Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1720933_0001.png
TALE
1. februar 2017
Taleudkast til brug for samråd AN-AP den 2. februar
2017 om ansættelse af ny ATP-direktør
J.nr. 2017-400
Center for Arbejdsliv
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL). Der er stillet tre
samrådsspørgsmål.
Samrådsspørgsmål AN
”Er ministeren enig i, at ATP skal forvalte lønmodtagernes midler efter de højeste
moralske og etiske standarder, og mener ministeren på den baggrund, at det er
betryggende, at ATP har ansat en direktør, der har været ansvarlig for, at Nordea
Market blev dømt for forsøg på skatteunddragelse ved en Schweizisk domstol, og at
samme person har været en del af ledelsen i Nordea, der har samarbejdet med
Panamaselskabet Mossack Fonseca, som har medvirket til skatteunddragelse i stor
målestok?”
Samrådsspørgsmål AO
”Mener ministeren, at det er fremmende for lønmodtagernes og Folketingets tillid
til ATP, at ATP´s bestyrelse ikke vil give Folketinget en redegørelse for, hvilke
overvejelser bestyrelsen har gjort sig i forbindelse med ansættelsen af Chr. Hyl-
dahl som direktør i betragtning af hans tidligere position som direktør for Nordea
Markets og som en del af Nordeas ledelse?”
Samrådsspørgsmål AP
”Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at offentligheden kan blive fuldt oplyst om
ATP-bestyrelsens overvejelser i forbindelse med ansættelsen af Chr. Hyldahl som
direktør for ATP, og at Folketinget fremover kan have fuld tillid til, at ATP forval-
ter lønmodtagernes midler efter de højeste moralske og etiske standarder?”
Det talte ord gælder
Besvarelse
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
Jeg vil gerne lægge ud med nogle generelle bemærkninger
om ATP, da spørgsmålene jo kredser om, hvad ATP egentlig
er for en størrelse.
ATP er en bredt favnende tillægspension, der omfatter både
lønmodtagere og borgere, som modtager overførselsind-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 2/2-17 om ansættelse af direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
komst. For mange er ATP den eneste tillægspension, de har
til deres folkepension.
ATP’s hovedopgave er at forvalte medlemmernes opsparing
med det formål at sikre den bedst mulige pension, når de bli-
ver ældre. Det er en vigtig opgave.
ATP er en selvstændig, selvejende institution, som ledes af
et repræsentantskab, en bestyrelse og en direktør.
Repræsentantskabet og bestyrelsen består – foruden forman-
den – af
arbejdsmarkedets parter.
Det vil altså sige, at der i
bestyrelsen sidder repræsentanter for både lønmodtager- og
arbejdsgiversiden.
Det er min klare opfattelse, at ATP-medlemmernes midler
forvaltes bedst muligt med netop denne bestyrelsessammen-
sætning.
Det er ATP’s bestyrelse, der fastlægger sin investeringsstra-
tegi og dermed fastlægger rammerne for, hvordan medlem-
mernes midler forvaltes.
Og jeg mener bestemt, at ATP har et moralsk ansvar i for-
hold til sine investeringer, som jo foretages på vegne af stort
set alle danskere.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at bestyrelsen har fastsat
retningslinjer for social ansvarlighed
i investeringer. Besty-
relsen har også en
politik for aktivt ejerskab,
som bidrager til
den rette balance mellem fokus på social ansvarlighed og fo-
kus på at skabe det bedst mulige afkast til danskerne.
Jeg har tiltro til, at ATP investerer i overensstemmelse med
loven og overholder de retningslinjer og politikker, som be-
styrelsen har vedtaget.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 2/2-17 om ansættelse af direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
Folketinget har med vedtagelsen af ATP-loven fastsat de
overordnede rammer for ATP. I den forbindelse har Folke-
tinget besluttet, at det er bestyrelsens ansvar at ansætte
ATP’s direktør.
Det er direktøren, der står for den daglige administration af
ATP – under ansvar over for bestyrelsen.
I forhold til ansættelsen af den nuværende direktør i ATP
bad jeg som bekendt ATP’s bestyrelse om en redegørelse for
forløbet omkring ansættelsen.
Efterfølgende modtog jeg spørgsmål nr. 159 fra udvalget, og
jeg har i forbindelse med min besvarelse af spørgsmålet
sendt bestyrelsens redegørelse til udvalget.
Som det også fremgår af min besvarelse, har jeg noteret mig,
at bestyrelsen oplyser, at der i ansættelsesprocessen
ikke
er
fremkommet oplysninger, som ændrer ved bestyrelsens tiltro
til den nye direktør.
Jeg henholder mig til redegørelsen og har i øvrigt tiltro til
bestyrelsens og bestyrelsesformandens evne til at finde den
rette direktør.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke nærmere overvejel-
ser ATP’s bestyrelse har gjort sig i forbindelse med ansættel-
sen, er det naturligvis vigtigt, at vi kan have tillid til ATP.
