Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1744672_0001.png
NOTAT
18. april 2017
Forsøg under Frikommuneforsøg I på Beskæftigel-
sesministeriets område
J.nr. 17/04540
Arbejdsmarkedspolitik
Som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget
Et Danmark, der står sammen
fra
oktober 2011 (S, RV og SF) blev Frikommuneforsøg I igangsat den 1. januar 2012.
Frikommuneforsøg I gav frikommunerne frihed til at afprøve nye måder at styre og
tilrettelægge den kommunale service på.
Ved lov om frikommuner blev de overordnede rammer for forsøget, herunder for-
søgsperioden, fastsat, de ni frikommuner (Fredensborg, Fredericia, Gentofte, Glad-
saxe, Odense, Odsherred, Vejle, Vesthimmerland og Viborg kommuner) blev ud-
peget, og der blev etableret hjemmel til konkrete frikommuneforsøg. Ved fem ef-
terfølgende ændringer af lov om frikommuner er der givet yderligere hjemler til
konkrete frikommuneforsøg. Herudover er en del af forsøgene på beskæftigelses-
ministeriets område udmøntet på bekendtgørelsesniveau i bekendtgørelse om fri-
kommuneforsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet.
Forsøget skulle have været afsluttet med udgangen af 2015, men som led i
Aftale
om kommunernes økonomi for 2015,
blev det aftalt mellem den daværende SR-
regering og KL, at allerede igangsatte forsøg skulle fortsætte til og med 1. juli
2017.
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslag om Frikommuneforsøg II vil regerin-
gen også fremsætte forslag om, at de igangværende forsøg på blandt andet Beskæf-
tigelsesministeriets område forlænges indtil 1. juli 2019. Forlængelsen vil blive
gennemført på samme måde som den forlængelse af frikommuneforsøgene, der
blev iværksat under den daværende SR-regering.
Skemaerne nedenfor viser forsøgstemaerne på Beskæftigelsesministeriets område
under Frikommuneforsøg I. Det varierer fra forsøgstema til forsøgstema, hvilke af
de ni frikommuner der har iværksat forsøg inden for temaet.
Forsøgstema
4-13 ugers virksomhedsprak-
tik for forsikrede ledige.
Indhold
For at skabe bedre effekt af virksomhedsrettet aktivering
er der gennemført forsøg med mulighed for op til 13
ugers virksomhedspraktik for udvalgte grupper af forsik-
rede ledige. Forsøget sidestiller reglerne for disse grupper
af forsikrede ledige med reglerne for bl.a. kontant-
hjælpsmodtagere.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om, hvilke frikommuneforsøg, der er gennemført på Beskæftigelsesministeriets område, til beskæftigelsesministeren
1744672_0002.png
Revurdering af fleksjobvisite-
rede.
For at lette sagsbehandlingen vedrørende personer visite-
ret til fleksjob er der gennemført forsøg med, at opfølg-
ningen for disse personer kan ske i forbindelse med det
individuelle kontaktforløb fremfor fast hver 12. måned.
For at forbedre muligheden for at finde virksomheder til
virksomhedspraktik, er der gennemført forsøg med fravi-
gelse af rimelighedskravet, som regulerer forholdet mel-
lem antallet af ordinært ansatte og personer i virksom-
hedspraktik og løntilskud.
For at målrette aktive tilbud til den enkelte lediges behov
er der gennemført forsøg med at fravige reglerne om, at
forsikrede ledige i 1. ledighedsperiode maksimalt må
modtage vejledning og opkvalificering i 6 uger.
For at kunne målrette aktive tilbud til den enkelte lediges
behov er der gennemført forsøg med at fravige reglerne
om varighed og intensitet af aktive tilbud.
For at understøtte lediges inddragelse i civilsamfundet er
der gennemført forsøg med, at dagpenge- og efterløns-
modtagere kan deltage i frivilligt arbejde mere end 4
timer om ugen uden fradrag i ydelsen.
For at understøtte lediges kompetenceudvikling er der
gennemført forsøg med, at dagpenge- og efterlønsmodta-
gere kan deltage i frivilligt arbejde i offentlige virksom-
heder uden fradrag i ydelsen.
For at understøtte en tværgående koordinering af indsat-
sen i forhold til ledige borger, der er i berøring med for-
skellige forvaltninger, er der gennemført forsøg med
udarbejdelse af en samlet plan.
For at lette kommunernes sagsbehandling er der gennem-
ført forsøg med at foretage opfølgning på betingelserne
for at modtage kontanthjælp på baggrund af advis fra
indkomstregistret.
