Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1732289_0001.png
TALE
16. februar 2017
Samrådstale om offentlige ydelser til Syri-
enskrigere 2. marts 2017
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Indledning
Tak for det og ikke mindst også tak for introdukti-
onen fra samrådsspørgeren, Leif Lahn, om et me-
get, meget vigtigt, men også synes jeg selv meget
afgørende tema i forhold til hele diskussionen om-
kring velfærdsydelser.
Jeg er altid glad for at være i samråd, men i dag er
jeg ekstra glad, for jeg synes det er både aktuelt og
meget, meget afgørende at vi har både en politisk
drøftelse omkring det her, men ikke mindst også
hvad vi sammen forhåbentlig også sammen kan
gøre for at skærpe de sanktioner og de regler, der
gælder.
Samrådet i dag handler om de såkaldte Syriens-
eller fremmedkrigere, som de også kaldes.
Og som jeg jo mange gange har gjort indenfor de
sidste par måneder, vil jeg gerne starte med at slå
fast, at det i min bog er fuldstændig uacceptabelt,
hvis personer deltager i krigshandlinger på offent-
lige ydelser. Det kan jeg simpelt hen ikke under-
strege nok.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Danske velfærdsydelser skal ikke misbruges til at
understøtte, at man kan deltage i krigshandlinger i
Syrien eller for dens sags skyld andre krigszoner.
Det skal der sættes en stopper for, og jeg skal gøre
mit til, at det sker.
Hvis der er folk, der rejser til Syrien eller andre
krigszoner og deltager i konflikter, så skal vi helt
bestemt se på, hvordan man kan fratage dem deres
offentlige ydelse.
Det handler såre simpelt om, at danske forsørgel-
sesydelser ikke skal finansiere en sådan deltagelse
i krigshandlinger, og derfor skal ydelserne også
stoppes med det samme. Længere er den sag sådan
set ikke.
Og det skal selvfølgelig have konsekvenser, hvis
vores velfærdsydelser misbruges. Mange af jer vil
sikkert mene, at straffen i beskæftigelsessystemet
ikke er hård nok i disse tilfælde.
Det er jeg faktisk fuldstændig enig i. Vi skal klart
markere, at det grove misbrug af velfærdsydelser
ikke er acceptabelt og vil få mærkbare konsekven-
ser. Og vi skal gøre, hvad vi kan for netop at stop-
pe det. Hurtigt og ikke mindst også effektivt.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Og det burde efter min mening være sket for lang
tid siden – allerede da de første sager begyndte at
vise sig tilbage i 2012 under den daværende rege-
ring.
Vi kan ikke rette op på den tidligere regerings
mangel på handling, men vi kan sikre, at der frem-
adrettet vil blive sat hårdt ind over for et sådant
misbrug af vores velfærdsydelser.
Omfanget af problemet (spørgsmål AT)
Nu vil jeg så gå videre og svare på det første
spørgsmål, AT, om problemets omfang.
Jeg skal her gøre opmærksom på, at indberetnin-
gerne fra PET
ikke
indeholder oplysninger om, at
personer har overtrådt fx straffelovens terrorbe-
stemmelser.
Indberetningerne
handler alene
om, at PET har
en formodning om, at personerne har været udrejst
i relation til konflikten i Syrien og Irak og samtidig
har modtaget kontanthjælp eller dagpenge.
En beskrivelse af problemets omfang vil omfatte
de 36 sager, der tidligere har været fremme i me-
dierne, og som primært omfatter kontanthjælps-
modtagere, men også dagpengemodtagere. Jeg
kommer senere tilbage til den seneste historie i
medierne om Syrienskrigere på førtidspension og
sygedagpenge.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
PET har således givet Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering – det er også det, der i daglig
tale kaldes STAR - oplysninger om 36 personer,
hvor der har været formodning om, at de har været
udrejst, mens de har modtaget offentlige ydelser -
heraf har PET fremsendt 32 i 2014 og 4 i 2016.
Langt størstedelen af sagerne handler om udrejse
helt tilbage i 2012 og 2013.
Og der vil jeg gerne, fuldstændigt igen, sige det
klart. Det er uforståeligt for mig, at man ikke tidli-
gere har reageret, overfor disse sager og taget fat.
Og hvordan så fat?
Altså sikre sig, at der blev grebet hurtigt og effek-
tivt ind – for netop at sikre og at de personer, der
på denne både forbryder sig mod vores samfund,
også oplever en mærkbar konsekvens.
Men tilbage til besvarelsen af spørgsmålet. Ud af
de 36 personer har 32 fået udbetalt kontanthjælp. 2
personer har fået udbetalt både dagpenge og kon-
tanthjælp, og 2 personer har fået udbetalt dagpen-
ge.
I 29 tilfælde har der været tale om, at der er sket en
fejludbetaling fra enten a-kassen eller kommunen.
Det har resulteret i, at der er rejst et tilbagebeta-
lingskrav på i alt 672.000 kr.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
I gennemsnit har hver person fået fejludbetalt ca.
23.000 kr. Det svarer til to måneder med kontant-
hjælp.
I de resterende 7 tilfælde blandt de 36 indrettede
sager er der ikke rejst krav om tilbagebetaling.
I 3 tilfælde viste det sig, at der ikke var blevet ud-
betalt ydelser i den periode, hvor personen var ud-
rejst.
I andre 3 tilfælde kunne myndighederne ikke påvi-
se, at de pågældende personer havde været udrejst
i de angivne perioder.
Endelig var der i et enkelt tilfælde tale om, at den
pågældende havde benyttet sin ret til ferie med
ydelsen.
Udrejseperioden har været meget svingende fra
sag til sag – nogle har været udrejst i få dage, an-
dre i månedsvis.
En enkelt har endda været udrejst i et helt år, og
det er helt, helt katastrofalt, at den pågældende
kommune ikke har opdaget det. Det må simpelt
hen ikke kunne lade sig gøre.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Ekstra opmærksomhed i jobcentre og a-kasser
Derfor er det også afgørende, at alle myndigheder
er opmærksomme på, at er der er personer, der del-
tager i krigshandlinger, mens de modtager kon-
tanthjælp eller dagpenge, ja så skal man jo gribe
ind.
Først og fremmest er det kommunernes og a-
kassernes opgave at sikre, at de regler og betingel-
ser, der gælder for udbetaling af ydelser, overhol-
des.
Når det drejer sig om netop dagpenge og kontant-
hjælp handler det om at sikre, at modtagerne står
til rådighed for arbejdsmarkedet. Det betyder som
altovervejende hovedregel, at modtagerne skal væ-
re i Danmark.
Denne forpligtelse sikres blandt andet ved, at a-
kassen og jobcenteret indkalder til samtaler, igang-
sætter aktive tilbud, og løbende følger med i, at le-
dige aktivt registrerer og dokumenterer deres job-
søgning.
Er der i en sag indikationer på, at reglerne ikke
overholdes, skal sagen undersøges hurtigst muligt,
så der i givet fald kan træffes beslutning om at
stoppe ydelsen.
Jeg er opmærksom på, at kommuner og a-kasser
også kan have behov for oplysninger fra andre
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
myndigheder om personer, der formodes at have
opholdt sig i udlandet, mens de har modtaget en
offentlig ydelse.
Netop derfor er der et praksisbaseret myndigheds-
samarbejde mellem PET, Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering, kommunerne og a-
kasserne.
PET fremsender indberetningerne til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, som har tilsynet
med kommunerne og a-kasserne.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vide-
reformidler derefter PET’s indberetninger til nær-
mere undersøgelse i kommunen eller a-kassen, der
har ansvaret for at sikre, at personen lever op til
rådighedsforpligtigelsen.