Omvendt er der i et rekrutteringsforløb et helt naturligt be-
hov for et fortroligt rum, som man kan agere indenfor for at
sikre de bedst mulige kandidater til ledige stillinger.
Når man søger et job, er det afgørende, at man kan stole på,
at de oplysninger, som man giver, behandles fortroligt og
ikke senere bliver offentliggjort. Hvis det
ikke
er tilfældet, er
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 2/2-17 om ansættelse af direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
der en risiko for, at kvalificerede ansøgere afholder sig fra at
søge en stilling.
Det vil desuden skabe stor utryghed for den enkelte, hvis der
er uklarhed om, hvorvidt oplysninger – fx om private forhold
– som afgives i forbindelse med en ansættelsesproces, kan
videregives til offentligheden.
Behovet for at skabe et fortrolig rum i forbindelse med an-
sættelse gælder for os alle – også når ATP ansætter en ny
direktør. Det er simpelthen nødvendigt for, at ATP skal kun-
ne tiltrække de mest kvalificerede ansøgere.
Derfor har jeg også forståelse for, at ATP’s bestyrelse ikke
udleverer oplysninger om de drøftelser, som medlemmer af
bestyrelsen har haft i forbindelse med en konkret ansættel-
sesproces.
Det er jo helt normalt i forbindelse med ansættelsesproces-
ser. Det er jo for eksempel også sådan, at Folketinget ikke
får oplysninger om ansættelsesprocessen i forbindelse med
ansættelse af nye departementschefer i ministerierne.
Jeg har lige ansat en ny departementschef hos mig i Beskæf-
tigelsesministeriet – og de oplysninger, der er blevet givet i
forbindelse med rekrutteringsprocessen forbliver selvfølgelig
mellem kandidaterne, mig og regeringens ansættelsesudvalg.
I den forbindelse kan jeg nævne, at ATP’s bestyrelse i sin
redegørelse oplyser, at der forud for ansættelsen af direktø-
ren – både for forretningsudvalg, bestyrelse og de enkelte
bestyrelsesmedlemmer – har været lejlighed til at stille
spørgsmål til og drøfte alle relevante forhold med den på-
gældende.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 2/2-17 om ansættelse af direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
Og så er det jo i øvrigt også sådan, at der er en egnetheds- og
hæderlighedsvurdering knyttet til stillingen som direktør i
ATP.
Kravene om egnethed og hæderlig gælder for direktører og
bestyrelsesmedlemmer, som bestrider stillinger eller hverv,
der er omfattet af lovgivningen om finansiel virksomhed.
Finanstilsynet er efter en række EU-direktiver løbende for-
pligtet til at foretage denne vurdering. ATP-loven indeholder
tilsvarende regler om krav om egnethed og hæderlighed.
Reglerne skal sikre, at virksomheder inden for den finansiel-
le sektor ledes af tilstrækkeligt egnede og hæderlige perso-
ner.
Kravene skal sammen med den øvrige regulering af sektoren
bidrage til ansvarlig og effektiv drift af virksomhederne og
reducere risikoen for, at virksomhederne kommer i proble-
mer.
Det overordnede formål med at stille krav til direktører og
bestyrelsesmedlemmer er således at styrke tilliden til den
samlede finansielle sektor.
Kravet indebærer, at direktøren for ATP skal have fyldestgø-
rende erfaring til at kunne varetage stillingen. I vurderingen
kan blandt andet indgå direktørens viden, faglige kompeten-
ce og erfaring indenfor den finansielle sektor.
Derudover må direktøren ikke tidligere have udvist uforsvar-
lig adfærd. Det betyder, at direktøren ikke må have udvist en
adfærd, der giver grund til at antage, at direktøren ikke vil
kunne varetage stillingen i ATP på en forsvarlig måde.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 2/2-17 om ansættelse af direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
Når Finanstilsynet vurderer, om en person har udvist ufor-
svarlig adfærd kigges der på,
- om der er forekommet ledelsesmæssige svigt,
- manglende overholdelse af påbud fra en offentlig
myndighed eller
- grovere misbrugssituationer, som har været årsag til
problemer i de virksomheder, som den pågældende tid-
ligere har deltaget i ledelsen af.
Finanstilsynets vurdering af om en person er egnet og hæder-
lig tilpasses den enkelte stilling – det betyder, at kravene er
skærpede for store og komplekse virksomheder – som for
eksempel ATP.
Jeg synes, at det er med til at styrke ATP-medlemmernes
tryghed og tillid til ATP som helhed, at der stilles krav til de
personer, som har et særligt ansvar for selskabets investe-
ringsvirksomhed.
ATP har oplyst, at Christian Hyldahl er vurderet som egnet
og hæderlig af Finanstilsynet.
Det var alt fra mig i første omgang – tak for ordet.
6