Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 109
Offentligt
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012
–
3. kvartal 2016
December 2016
Baggrund
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med
finanslovsaftalen for 2013
fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015
–
2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio. kr.
i 2017. Med finansloven for 2017 blev bevillingsniveau for den fælles myndigheds-
indsats i regi af Arbejdstilsynet og SKAT fastlagt til i alt 79 mio. i 2017 og i alt 70
mio. kr. i 2018.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2015-2018 i mio. kr.
2015
2016
2017*
2018*
I alt
80,5
76,0
79,0
70,0
J.nr. 20165100451
SBT/DOH
*
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af
Politiaftalen 2016-2019.
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fæl-
les kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
I 2016 har der fortsat været fokus på at effektivisere kontrollerne, således at res-
sourcerne bruges der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere
har myndighederne også arbejdet med at indhente ny viden og udvikle værktøjer,
så indsatsen forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.