Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1737315_0001.png
TALE
14. marts 2017
Samrådstale om 225-timersreglen og løntilskud
J.nr. 2016-8383
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Indledning
Samrådet i dag handler om 225-timersreglen og
løntilskudsjob.
Baggrunden er, at hvis kontanthjælpen stopper
som følge af 225-timersreglen, så stopper løntil-
skudsjob også.
De fire samrådsspørgsmål kredser alle om det
samme. Er reglerne hensigtsmæssige, hænger reg-
lerne sammen og understøtter de, at folk kommer i
arbejde. Og jeg vil derfor gerne besvare de fire
spørgsmål samlet.
Først vil jeg gerne slå fast, at det skal have konse-
kvenser, hvis man ikke lever op 225-timersreglen.
For kontanthjælpsægtepar på de høje satser, har vi
som led i jobreformen besluttet, at konsekvensen
kan være, at den ene kontanthjælp stopper.
Og er man ikke længere kontanthjælpsmodtager,
så følger det også, at den aktive indsats, som er
koblet til kontanthjælpen, ikke bare fortsætter. Det
betyder også, at løntilskudsjobbet stopper.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
Ophør af løntilskud omfatter alene kontanthjælps-
ægtepar, hvor kommunen vurderer, at de kan ar-
bejde 225 timer årligt, og hvor hjælpen til den ene
ægtefælle falder helt væk som følge af 225-
timersreglen.
Typisk er det ægtepar, hvor begge ægtefæller
modtager hjælp på de såkaldt høje satser [14.808
kr. eller 11.143 kr. pr. måned afhængigt af, om der
er forsørgelsespligt overfor børn].
De fleste, herunder alle ugifte, kan alene få redu-
ceret deres ydelse som følge af 225-timersreglen,
og derfor fortsætter de også uændret i løntilskuds-
jobbet.
Når det er sagt, anerkender jeg, at det kan virke
paradoksalt, at selvforsørgende umiddelbart efter,
at de har mistet retten til kontanthjælp pga. mang-
lende rådighed i forhold til 225-timersreglen, kan
starte i et nyt løntilskud. Det fremgår også af artik-
len fra avisen.dk, der henvises til i spørgsmål AJ.
Jeg synes så bare, at paradokset er, at de kan få
bevilget offentlig forsørgelse ad bagvejen via net-
op løntilskudsordningen.
Det vender jeg tilbage til.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
225-timers reglen var nødvendig
Da Venstre-regeringen, som siden er efterfulgt af
VLAK-regeringen, kom til, overtog vi et beskæfti-
gelsessystem, hvor der ikke var en rimelig forskel
på at arbejde og modtage kontanthjælp.
Derfor indførte vi kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen og sikrede dermed, at det for de ca.
150.000 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet
nu kan betale sig at få et arbejde.
Vi sikrede samtidig et reelt rådighedskrav via 225-
timersreglen for de mennesker, hvor kommunen
vurderer, at de kan arbejde i det omfang, som reg-
len kræver.
Som jeg nævnte indledningsvist, indgik det i job-
reformen, at ægtepar i kontanthjælpssystemet får
sat den samlede hjælp ned til et niveau svarende til
én hjælp, hvis de ikke opfylder 225-timerskravet.
Vi synes ikke, det er rimeligt, at en ægtefælle, som
kommunen vurderer, kan arbejde, er reelt hjem-
megående, mens ægteparret hæver dobbelt kon-
tanthjælp i årevis.
Og den udfordring vi stod med, når det gælder æg-
tefæller i kontanthjælpssystemet, var og er stadig-
væk alvorlig:
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
For det første steg antallet af ægtepar i kontant-
hjælpssystemet med 84 pct. fra september 2011 til
september 2016 – lige før 225-timersreglen be-
gyndte at få konsekvenser for ydelsen.
For det andet er knap ni ud af ti ægtepar i kontant-
hjælpssystemet ikke-vestlige indvandrere og efter-
kommere.
Tallene vidner om, at vi står med en kæmpe inte-
grationsudfordring, som krævede handling.
Derfor mener jeg i høj grad, at jeg, som der direkte
spørges til i spørgsmål AM, er leder af et beskæf-
tigelsessystem, der har fokus på at hjælpe ledige i
job – også ægtepar i kontanthjælpssystemet.
