Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1749853_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted på vegne af Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. april 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
337 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted på vegne af Beskæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 337:
J.nr. 17/04107
”I bemærkningerne til lovforslag nr. L 113 (folketingsåret 2015-16) om kontant-
hjælpsloft m.v. fremgår det på side 28, at det skønnes, at de økonomiske konse-
kvenser af 225-timers reglen for 670 par og 7.300 enkeltpersoner i 2016 i alt vil
medføre direkte offentlige mindreudgifter på 48,9 mio. kr. Ministeren bedes i for-
længelse heraf oplyse, hvor meget den direkte offentlige mindreudgift reelt var i
2016 samt hvor mange par og enkeltpersoner, der har været berørt og hvor meget.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvor stor en mindreudgift det offentlige
har haft som følge af kontanthjælpsloftet som helhed i 2016. ”
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at i L113 fremgår skønnet over antallet af per-
soner, som vil blive berørt at 225-timers reglen på årsbasis. Det betyder, at skønnet
om 670 par og 7.300 enkeltpersoner således ikke gælder for 2016, da 225-timers
reglen og kontanthjælpsloftet først havde virkning fra 1. oktober 2016. Det blev i
forbindelse med L113 skønnet, at den samlede direkte offentlige mindreudgift ville
være på 48,9 mio. kr. i 2016 inkl. afledte merudgifter til ATP-bidrag, boligstøtte og
daginstitutionstilskud.
Der er i følgende opgørelse af de direkte offentlige mindreudgifter udelukkende
fokuseret på den samlede reduktion i ydelsen (kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse) som følge af 225-timersreglen. Dette gøres som følge af, at det i
registrene ikke er muligt at isolere effekterne af 225-timers reglen på udgifterne til
ATP-bidrag, boligstøtte og daginstitutionstilskud. Når der ses på den rene ydelses-
reduktion (dvs. ekskl. de afledte merudgifter) er den skønnede offentlige mindre-
udgift i L113 opgjort til 55,9 mio. kr. i 4. kvartal 2016. Den faktiske mindreudgift
som følge af ydelsesreduktionen ekskl. de afledte merudgifter i 4. kvartal 2016 var
64,5 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Det skal her understreges, at administrationen af kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen medfører en række efterregistreringer, som kan
påvirke niveauerne.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvor meget den direkte offentlige mindreudgift reelt var i 2016 samt hvor mange par og enkeltpersoner, der har været berørt af de økonomiske konsekvenser af 225-timers reglen, til beskæftigelsesministeren
1749853_0002.png
Tabel 1. Personer berørt af 225-timersreglen og den samlede reduktion fordelt på familietype, 4.
kvartal 2016.
Berørt af 225-
Samlet reduktion som
Gennemsnitlig re-
timersregel i løbet
følge af 225-timersregel
duktion pr. måned
af 4. kvartal
(mio. kr.)
(kr.)
Enkeltpersoner
13.300
34,2
982
Gift
Samlet
1.700
15.100
30,3
64,5
6.898
1.667
Anm: Berørte personer er afrundet til hele hundrede. Grundet afrunding summer underkategorierne ikke nødvendigvis
til totalen. Gifte defineres som ægtepar, hvor begge modtager uddannelseshjælp, kontanthjælp eller integrationsydel-
se. Ægtepar, hvor den ene ægtefælle modtager uddannelses- eller kontanthjælp, og den anden ægtefælle modtager
en anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at den pågældende udnytter sine arbejdsmuligheder
(folkepension, førtidspension, SU, efterløn eller lignende) – de såkaldte kombinationsægtepar – omfattes ikke af 225-
timersreglen for ægtepar. I stedet betragtes den ægtefælle, der modtager uddannelses- eller kontanthjælp, som ugift i
forhold til 225 timers reglen.
Kilde: KMD loftdata samt CPR-registret.
I alt oplevede knap 15.100 personer en reduktion i deres ydelse som følge af 225-
timersreglen i løbet af 4. kvartal 2016. Den gennemsnitlige reduktion pr. måned var
982 kr. for personer kategoriseret som ugift, mens gifte i gennemsnit blev reduceret
6.898 kr. pr. måned i løbet af 4. kvartal 2016.
Blandt de berørte i 4. kvartal fik 2.100 personer reduceret i deres ydelse en enkelt
måned, knap 2.100 personer i to måneder og 10.900 personer reduceret i alle tre
måneder,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Personer berørt af 225-timersreglen fordelt på familietype og antal berørte måneder, 4.
kvartal 2016.
1 måned
2 måneder
3 måneder
Samlet
Enkeltpersoner
Gift
Samlet
1.800
300
2.100
1.800
200
2.100
9.700
1.200
10.900
13.300
1.700
15.100
Anm: Berørte personer er afrundet til hele hundrede. Grundet afrunding summer underkategorierne ikke nødvendigvis
til totalen. Se anmærkning i tabel 1 for definition af gifte.
Kilde: KMD loftdata samt CPR-registret.
Foruden de skønnede økonomiske konsekvenser af 225-timersreglen, er de samlede
offentlige mindreudgifter som følge af kontanthjælpsloftet skønnet til 117,7 mio.
kr. i 2016,
jf. tabel 4.
De faktiske mindreudgifter som følge af kontanthjælpsloftet
beløb sig i 4. kvartal 2016 til 135,7 mio. kr.
Tabel 3. Mindreudgifter som følge af kontanthjælpsloft, 4. kvartal 2016.
Skøn (mio. kr.)
Faktiske mindreudgifter (mio. kr.)
Mindreudgifter som følge af kontant-
117,7
135,7
hjælpsloft
Anm: Berørte personer er afrundet til hele hundrede. Skønnet er sammensat af skønnede mindreudgifter i det fremsat-
te lovforslag på 120,4 mio. kr. fratrukket merudgifter på 2,7 mio. kr. som følge af ændringsforslag i forbindelse med an-
denbehandlingen af L 113 ang. udvidelse af undtagelse fra kontanthjælpsloftet.
Kilde: KMD loftdata.
Jeg vil gerne understrege, at skønnene, der blev foretaget i forbindelse med lov-
forslaget var netop skøn og ikke måltal. Den politiske sigtelinje er ikke et økono-
miskøn, men at loftet og 225 timers reglen virker, som det var intentionen med af-
talen mellem de politiske partier, nemlig at reglerne sikrer en rimelig forskel mel-
lem at være i arbejde og på offentlig forsørgelse.
Der er i gangsat en effektanalyse af konsekvenserne af Jobreform fase 1, som for-
ventes afsluttet i andet halvår af 2017.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvor meget den direkte offentlige mindreudgift reelt var i 2016 samt hvor mange par og enkeltpersoner, der har været berørt af de økonomiske konsekvenser af 225-timers reglen, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3