For at understøtte at kommunerne kan tilrettelægge kon-
taktforløbet i forhold til den enkelte sygedagpengemodta-
gers behov, er der gennemført forsøg med fritagelse for
gældende regler for kontakt-forløbet.
For at understøtte at kommunerne kan tilrettelægge kon-
taktforløbet i forhold til den enkelte lediges behov, er der
gennemført forsøg med fritagelse for gældende regler for
kontaktforløbet.
For at øge incitamentet til en aktiv medvirken i beskæfti-
gelsesfremmende aktiviteter hos svage ledige, er der
gennemført forsøg med at udbetale en kontant dusør til
ledige.
For at skabe mulighed for at ledige kan bidrage til udvik-
ling af en vækstvirksomhed og skabe deres eget fremtidi-
Fravigelse af rimelighedskra-
vet ved virksomhedspraktik.
Fravigelse af varighedsbe-
grænsningen på 6 ugers vej-
ledning og opkvalificering i 1.
ledighedsperiode.
Fritagelse for regler om varig-
hed af aktive tilbud, ret og
pligt samt med sammenhæn-
gende forløb.
Mulighed for at arbejde frivil-
ligt mere end 4 timer om ugen
uden fradrag i ydelse.
Mulighed for at arbejde frivil-
ligt i offentlige virksomheder
uden fradrag i ydelse.
Forsøg med planer.
Borgeren i centrum
opfølg-
ning i forhold til betingelserne
for at modtage hjælp (§10
opfølgning).
Individuel opfølgning i syge-
dagpengesager.
Fleksibel samtalekadence.
Arbejdsdusør som middel til
at fremme behandlings- og
beskæftigelsespotentialet hos
de svageste målgrupper af
kontanthjælpsmodtagere.
Udvidelse af virksomheds-
praktikperiode fra 4 til 26
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om, hvilke frikommuneforsøg, der er gennemført på Beskæftigelsesministeriets område, til beskæftigelsesministeren
1744672_0003.png
uger i vækstvirksomheder.
Telefonisk eller personligt
fremmøde i forbindelse med
jobsamtaler for kontanthjælps,
uddannelseshjælps- og dag-
pengemodtagere.
Seniorjob i private virksom-
heder.
Opgaver fra jobcentret place-
res i andre dele af forvaltnin-
gen
ge job, er der gennemført forsøg med en praktikperiode i
vækstvirksomheder på op til 26 uger.
For at lette kommunernes sagsbehandling og mulighed
for at tilrettelægge et individuelt kontaktforløb er der
gennem-ført forsøg med, at samtaler med ledige kan
afholdes telefonisk fremfor ved personligt fremmøde.
For at skabe mere fleksible muligheder for ansættelse i
seniorjob er der gennemført forsøg med at oprette senior-
job i private virksomheder.
For at lette kommunernes sagsbehandling samt for at
kunne tilrettelægge en mere hensigtsmæssig indsats, der
sikrer bedre koordinering på tværs af kommunens for-
valtninger, er der gennemført forsøg med at andre for-
valtninger end jobcentret må varetage beskæftigelses-
indsatsen.
For at kunne tilrettelægge en indsats, der sikrer bedre
koordinering på tværs af kommunens forvaltninger, er der
gennemført forsøg med at andre opgaver end beskæftigel-
sesindsatsen må varetages i jobcentret.
Forsøget er imødekommet ved lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen af 23. december
2014.
For at understøtte at unge gennemfører en uddannelse er
der gennemført forsøg med at jobcentret tilbyder mentor-
støtte til unge i ordinær uddannelse.
Forsøget er på baggrund af kontanthjælpsreformen imø-
dekommet ved lov fra 1. januar 2014.
Mulighed for at sammenlægge det stående udvalg, der
behandler beskæftigelsesspørgsmål, med et andet stående
udvalg.
Forsøget er imødekommet ved lov med virkning fra den
1. januar 2014.
Mulighed for at kommunen selv fastlægger retningslinjer
for udbetaling af befordringsgodtgørelse, herunder fravi-
gelse af regler om indhentelse af dokumentation forud for
udbetaling af befordringsgodtgørelse.
Forsøget er imødekommet ved lov med virkning fra den
1. juli 2015.
Opgaver fra andre dele af
forvaltningen varetages i
jobcentret.
Pit-stop i uddannelse og men-
torstøtte til unge i ordinær
uddannelse.
Sammenlægning af arbejds-
markeds- og socialudvalget
Smart og smidig administrati-
on af transportbevillinger og
udbetaling
3