Kommunen eller a-kassen skal herefter undersøge
sagen og se, om der er hold i de fremsendte oplys-
ninger.
Ministerens handlinger
for at stramme op
(spørgsmål AU, AV og AW)
De omtalte sager fra PET viser, at det alligevel er
forekommet, at personer har været udrejst og del-
taget i krigshandlinger, samtidig med at de har
modtaget danske velfærdsydelser.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Det skal stoppes, og derfor har jeg sat flere ting i
værk, der skal stramme op på området.
Jeg vil nu redegøre for, hvad jeg har sat i værk –
og dermed svare på spørgsmål AU, AV og AW.
Jeg har
for det første
skrevet til alle landets kom-
muner og a-kasser med en klar opfordring til at
være yderst opmærksomme på problemstillingen.
Det er, som jeg tidligere har nævnt, kommunernes
og a-kassernes opgave at sikre, at man ikke uberet-
tiget kan modtage kontanthjælp eller dagpenge
mens man fx er i en krigszone.
Kommuner og a-kasserne skal derfor have alle an-
tenner ude og sikre, at folk står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet, hvis de modtager kontanthjælp el-
ler dagpenge.
I brevet har jeg også bedt dem om at overveje en
ekstra gang, om der er personer, der bør politian-
meldes for groft uagtsomt socialt bedrageri.
For det andet
har jeg bedt Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering om at intensivere kontak-
ten til PET, så styrelsen mindst en gang om måne-
den har kontakt til PET om eventuelle nye tilfælde.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Den tættere kontakt kan være med til at sikre, at
oplysninger fra PET hurtigere når frem til de rele-
vante kommuner og a-kasser, hvilket dermed giver
et bedre grundlag for hurtigere at få undersøgt sa-
gerne og få iværksat de relevante tiltag overfor de
pågældende personer.
For det tredje
arbejder jeg for, at ydelsesstop
fremadrettet kommer til at følge automatisk og på
flere ydelser end er i dag. På mit ressortområde be-
tyder det alle ydelser.
Jeg kan oplyse, at Justitsministeriet i denne folke-
tingssamling vil fremsætte et lovforslag, der blandt
andet skal sætte en klar stopper offentlige ydelser
til fremmedkrigere.
Helt grundlæggende betyder lovforslaget, at udbe-
taling af offentlige ydelser helt automatisk bliver
stoppet, hvis man får inddraget sit pas i udlandet –
også ydelser, som man i dag lovligt kan tage med
til udlandet.
Det betyder kort og godt, at når en myndighed
får meddelelse om, at passet er inddraget, så skal
den med det samme stoppe for udbetaling af
ydelsen uden nærmere undersøgelse.
Og hvis en person fx dømmes for at være udrejst
til konfliktzoner efter paragraffer rettet mod
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
fremmedkrigere – ja, så skal man selvfølgelig
tilbagebetale de offentlige ydelser i den periode,
hvor man har været udrejst. Det skal også gælde
for ydelser, man i dag lovligt kan tage med til
udlandet.
For det fjerde
er jeg i gang med at undersøge mu-
lighederne for at skærpe sanktionerne i disse til-
fælde.
For som jeg sagde indledningsvist, så skal det have
mærkbare konsekvenser for de, der på den måde
forbryder sig mod vores fælles velfærdssamfund.
I dag er det allerede sådan, at hvis en person ube-
rettiget modtager eller har modtaget ydelser under
ophold i udlandet, så
skal
ydelsen stoppes og beta-
les tilbage.
Hvis personen modtager kontanthjælp, skal der
derudover gives en
sanktion
i form af nedsættelse
af kontanthjælpen fremadrettet. Og hvis personen
modtager dagpenge, skal der ud over krav om til-
bagebetaling, gives sanktion i forhold til karantæ-
netimer.
Jeg mener, at der er behov for en særlig hård sank-
tion i de tilfælde, hvor personer deltager i krigs-
handlinger i Syrien eller andre konfliktzoner. Og
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
det er derfor, at jeg er i gang med at se på, hvordan
vi kan skærpe de her sanktioner.
