Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1683576_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. oktober stillet følgende spørgsmål nr. 35
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren
(EL).
Spørgsmål nr. 35:
4. november 2016
J.nr.
”Vil ministeren indhente en redegørelse fra landets kommuner, der kan belyse,
hvilke foranstaltninger kommunerne har sat i værk/agter at sætte i værk med hen-
blik på en hurtig afklaring af sygdomsramte eller handikappede borgere, som ikke
kan arbejde, således at disse ikke rammes af kontanthjælpsloft og 225 timers reg-
len? Der ønskes samtidig en redegørelse for, hvilke initiativer kommunerne har sat
i værk/agter at sætte i værk for at undgå udsættelse af borgere, eller anvise dem bil-
ligere boliger, og hvad kommunerne gør/agter at gøre, for at tilbyde kontant-
hjælpsmodtagere ordinært arbejde i et omfang, så de ikke rammes af 225 timers
reglen? Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage før afholdelse af debat om fore-
spørgsel F 2 den 8. november 2016”
Svar:
Jeg har indhentet et bidrag fra KL, der oplyser følgende:
”1)
Indsats for sygdomsramte og handicappede borgere, som er berørt af kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen
Borgere, der er sygdomsramte og handicappede og som ikke kan arbejde, er i ud-
gangspunktet sygedagpengemodtagere, aktiveringsparate kontanthjælpsmodtagere
eller borgere på ressourceforløb. Kommunerne visiterer i gennemsnit ca. 700 bor-
gere til ressourceforløb om måneden, og heldigvis fører flere og flere af ressource-
forløbene til fleksjob eller ordinære job.
Kommunerne arbejder hele tiden på at afklare borgerne hurtigst muligt. Hurtig af-
klaring er dog ikke altid en mulighed. Når der er tale om borgere, som er sygdoms-
ramte eller handicappede, kan der være behov for flere indsatser over en længere
periode. Det er indsatser, som skal afklare borgerens situation, og samtidig fremme
borgerens muligheder for at komme i beskæftigelse. Tilbuddene kan være fysiote-
rapi, praktik, mentor-støtte, kurser i smertemestring, tilbud i socialpsykiatrien, træ-
ning og lignende.
Der iværksættes tilbud indenfor både social-, sundhed- og beskæftigelsesområdet,
da borgere ofte har behov for en tværfaglig indsats. Herudover viser en ny bruger-
undersøgelse af borgere i ressourceforløb, at en del af borgerne ikke har en tro på
egen kunnen og mangler motivation. Derfor ydes der også en særlig indsats i for-
hold til at få styrket borgerens tro på egne kompetencer.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om en redegørelse fra landets kommuner, der kan belyse, hvilke foranstaltninger kommunerne har sat i værk/agter at sætte i værk med henblik på en hurtig afklaring af sygdomsramte eller handikappede borgere, som ikke kan arbejde, således at disse ikke rammes af kontanthjælpsloft og 225 timers reglen, til beskæftigelsesministeren
2) Indsats for borgere som er i risiko for at blive sat ud af egen bolig.
Sammensætningen af boligmassen og huslejeniveauet har stor betydning for, hvor
mange der risikerer at blive sat ud af deres bolig. Hertil kommer, at kommunens
handlemuligheder også har betydning. Nogle kommuner kan f.eks. anvise en billi-
gere almen bolig. Andre har ventelister. Derfor griber kommunerne også opgaven
forskelligt an, herunder ved at prioritere mellem borgerne. F.eks. at prioritere en
familie med børn over en ung borger, som har mulighed for at bo midlertidigt hos
forældre eller venner.
Flere kommuner forsøger at udvide og billiggøre boligmassen for den kommunale
anvisningsret. Blandt andet ved at indgå aftaler med boligorganisationer om:
Opførelse af nye billige almene boliger.
Opmærkning af almene boliger fra fx ungdomsboliger til familieboliger.
Oprettelse af deleboliger (bofællesskaber) i almene familieboliger. Deleboliger
er særlig udbredt som permanent boligløsning til ny-ankomne enlige flygtninge,
men kan også bruges til andre grupper. Deleboligerne kan udlejes til alle bolig-
søgende og vil typisk være relevant for boligsøgende med beskedne indkomster.
