaglig og koordineret på tværs af kommunens
forvaltninger.
Behandling af sager om kontanthjælp er individuel og afhænger af de konkrete ud-
fordringer borgeren har. Derfor vil det ikke være hensigtsmæssigt i lovgivningen at
fastsætte krav til længden af sagsbehandlingen eller i forhold til at fritage borgere
fra kontanthjælpsloftet som følge af sagsbehandlingstiden.
Når det er sagt, så er det afgørende at slå fast, at kontanthjælpen er en midlertidig
forsørgelsesydelse. Kommunerne skal tage stilling til indsatsen over for borgere,
der har væsentlige og varige nedsættelser af arbejdsevnen, og som derfor ikke hø-
rer til i kontanthjælpssystemet. Kommunerne skal i tilstrækkelig grad afklare den
enkelte borgers situation, og visitationen skal ske så hurtigt så muligt, så borgeren
får mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet på de vilkår, som arbejdsevnen
tillader det.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om besvarelse af de af FOA Sjælland stillede spørgsmål i fagforeningens henvendelse, jf. BEU alm. del bilag 6, til beskæftigelsesministeren
I de tilfælde, hvor en borger har modtaget kontanthjælp i en længerevarende perio-
de på grund af helbredsmæssige problemer, skal kommunen i forbindelse med den
løbende opfølgning vurdere, om borgeren er i målgruppen for ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension.
Fleksjob er relevant i forhold til borgere, der har en væsentlig og varig begræns-
ning i deres arbejdsevne. For borgere i målgruppen for fleksjob vil der derfor ty-
pisk foreligge en højere grad af afklaring af borgerens arbejdsevne og et konkret
beskæftigelsesmål.
For borgere i målgruppen for ressourceforløb vil arbejdsevnen og forventningen til
udviklingen af arbejdsevnen typisk være mindre afklaret.
Der kan være et vist overlap mellem fleksjob på få timer og ressourceforløb, og for
nogle borgere vil begge ordninger kunne være egnede.
Det beror derfor på en konkret vurdering i rehabiliteringsteamet og kommunen,
hvad der er den bedste løsning for borgeren i forhold til at komme i job eller ud-
dannelse.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere er en sammensat gruppe af borgere, og
der vil derfor også være mange borgere, hvor det - også efter længere tid på kon-
tanthjælp – giver mening at hjælpe dem med at komme i job via den ordinære be-
skæftigelsesindsats.
Satspuljeaftalen har i år et særligt fokus på langvarige kontanthjælpsmodtagere.
Helt konkret afsættes der med satspuljeaftalen 262,5 mio. kr. i perioden 2017-2019
til at afklare de ca. 27.000 kontanthjælpsmodtagere, der har været længst i syste-
met. Med initiativet skal der tages udgangspunkt i det hele menneske og sættes
målrettet og intensivt ind over for langvarigt ledige kontanthjælpsmodtagere, her-
under langtidssyge, med henblik på at afhjælpe deres situation.
Der skal gives intensiveret og ekstra støtte til at den enkelte kommer i job. Hvis
borgeren vurderes at være i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtids-
pension, skal der arbejdes mod, at kommunens tværfaglige rehabiliteringsteam får
sagen forelagt.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2