Løntilskudsproblematikken
Nu vil jeg vende tilbage til løntilskudsproblema-
tikken – eller rettere paradokset.
Det skønnes, at 20-30 personer om året må ophøre
i deres løntilskudsjob som følge af 225-
timersreglen.
Jeg står helt og holdent inde for, at sådan skal det
også være. Hvis man ikke lever op til sine pligter
falder ens rettigheder også bort. Og når ens ret til
en ydelse ophører, ja så kan den indsats, man fik,
ikke bare fortsætte.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
Set med mine øjne er det virkelige paradoks, at
kommunen efter et konkret skøn har mulighed for
at tilbyde selvforsørgende et løntilskudsjob, og
dermed kan kommunen indirekte bevilge offentlig
forsørgelse til selvforsørgende. Kommunen betaler
nemlig løntilskud til virksomheden, der betaler løn
til den løntilskudsansatte.
Det betyder i princippet, at man dagen efter, at ens
kontanthjælp og løntilskudsjob er stoppet, kan
starte i et nyt løntilskudsjob, men blot i en anden
virksomhed.
Så når det i spørgsmål AL rejses, hvorvidt 225-
timersreglen har afdækket et reelt problem, så er
det jo ikke helt forkert.
I min optik er problemet bare, at man som selvfor-
sørgende kan få bevilget offentlig forsørgelse i
form af løntilskud uden om de offentlige ydelses-
systemer. Konkret drejer det sig om ca. 500-700
personer om året.
Derfor synes jeg, vi bliver nødt til at overveje, om
det overhovedet er fornuftigt, at selvforsørgende
kan tilbydes løntilskudsjob.
Det vil jeg tage op, når vi i forbindelse med for-
enklingen af hele den aktive beskæftigelseslovgiv-
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
ning skal se samlet på regler og rammer for den
aktive indsats.
Selvforsørgende skal selvfølgelig ligesom i dag
have ret til aktiv hjælp til at komme i job – fx i
form af virksomhedspraktik, vejledning og opkva-
lificering, men der bør ikke kunne følge en offent-
lig forsørgelse med i form af løntilskud.
Men jeg er overbevist om, at det næppe samlet set
er godt for beskæftigelsen, hvis en gruppe, som
ikke har ret til offentlig forsørgelse, alligevel kan
få forsørgelse via løntilskudsordningen. Det synes
jeg ikke er en sund incitamentsstruktur.
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne understrege, at det er et sole-
klart mål for regeringen, at vi udnytter den gode
samfundsøkonomi og stigende beskæftigelse til at
få flere ledige ind på arbejdsmarkedet og væk fra
offentlig forsørgelse.
Beskæftigelsen stiger, og fremgangen kan mærkes
i hele landet. Siden lavpunktet i 2013 er antallet af
beskæftigede lønmodtagere steget med 132.800
personer. Alene inden for det seneste år er beskæf-
tigelsen steget med 46.600 personer.
Danske virksomheder efterspørger arbejdskraft,
som de ikke har gjort længe – og ikke kun højtkva-
lificeret arbejdskraft.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
Næsten halvdelen af de udenlandske lønmodtagere
fra de øst-og centraleuropæiske EU-lande, der ar-
bejder i Danmark, er ansat i stillinger, som ikke
nødvendigvis kræver særlige kompetencer.
Samtidig kan vi se, at fremgangen i beskæftigelsen
ikke kun er sket på tværs af landet; den er også
sket på tværs af uddannelsesniveauer og lønni-
veauer.
Jeg er af den helt klare overbevisning, at kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen er to afgørende
redskaber som understøtter, at vi bedst muligt kan
udnytte den gode udvikling på arbejdsmarkedet.
Derfor glæder det mig også, at antallet af kontant-
hjælpsmodtagere er på vej ned. Fra april til no-
vember 2016 faldt antallet med 5.200 fuldtidsper-
soner.
Den problemstilling, vi diskuterer i dag, er ikke
stor eller omfatter mange borgere. Men når det er
sagt, så synes jeg ikke, at det er rimeligt, at man
kan få offentlig forsørgelse uden om de almindeli-
ge ydelsessystemer via et løntilskud for selvfor-
sørgende.
Det mener jeg, vi bør tage op til revision.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 22/3-17 om kontanthjælpsmodtagere i løntilskud, til beskæftigelsesministeren
Tak for ordet.
8