Udvidelse af rammeaftalen for den kommunale anvisningsret.
Derudover foretager kommuner en lang række forebyggende tiltag for at undgå ud-
sættelser. Blandt andet i form af:
Socialrådgivning og henvisning til behandling (udsætningstruede udgøres i høj
grad af socialt udsatte)
Budgetrådgivning
Gældsrådgivning
Boligrådgivning og vejledning
Hjælp til nyt depositum/boligindskudslån mv.
Herudover findes i aktivloven mulighed for midlertidigt at betale husleje for at
undgå undsættelse, men da det ikke er løbende ydelse, kan det ikke bruges som en
varig løsning til personer, som har et for lille rådighedsbeløb til at betale husleje.
Endeligt skal det nævnes, at nedjusteringen af landstallet for, hvor mange flygtnin-
ge kommunerne skal modtage i 2016 har medført, at der nu i nogle kommuner er
tomme midlertidige boliger, der var tiltænkt flygtninge, som nu anvendes som mid-
lertidig indkvartering af husvilde, herunder til borgere der er udsat af deres boliger
og som i øvrigt opfylder kriterierne for kommunal anvisning.
3) Indsats for at finde job (småjob) til borgere, som bliver berørt af 225-
timersreglen
Det er målet for alle borgere på integrationsydelse, uddannelses- og kontanthjælp,
at de bliver selvforsørgende – nogle hurtigt, mens dem med andre problemer end
ledig har det lidt længere udsigt. Allerede inden 225-timersreglen trådte i kraft
havde borgere i målgruppen job ved siden af hjælpen. Det er derfor ikke nyt for
kommunerne at arbejde med, at deltidsbeskæftigelse kan være vejen til fuld selv-
forsørgelse for mange.
Kommunerne har i de seneste år haft stort fokus på, at flere borgere kommer i virk-
somhedsrettede tilbud. Målet er, at det skal føre til fuldtidsansættelse, men det er
desværre ikke altid tilfældet. Mange kommuner har ifm. implementeringen af job-
reformen sat yderligere fokus på at hjælpe borgere med at finde småjob. En af me-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om en redegørelse fra landets kommuner, der kan belyse, hvilke foranstaltninger kommunerne har sat i værk/agter at sætte i værk med henblik på en hurtig afklaring af sygdomsramte eller handikappede borgere, som ikke kan arbejde, således at disse ikke rammes af kontanthjælpsloft og 225 timers reglen, til beskæftigelsesministeren
toderne er, i forbindelse med oprettelse af virksomhedspraktikker eller løntilskud,
at jobcenteret i dialog med virksomheden bliver enige om, at borgeren efter endt
praktik/løntilskud ansættes med få timer i ordinær beskæftigelse.
14 kommuner har været med i projektet "dag til dag-jobber", som netop har fokus
på at finde og oprette ordinære småjob til denne målgruppe. Projektet "dag til dag-
jobber" giver kontanthjælpsmodtagere småjob ned til tre-fem timer ugentligt.
Hver borger tildeles en person, som både fungerer som mentor, sagsbehandler og
virksomhedskonsulent, og personens opgave er at matche kontanthjælpsmodtagere
og virksomheder. Det ledige får lov at beholde hele indtægten for jobbene.
For mange virksomheder kan det være en attraktiv mulighed for at få håndteret
nogle mindre og måske tidsbegrænsede opgaver. De foreløbige erfaringer viser, at
når virksomhederne åbner dørene for kontanthjælpsmodtagere med lang ledigheds-
historik, så kan denne gruppe også få en fod ind på det ordinære arbejdsmarked – i
hvert fald i et mindre omfang. De endelige resultater er først klar i 2017.
Erfaringerne fra dette projekt har givet de deltagende kommuner en klar fordel,
men mange andre kommuner har også ladet sig inspirere af projektet, og nogle
kommunerne har bl.a. oprettet lokale småjobbørser.
Borgere på sygedagpenge eller i ressourceforløb er ikke omfattet af 225-timers reg-
len, men en tilsvarende indsats kan for nogle af dem også være vejen tilbage til be-
skæftigelse.”
Jeg kan henholde mig til ovenstående.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3