Samtidig er jeg også ved at se på, om vi kan gøre
mere for at sikre, at der i flere sager foretages en
politianmeldelse for socialt bedrageri.
Min klare prioritet i denne sag er hurtigt og effek-
tivt at få sat en stopper for, at personer deltager i
krigshandlinger på danske velfærdsydelser. Og at
sikre, at der er en hård og mærkbar konsekvens,
hvis man gør det.
Hovedparten af de såkaldte PET-sager handler om
ulovlig udrejse i 2012 og 2013, og jeg mener der-
for, at det har mest værdi at rette fokus på, hvad vi
fremadrettet yderligere kan tage af initiativer for at
sikre, at sådan noget her ikke gentager sig.
Andre sager – førtidspension og sygedag-
penge (BF og BG)
Jeg vil nu svare på spørgsmål BF og BG om udrej-
ste fremmedkrigere på førtidspension og sygedag-
penge.
Først og fremmest vil jeg gerne gentage, at det ef-
ter min og dermed også regeringens opfattelse er
fuldstændig uacceptabelt og ubegribeligt, at der er
eksempler på, at personer på førtidspension og sy-
gedagpenge er draget i krig i Syrien.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Opholder man sig i en krigszone, hvor man direkte
eller indirekte tager del i krigshandlinger, så er det
ikke noget, der på nogen måde flugter med, at man
kan være eller få førtidspension.
Det har man jo netop fået tilkendt, fordi kommu-
nen har vurderet, at ens arbejdsevne er på et nul-
punkt, og at man slet ikke er i stand til at have et
arbejde.
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke yderligere
oplysninger om omfanget. Og det kan også være,
at hensynene til PET’s arbejde – der gerne skulle
være nogenlunde hemmeligt – gør, at vi i offent-
ligheden ikke nødvendigvis kan få det fulde bille-
de.
Jeg har som bekendt også tilkendegivet, at jeg har
igangsat en kortlægning for de seneste 5 år, og jeg
kommer nu til også at tage en drøftelse med
justitsministeren, så vi sammen kan se på, hvordan
vi hurtigst muligt kan få undersøgt sagen. Og der-
med de sager, som er kendt.
Samtidig vil jeg bruge mit møde med justitsmini-
steren til at drøfte, om vi kan gøre mere i forhold
til de fremmedkrigere, der modtager offentlige
ydelser.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Mit ærinde som beskæftigelsesminister er at sikre,
at velfærdsydelser ikke misbruges af fremmedkri-
gere, og at der hurtigt og håndfast tages hånd om
de sager, hvor der er oplysninger om, at det er til-
fældet.
Der spørges også til, hvad jeg vil gøre for at sætte
en stopper for udbetaling af førtidspension og sy-
gedagpenge til Syrienskrigere.
Til det kan jeg sige, at jeg er i fuld gang. Det er
netop det, vi sigter på med Justitsministeriets nye
lovforslag, som ikke alene omfatter førtidspension
og sygedagpenge, men alle ydelser på Beskæfti-
gelsesministeriets ressortområde.
For vi vil ikke acceptere, at vores velfærdsydelser
bruges til at finansiere deltagelse i krigshandlinger
i Syrien eller andre konfliktzoner.
Afslutning
Jeg har en klar forventning om, at alle – både cen-
tralt og lokalt – vil bakke op om og er enige i, at vi
fremover skal være ekstra opmærksomme på at få
stoppet udbetalinger af danske velfærdsydelser til
Syrienskrigere.
Én sag er én for mange, og regeringen vil gøre sit
til, at det stopper – bl.a. med ny og skrappere lov-
givning.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd d. 2/3-17 om udbetaling af kontanthjælp til syrienskrigere, til beskæftigelsesministeren
Med det afslutter det min besvarelse af spørgsmå-
let.
14