Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mattias Tesfaye
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
17. marts 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. februar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
313 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias
Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 313:
J.nr. 20175200092
”Hvorfor vurderer ministeren, at antallet af opkald og anmeldelse falder så vold-
somt, jf. tabel 3.7 i BEU alm. del. – bilag 109? ”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejdstil-
synet, der har oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet kan bekræfte, at antallet af opkald og anmeldelser til hotlinen er
faldet betydeligt, hvis man sammenholder antallet af anmeldelser i 2012 med antal-
let i 2016. Der ses dog en tydelig stabilisering i anmeldelsesantallet i 2014-2016.
Samtidig er det Arbejdstilsynets erfaring, at informationerne i anmeldelserne er
blevet mere præcise og anvendelige for Arbejdstilsynets tilsynsarbejde. Dette kan
indikere, at anmelderne har fået større viden om, hvilke oplysninger der er relevan-
te for tilsynsarbejdet.
Arbejdstilsynet finder, at hotlinen har udviklet sig til at være et vigtigt redskab for
Arbejdstilsynet, da anmeldelserne er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virk-
somheder.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen